Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi nasadí v závodech DTM nový přeplňovaný motor! O kolik je silnější než předchozí V8?

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Dosud byly Audi v závodech DTM poháněny atmosférickým osmiválcem. Nyní jej nahradí motor s polovičním počtem válců, kterému však přeplňování pomůže k výkonu 610 koní.

Přechod Audi od osmiválce k přeplňovanému čtyřválci si vynutily nová pravidla závodů DTM v kategorii Class 1, platná od sezony 2019. Nový dvoulitr Audi RS 5 DTM přesto nabídne výkon více než 610 koní (449 kW). Zásluhou funkce „Push-to-Pass“ ale může být výkon jednotky krátkodobě zvýšen o 30 koní (22 kW). Použití této funkce je plně v kompetenci jezdce, který ji může využít například při předjíždění. Jezdec stisknutím příslušného tlačítka aktivuje obtokový ventil restriktoru průtoku paliva FFR (Fuel Flow Resctrictor), čímž se zvýší hmotnost paliva dodávaná do motoru o 5 kg. Celá akce je ovšem časově omezena na dobu pěti sekund.

Zvláštností přeplňování turbodmychadlem je systém ALS (Anti Lag System). Díky němu je turbodmychadlo udržováno ve vysokých otáčkách i v případě, kdy jezdec uvolní pedál akcelerace. Smyslem je potlačit vrozenou setrvačnost turbodmychadla. Plnicí tlak turba dosahuje hodnoty 3,5 baru.

Ostrý start v květnu

Nový přeplňovaný motor pro závody DTM Audi vyvíjelo dva a půl roku. Vývoj rovněž zahrnoval 1000 hodin testů na zkušebnách. První ostrý start nového motoru je připraven na 4. května v Hockenheimringu. „Naši jezdci byli z nového motoru velmi nadšení,“ říká šéf divize motoristického sportu Audi Dieter Gass. „Přechod od atmosférického osmiválce na přeplňovaný čtyřválec přinesl o 100 koní (74 kW) vyšší výkon. Současně je ale nový motor hospodárnější.“

Je to právě snaha o snížení spotřeby paliva motorů závodních aut, na níž se zaměřila nová pravidla DTM Class 1. Trend je tudíž podobný, jako v sériové produkci. Klíčem k tomu je zvýšení účinnosti spalování, což jde ruku v ruce s rostoucím kompresním poměrem. V DTM je množství paliva na hodinu jízdy omezeno na 95 kg. „Na první pohled se to zdá docela dost. Jenže musíme si uvědomit, jakého výkonu tyto motory dosahují. To už pak zase tak příznivé není,“ říká Ulrich Baretzky, vedoucí vývoje motorů v divizi Audi Motorpsort.  

Podle Baretzkyho je spotřeba nového přeplňovaného dvoulitru pro DTM na úrovni na úrovni dřívějších dieselových motorů. Patrně má na mysli motory pro závodní auta, nikoliv pro sériová. Kolik ale motor spotřebuje skutečně paliva, zpráva Audi neuvádí.

Lehký jako pírko

Cennou devizou čtyřválcového motoru v porovnání s osmiválcem je jeho výrazně nižší hmotnost. Audi uvádí, že nový motor váží pouhých 85 kg, což je o téměř polovinu méně, než jakou hmotnost měl předchozí osmiválec.

S novým motorem došlo ke snížení hmotnosti vozu RS 5 DTM pod 1000 kg. Výkonová hmotnost je tak pouhých 2,2 kg/kW. Tak jako dosud i tentokrát bude muset motor vydržet celou sezónu, což odpovídá ujeté vzdálenosti 6000 km.

Co se týče paliva, tak to je běžný benzin o oktanovém čísle 98, dostupný v prodeji. Motor je navíc schopný spalovat i alternativní paliva, které umožňují ještě ekologičtější provoz.  

Nový čtyřválec Audi pro DTM je tak hospodárnější a zároveň výkonnější, než předchozí osmiválec. Hlavní výhodou je al podstatně nižší spotřeba paliva, která velkou měrou ovlivňuje úspěch jezdce v závodě. Nižší spotřeba znamená, že na začátku závodu nemusíte tankovat tolik paliva. Auto je tudíž lehčí se všemi výhodami, které z toho pramení.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Doporučujeme