Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor S Gabrielem Tarquinim: Nejstarší mistr světa!

Svět motorů Svět motorů 30. 3. 2019
7
1
Zobrazit náhledy (7)
V roce 2009 si dojel za volantem Seatu Leon pro titul mistra světa na okruzích Gabriele Tarquini

V roce 2009 se stal Ital Gabriele Tarquini v 47 letech nejstarším
mistrem světa v automobilových závodech. Cestovním vozům
zůstal věrný a loni vyhrál Světový pohár, když mu bylo 56 roků.

Bývají věci, které se v novinářské profesi nedají opakovat. Poprvé se podařilo staršímu z dvojice autorů hovořit se sportovní hvězdou, která má stejný ročník narození. Stalo se to při vyhlášení ankety Zlatý volant.

Jak vidíte budoucnost seriálu cestovních vozů WTCR?

Současný šampionát WTCR je mixem nápadu italského manažera Marcella Lottiho, televizní stanice Eurosport a Mezinárodní automobilové federace (FIA). Marcello přišel s dobrou myšlenkou na vytvoření nové kategorie levnějších cestovních vozů TCR. Téměř každý si ho může koupit nebo pronajmout a začít závodit. Minulý rok byl báječný se skvělou startovní listinou, která bude letos ještě lepší díky jezdeckým superstars, co se do šampionátu chystají.

Co očekáváte od nové sezóny?

V této kategorii závodů se cokoliv těžko předpovídá. Vždyť před posledním podnikem minulý rok v Macau mohlo pomýšlet na titul sedm jezdců.

Ředitelem závodů WTCR je Čech Miroslav Bartoš. Jak spolu vycházíte?

Myslím, že spolu nemáme zásadní problémy. Občas s ním nesouhlasím, protože máme někdy odlišný náhled na situaci v závodě. Jinak je to velmi komunikativní člověk. Zkušených jezdců se ptá na názory, chce řešit problémy, umí zvážit a změnit svá rozhodnutí. Celkově ho vnímám ve velmi dobrém světle.

Zájmu automobilek i fanoušků se těší série elektrických monopostů formule E. Co soudíte o tomto šampionátu?

Nemyslím si, že by formule E nabízela příliš dobrou podívanou. Vozy se mi moc nelíbí a závody bývají zajímavé jenom občas. Například nedávno v Mexiku byl napínavý závěr, ale to je spíše výjimka. V paddocku se pohybuje mnoho celebrit a organizátoři pracují v posledních dvou sezonách dobře. Nejsem si však jistý, zda by takhle měla vypadat budoucnost motorsportu.

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let jste působil ve formuli 1. Lákalo by vás vyzkoušet si vůz pro sezonu 2019?

Mluvíme o dvou absolutně odlišných kategoriích. V mých časech neměly vozy formule 1 ani zdaleka tolik elektroniky jako nyní. Motoristický sport a automobilový průmysl vypadaly úplně jinak. Nyní se pracuje s hybridními a elektrickými motory. Současné technologie proměnily formuli 1 v něco zcela odlišného v porovnání s érou, kdy jsem tam působil.

Myslíte si, že se vaše generace závodníků liší od současné?

V mých časech ve formuli 1 bylo pro osmnáctileté kluky velmi obtížné řídit monopost, protože neměli šanci získat dostatek zkušeností. Nebyly simulátory, aby se na nich připravili. Díky nim si může dnes každý najet dostatek testovacích kilometrů na všech tratích. Současní piloti jsou díky technologickým vymoženostem mnohem lépe připravení.

Které závody máte neraději?

Sleduji formuli 1, přestože posledních pár sezon nenabízela nejlepší souboje. I tak je pro mě stále fantastická.

Jste Ital. Popíšete svůj vztah ke značce Ferrari?

V letech 1996 až 2007 jsem pracoval jako televizní komentátor formule 1. Mohu říci, že je velmi obtížné působit v prostředí, kde je přítomno i Ferrari. V Itálii je stále velkým tématem, baví se o něm fanoušci i experti, musí snášet kritiku a denně se o něm píše v novinách. Ferrari samo sebe navíc velmi chrání a jen obtížně se od něj získávají informace. Byl jsem také pracovně ve styku s komerčním oddělením značky, stále tam mám přátele a jako Ital mohu říci, že jsme na Ferrari všichni hodně pyšní.

Měl by se letos v závodech formule 1 v týmu Ferrari obávat Sebastian Vettel mladého Charlese Leclerca?

To bych řekl! Leclerc je opravdu rychlý pilot. Díky zkušenostem nasbíraným loňský rok by mohl být jedním z kandidátů na titul. Vettel si musí dát hodně velký pozor.

Troufáte si předpovědět, kdo bude mistrem světa F1 a Moto GP?

Vážně bych si přál, aby desátý titul v MotoGP získal Valentino Rossi, protože v několika posledních sezonách byl hodně blízko a zaslouží si být desetinásobným světovým šampionem. Co se týká formule 1, doufám, že titul konečně vyhraje Ferrari. Nastal čas porazit Mercedes, protože v Poháru konstruktérů slavil pětkrát v řadě. Jeho éra je velmi dlouhá.

Máte cíl, kterého byste v životě ještě rád dosáhl?

Závodit je pořád zábavné i mém věku. Až se mi to přestane líbit, skončím. Manažera určitě dělat nechci.

Gabriele Tarquini

  • Narozen: 2. 3. 1962
  • Bydliště: Giulianova (Itálie)
  • Debut: motokáry (1983), formule 1 (1987)
  • Úspěchy: 78 startů v F1 (1 bod), cestovní vozy - mistr světa (2009), vítěz Světového poháru (2018), vítěz britského mistrovství (1994), vítěz mistrovství Evropy (2003)

Související články

Autoři: Michal Štěpanovský, Jiří Šlégl

Témata

Diskuse: Přidat názor

HYUNDAI
Robustol
| 31. 3. 2019
Hyundai je Top. Všechny převálcoval. :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku