Rozhovor se sběratelem motoristických plakátů Martinem Kupcem: Život jich mám plný!
Jako kluk rád kreslil. „Hlavně auta,“ dodává vzápětí. „A od nich to byl jen kousek ke sledování automobilové reklamy,“ pokračuje Martin Kupec, sběratel motoristických plakátů a prospektů. Právě o jeho jedinečné kolekci jsme si povídali.
Začalo to nevinně přibližně před jedenácti lety. „Vůbec prvním plakátem byla Škoda 100. Mělo jít o vzpomínku na dětství, neboť jsme tento vůz měli doma,“ říká nám Martin Kupec z Milevska, vášnivý sběratel motoristických plakátů a prospektů. Načež plakáty mladoboleslavské značky začal sbírat ve velkém, což mimo jiné letos vyvrcholilo vydáním knihy „Automobily Škoda na plakátech a v prospektech, 1945–2022“.
Bavilo vás už od mládí zkoumat motoristické plakáty?
Ano – hlavně mě fascinovalo porovnávat naši domácí a zahraniční produkci. Materiálů cizích automobilových značek nebo takzvaných exportních plakátů a prospektů Škody vydaných Motokovem v té tobě, čili v osmdesátých letech, se mi dostalo do ruky jen minimum. Posledně zmíněné byly, jak jsem zjistil až později, celkovou kvalitou srovnatelné se západními tiskovinami. U nás byly nejčastěji k mání pouze materiály připravené pro tuzemský trh podniky Mototechna a Automobilové závody, národní podnik (AZNP) – ty disponovaly většinou trochu jinou grafikou a byly často tištěny i na méně kvalitním papíru.
Jak velkými změnami prošel vývoj automobilových plakátů a prospektů?
Obrovským. Od kreslených a kolorovaných propagačních materiálů až po dnešní digitálně vytvářené reklamní vizualizace. S dobou se měnil nejen styl, technické zpracování, nýbrž i formáty materiálů – a vše postupně směřovalo k určitému vizuálnímu sjednocování prezentace značky. Na důležitosti postupně stále víc získávala vizuální stránka, zvyšoval se důraz na stručnost, srozumitelnost sdělení a rovněž na propracovanější zaměření na cílové zákaznické skupiny.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!