Před dvěma lety jsme pro vás otestovali nový pick-up Musso Grand. A když jeho někdejší vzhled porovnáváme s novinkou, těžko se věří, že prošel „jen“ faceliftem.
Design, interiér
Užitkový SsangYong Musso Grand totiž v rámci omlazovací procedury dostal zcela novou příď, aby se ještě více odlišil od sourozeneckého SUV Rexton. A to se povedlo na jedničku. Z poměrně fádního vzezření je najednou sebevědomá tvářička s obrovskou maskou, která jednoduše zaujme. Není to však jediný důvod, proč by zájemci o pick-up měli Musso Grand držet v hledáčku.
Velká stylovka
Výraznou masku protaženou od kapoty až po spodní část nárazníku doplňují světlomety s LED denním svícením, maximem hlavních světlometů jsou však jen xenony. Zelené lakování Amazonia (+17.000 Kč) doplňují lesklá dvacetipalcová kola (+12.100 Kč), která zájem kolemjdoucích ještě zvyšují. Celkově jsem za testovací týden posbíral nespočet zvídavých pohledů snažících se odhalit, co že za emblém se to nachází na kapotě.
Zbylé části vozu se proti předchůdci prakticky neliší. Kromě neokoukaného designu tedy zaujme i svými rozměry. Není se co divit, chlubí se délkou 5405 mm, šířkou 1950 mm a výškou 1855 mm. Rozvor má hodnotu 3210 milimetrů, což je opravdu slušná porce. SsangYong má v paletě i Musso bez slovíčka Grand (označujícího prodlouženou verzi), kratší varianta se však na českém trhu nenabízí.
Na takovém půdorysu si tvůrci mohli kromě dostatečného prostoru na zadních sedačkách dovolit i velkou korbu. Ta má délku 1610 mm, maximální šířku 1570 mm a výšku 570 mm. Praktické možnosti využití si ostatně můžete prohlédnout ve videu výše. Musso Grand lze mít se dvěma typy tuhých zadních náprav – s listovými pružinami a pětiprvkem (testovaný kousek). První zmíněná je více zaměřená na užitkové využití a chlubí se tunovou nosností. Na komfort orientovaný pětiprvek zvládne maximálně 805 kg, což je pořád dost. Celková možná hmotnost přívěsu je v obou případech shodná – 2600 kg s manuálem, 3000 kg se zkoušeným automatem.
Pracant s výbavou
Vzhledem k rozměrům (nezapomeňme na světlou výšku 220 mm) asi nepřekvapí, že nástup do auta vyžaduje trochu víc fyzické aktivity. Naštěstí jsou v obou řadách madla, která tento horolezecký výstup – jak před časem trefně napsal kolega David Bureš – značně usnadňují. A když se sem prvně nasoukáte a zavřete za sebou dveře, zůstanete příjemně překvapeni.
Musso Grand totiž nabízí bohatou výbavu, na kterou jsme zvyklí spíše z dražších SUV, rozhodně ne u aut s pracovním základem. Některé prvky má vůz díky příplatkům, jiné už ale nabízí vyšší výbavový stupeň Premium standardně. Testovanému kousku tak nechybí vyhřívané a ventilované sedačky vpředu, vyhřívaný volant i zadní sedadla, elektricky nastavitelné přední sedačky, 9,2“ multimediální systém s navigací a podporou Apple CarPlay, dvouzónová klimatizace, zadní parkovací kamera či nespočet bezpečnostních a asistenčních systémů.
Zároveň si pick-up zachovává na dotyk příjemné materiály a hlavně koncepci s klasickými tlačítky a otočnými ovladači. Veškeré často používané funkce tak po pár kilometrech zvládnete měnit poslepu. Samostatné tlačítko na levém panelu je věnováno asistentovi pro hlídání jízdního pruhu. A když se jej rozhodnete deaktivovat, zůstane vypnutý i po dalším nastartování. Třikrát hurá!
Sedačky vpředu sice nemají výrazné boční vedení, ale jsou rozměrné a pohodlné, takže se v nich příjemně cestuje i na dlouhých cestách. S výškou 178 cm mám dostatek prostoru i ve druhé řadě. Sedáky hezky podepírají stehna a před koleny i nad hlavou pořád zůstává dostatečná rezerva. Ani David, který je ještě o sedm centimetrů vyšší, si na nedostatek místa v předfaceliftovaném kousku nestěžoval. Na poměry double cab pick-upů je ho tu opravdu hodně.
Motor, jízdní vlastnosti
SUV poodskočilo
Musso Grand sdílelo technický základ s modelem Rexton, což kromě poctivé rámové konstrukce znamenalo i do puntíku shodný agregát – 2,2litrový turbodiesel e-XDI o výkonu 133 kW a točivém momentu 420 newtonmetrů. Rexton si však v rámci faceliftu polepšil. Pořád jej pohání přeplňovaný nafťák o stejném objemu, avšak s výkonem 149 kW a možností osmistupňového automatu Hyundai. Pick-up zůstal u původního motoru a také on vedle šestistupňové manuální převodovky nabízí automat, avšak „jen“ šestistupňový Aisin (+46.900 Kč). Standardem i nadále zůstává připojitelný pohon všech kol.
Náš exemplář zvládne maximální rychlost 172 km/h, o akceleraci z klidu na stovku není v oficiálních technických údajích zmínka. A tak beru do ruky stopky, abychom se k nějaké hodnotě dostali alespoň orientačně. A po čtyřech pokusech se dostáváme na průměr 11,4 sekundy.
Takovému údaji vlastně odpovídá i dynamika. Není špatná, pár koníků a newtonmetrů navíc by však přišlo vhod. Zejména ve chvíli, kdy jsem korbu naložil 260kilovým balíkem slámy (což zdaleka není maximální možné využití) a požadoval trochu čipernější jízdu. Na druhou stranu je přeplňovaný čtyřválec (objem 2157 cm3, kompresní poměr 15,5:1) velmi dobře odhlučněný a ani po studených startech nedělá v kabině přehnaný rachot.
Fanoušci svižnějších přesunů mohou nad šestistupňovým automatem ohrnovat nos, neboť změny kvaltů nejsou z nejrychlejších a okamžité nejsou ani reakce na manuální režim. Zase ale střídání stupňů probíhá maximálně hladce, což přijde vhod hlavně v momentě, kdy chcete náklad vzadu převážet opatrně. A ještě jedna věc - příliš nevěřte analogovému rychloměru. Zatímco ručička na dálnici už leze nad stočtyřicítku, naše měřící technika s GPS systémem ukazuje jen 129 km/h.
Od lehkosti řidičovy pravé nohy se odvíjí i spotřeba paliva. Při snaze o úspornější přesuny umí dva-dvojka jezdit za 8 až 9 litrů, bez snahy o ekonomický provoz počítejte s odběrem kolem desítky, až svižnější tempo zvedá apetit nad jedenáct litrů. Zohledníme-li pohotovostní hmotnost 2,1 tuny, bavíme se o vcelku slušných hodnotách.
Práce mu svědčí
První část testovacího týdne jsem pick-upem cestoval sám bez jakéhokoliv nákladu. A choval se… no, jako pick-up. Kombinace lehké zádě a dvacetipalcových kol si na rozbitějších úsecích vybírala svou daň. Auto dalo o nerovnostech vědět bubnováním od kol i nervozitou v klikatých pasážích. Nešlo tedy o nic dramatického, třeba i díky specifickému podvozkovému rámu tvořenému čtyřmi vrstvami ocele s vysokou pevností, plavný komfort luxusních korábů ale nečekejte.
Jenže stačilo na palubu přihodit zmiňovaný balík a kameramana do zadní řady. Podvozek byl najednou citelně jistější a úplně nechal zapomenout na obouvané dvacítky. O rozdílech prázdných vs. naložených pick-upů jsme psali nejednou, až teď jsem si ale mohl obě možnosti vyzkoušet v přímém porovnání a bylo to velké překvapení. Pracovní zatížení mussu jednoznačně prospělo. A jak jsme vám ukázali už včera ve videu, auto si poradí i mimo zpevněné cesty a s připojitelnou čtyřkolkou je připraveno na většinu tuzemských nástrah číhajících mimo asfalt.
Náklad nechávám vyložit a zkouším, jak se pick-up popere se snahou o svižnější tempo. Jízdní projev tak nějak kopíruje chování automatu, který je naladěn spíše na klidné a pohodové přesuny. Rychlou jízdu doprovází výrazné náklony karoserie, a protože řízení nemá strmost v popisu práce, musíte mít i pořádně hbité ruce. Stačí pár zatáček, aby vám došlo, že mussu je nejlépe v klidovém režimu, kdy se kromě kultivovaného projevu odvděčí i slušnou spotřebou paliva. Nuda pro kované petrolheady? Ne tak docela. Vždyť je auto vybaveno klasickou ruční brzdou a standardně posílá parametry jen na zadní kola. S deaktivovanou stabilizací na mokrém podkladu si lze užít i trochu té zábavy a jízdy dveřmi napřed. Samozřejmě v bezpečném prostředí!
Závěr
Závěr
Musso Grand je svěžím větrem v segmentu pick-upů, ze kterého se řada zajetých výrobců v posledních letech stáhla. Je obrovský, má majestátní vzhled a luxusní výbavové prvky v kabině. A když náhodou nějaký chybí, ceny příplatků vás rozhodně nezruinují.
Plusem jsou jízdní vlastnosti auta v zápřahu a slušná spotřeba paliva, pokud tedy naftovou dva-dvojku nedrtíte s plynovým pedálem v podlaze. Nenaložený kousek na obouvaných dvacítkách už umí dát vědět o nerovnostech na cestách, vyloženě nekomfortní však i díky pětiprvku není. Komu by pak nestačila nosnost 805 kg, může sáhnout po jednodušší nápravě, díky níž naložíte o dalších 195 kg víc. A pořád si můžete vybrat mezi manuální a automatickou převodovkou. Na takovou rozmanitost už nejsme zdaleka zvyklí.
Užitkový ssangyong si i po faceliftu zachovává své největší plus - velmi, velmi sympatickou cenovku. Vždyť základ pořídíte již od 699.900 Kč. Jasně, do luxusně vybaveného testovaného exempláře s cenou lehce přes milion má daleko, potřeby drtivé většiny podnikavých pracovníků však splní na jedničku. Pro náročnější je připraven stupeň Premium, za který si výrobce žádá o 200.000 Kč více, zase ale vůz vybaví prvky, které můžou závidět i leckterá mainstreamová SUV.
Nejlevnější verze modelu | 699.900 Kč (2.2 e-XDI/133 kW Style) |
Základ s testovaným motorem | 699.900 Kč (2.2 e-XDI/133 kW Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 899.900 Kč (2.2 e-XDI/133 kW Premium) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.062.100 Kč (2.2 e-XDI/133 kW Premium) |
Plusy
- Neokoukaný vzhled
- Velmi hezký interiér
- Velikost korby
- Sympatická cena i příplatky
- Jízdní vlastnosti při zatížení
Minusy
- Motor by snesl pár koní navíc
- Jízdní vlastnosti prázdného auta