Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor se sběratelem motoristických plakátů Martinem Kupcem: Život jich mám plný!

Tomáš Hadač Tomáš Hadač 19. 6. 2022 • 03:03
8
Zobrazit náhledy (8)
Plakát Škoda 120 LS Plakát Škoda 1000 MB Plakát Škoda 1101

Jako kluk rád kreslil. „Hlavně auta,“ dodává vzápětí. „A od nich to byl jen kousek ke sledování automobilové reklamy,“ pokračuje Martin Kupec, sběratel motoristických plakátů a prospektů. Právě o jeho jedinečné kolekci jsme si povídali.

Začalo to nevinně přibližně před jedenácti lety. „Vůbec prvním plakátem byla Škoda 100. Mělo jít o vzpomínku na dětství, neboť jsme tento vůz měli doma,“ říká nám Martin Kupec z Milevska, vášnivý sběratel motoristických plakátů a prospektů. Načež plakáty mladoboleslavské značky začal sbírat ve velkém, což mimo jiné letos vyvrcholilo vydáním knihy „Automobily Škoda na plakátech a v prospektech, 1945–2022“.

Bavilo vás už od mládí zkoumat motoristické plakáty?

Ano – hlavně mě fascinovalo porovnávat naši domácí a zahraniční produkci. Materiálů cizích automobilových značek nebo takzvaných exportních plakátů a prospektů Škody vydaných Motokovem v té tobě, čili v osmdesátých letech, se mi dostalo do ruky jen minimum. Posledně zmíněné byly, jak jsem zjistil až později, celkovou kvalitou srovnatelné se západními tiskovinami. U nás byly nejčastěji k mání pouze materiály připravené pro tuzemský trh podniky Mototechna a Automobilové závody, národní podnik (AZNP) – ty disponovaly většinou trochu jinou grafikou a byly často tištěny i na méně kvalitním papíru.

Jak velkými změnami prošel vývoj automobilových plakátů a prospektů?

Obrovským. Od kreslených a kolorovaných propagačních materiálů až po dnešní digitálně vytvářené reklamní vizualizace. S dobou se měnil nejen styl, technické zpracování, nýbrž i formáty materiálů – a vše postupně směřovalo k určitému vizuálnímu sjednocování prezentace značky. Na důležitosti postupně stále víc získávala vizuální stránka, zvyšoval se důraz na stručnost, srozumitelnost sdělení a rovněž na propracovanější zaměření na cílové zákaznické skupiny.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
Články odjinud