Rychlotest SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI se střešním stanem: Bejvák pro tři za super peníze!
Na cestu k moři jsme letos zvolili netradičně pořádně velký pick-up SsangYong Musso Grand. Díky víceprvkové zadní nápravě a vysokému výkonu se hodí i na tak dlouhé cesty.
SsangYong Musso je kus auta. Však se v České republice nenabízí v krátké variantě, ale jen ve verzi Grand, která nabídne úctyhodnou délku 5405 mm. A přitom není ani drahý – nabízí se vždy s pohonem všech kol a ve variantách Style od 729.900 Kč s DPH a vyšší Premium za 959.900 Kč.
Automat se vyplatí
Za jednotný příplatek 48.000 Kč dostanete šestistupňovou automatickou převodovku Aisin. Ta je mimochodem skvělá. Rozumí si optimálně se čtyřválcovým dieselem 2.2 e-XDI, který má teď výkon 149 kW místo dřívějších 133 kW. Mimochodem v námi testované verzi s šestistupňovým automatem je točivý moment 441 Nm, zatímco u manuálu zůstává jen 400 Nm.
Zátah je drtivý odspodu, při rozjezdech necuká a do světa pick-upů přináší až skoro sportovní svezení. Však je také možno přepnout jízdní režim z normálního nebo zimního i na sport. Jezdili jsme za 8,5 l/100 km.
Komfort a výbava Musso Grand
Při dlouhé cestě jsme ocenili komfort zadní nápravy – musso totiž může mít dva typy. Levnější verzi tlumí listové pružiny, které snesou na korbě náklad až jedné tuny. Dražší varianta s víceprvkem sice uveze jen 800 kg, zato nabídne slušný komfort bez očekávaného otřásání na nerovnostech.
V interiéru jsme ocenili konzervativní ovládání a jednoduchou pochopitelnost. Standardem je připojení na Android Auto, které nás pomohlo provést kolonami po cestě. Komfort nám zajistily kožené sedačky s funkcí odvětrávání. Jen to vyžaduje umět s nimi zacházet, jinak si odnesete bolest ofouklých zad.
Přes takový komfort a vysokou výbavu je však zarážející, že některé prvky výbavy vůbec musso neumí – typicky diodové světlomety LED, které slouží jen pro denní svícení. Takže svítí xenony pro tlumený režim a s klasickou žárovkou pro dálková světla.
Plusy
- Solidní komfort
- Pohodlná sedadla
- Silný motor s rozumnou spotřebou
- Prostorný a kvalitní interiér
- Výborný poměr ceny/výbavy a výkonu
Minusy
- Omezená možnost konfigurace
- Široký středový panel
Stan Thule Approach M: S výhledem na hvězdy
Pokud je pro vás cílem užít si cestu a nespěchat, doporučujeme po trase k moři zastavit třeba v rakouských Alpách nebo slovinských parcích. A pokud nechcete ztrácet čas hledáním ubytování, skvělým tipem je autostan na střeše.
Na našem mussu jsme vyzkoušeli novinku Thule Approach M pro dvě až tři osoby. Na střechu ho díky hmotnosti 58 kg dají i dva lidé, samotné rozložení nezabere víc než tři minuty. Šikovným detailem je omezovač momentu utažení upevňovacích šroubů, takže závity nepřetáhne ani úplné kopyto.
Po použití stačí nechat uvnitř spacáky a další ložní prádlo, pomocí schůdku stan zaklopit a schody na něj položit. Snadné jako facka. Cena 74.900 Kč odpovídá kvalitě a trvanlivosti s možností dokoupení příslušenství a náhradních dílů zavedeného švédského výrobce. Autostan si přece nepořizujete na jednu sezonu.
Technické údaje | |
Motor | vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu podélně |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na válec |
Zdvihový objem | 2157 cm3 |
Výkon | 149 kW při 3800 min-1 |
Točivý moment | 202 Nm při 3800 min-1 |
Pohon | přiřaditelný pohon všech kol, uzávěra zadního diferenciálu |
Převodovka | samočinná planetová převodovka s měničem, 6° |
Nejvyšší rychlost | 183 km/h |
Kombinovaná spotřeba dle NEDC | 9,0-9,2 l/100 km |
Délka x šířka x výška | 5405 x 1950 x 1855 mm |
Rozvor náprav | 3210 mm |
Rozchod kol vpředu/ vzadu | 1640/1640 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 2100-2210/855-965 kg |
Maximální hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného | 750/3500 kg |
Objem palivové nádrže | 75 l |
Standardní pneumatiky | 235/70 R17, testovaný vůz 255/60 R18 |
Rozměry korby D x Š x V | 1610 x 1570 x 570 mm |
Celková záruka | 5 let/100 000 km, 5 let/100 000 km na lak, 6 let na neprorezavění karoserie |
Nejlevnější Musso Grand (2.2 e-XDI (149 kW) 6MT 4x4) | 729 900 Kč |
Nejlevnější 2.2 e-XDI (149 kW) 6AT 4x4 | 777 900 Kč |
Testovaný vůz | 1 121 700 Kč (verze Premium AT 1 007 900 Kč + panoramatická kamera 24 200 Kč, 18“ kola v černé designu 8700 Kč, paket Premium+ 49 900 Kč, metalíza 18 900 Kč). |