Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-5 Wagon 2.3 LPT Arc - Tiše a ochotně (07/2002)

16. 7. 2002 • 07:45
24
Zobrazit náhledy (24)
Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5 Saab 9-5
Ono se řekne sériová produkce. Ale když vystoupíte po třech hodinách jízdy do Ostravy stejně čerství, jako jste nasedali v Praze, může to mít dva důvody: buď vás vezl řidič, nebo jste řídili Saab 9-5.

Ono se řekne sériová produkce. Ale když vystoupíte po třech hodinách jízdy do Ostravy stejně čerství, jako jste nasedali v Praze, může to mít dva důvody: buď vás vezl řidič, nebo jste řídili Saab 9-5.

Je to těžké. Při hodnocení testovaných aut se snažíme mít maximální odstup a případné osobní dojmy jen zprostředkovávat. Jak se ale zachovat v situaci, kdy pátý den chodíme kolem auta a snažíme se na něm najít už konečně něco negativního, nebo nám nikdo neuvěří, že nepíšeme PR články...

Tak napřed exteriér. Pokud si jdete koupit Saaba, netřeba argumentovat. Specifické tvarování přední masky, dlouhou nízkou kapotu i odvážně včleněná zadní okna verze Wagon už máte pravděpodobně zažité a nehne s Vámi nic. Prostě chcete TOHLE auto.

Pak si nastoupíte. Doširoka otevřenými dveřmi jsou vidět kůží potažená sedadla (standardní výbava). Pak si ještě všimnete téměř dvaceticentimetrové vrstvy mezi vnitřní stranou sloupku a plechem dveří - a zase už Vám nikdo nemusí vysvětlovat nic moc o bezpečnosti.

Smíříte se tedy s nenápadností. V jeden celek slitou palubní desku a středový ovládací panel jste viděl naposledy kde? Ve své Cessně? Tady je kokpit obložen dřevem a téměř žádné tlačítko nezůstalo neobsazeno. Základním tvarem je čtverec se zaoblenými rohy a tlačítek i indikátorů je tu právě tak na zapamatování. Pouze spouštění oken a motoru je tradičně svěřeno středovému tunelu - automatická převodovka je v parkovací poloze automaticky zamčena po vysunutí klíčku... Takových drobných příjemností nabízí Saab bezpočet. Nenápadný držák na nápoje. Night panel (v noci omezí na minimum počet svítících přístrojů), který kvůli "umírajícím" ručičkám máte tendenci zkoušet i ve dne. Dělená klimatizace. Dvojité sluneční clony....

Dozadu si zatím sedají spolucestující. Zatím jsou to ještě děti, ale nejméně patnácticentimetrovou mezeru mezi jejich sedáky a vaším opěradlem by zcela jistě uvítala i korpulentní tchyně. Nad hlavou mají všichni místa vcelku dost, a tak stačí zavřít dveře (nejste zvyklý na to ticho, otevřete je a znovu přibouchnete... aha! ... ono to má tři vrstvy těsnění...), nastavit sedadlo, zrcátka, připoutat se a... Ještě pes!

Znovu ven, otevřít zadní dveře, nahnat psa dovnitř a poprvé v životě se u kombíku neudeřit hlavou do víka dveří (pokud tedy měříte nad 190 cm). 416 litrů zavazadlového prostoru je sice jen průměr, ale tři kufry tam lehce nasoukáte, tedy pokud sebou tentokrát psa nevezmete.

Tak znovu: nastartovat a... moment, vždyť motor neběží! Konečně chyba, budeme mít objektivní test, Saab je auto jako každé jiné! Pak manželka ukáže na otáčkoměr (zvláštní, nikdy jej nepoužívá a teď mě chce zesměšnit), kde se ručička směje u volnoběhu. No dobrá, tichý motor, to je toho, říkáte si. Pak se ale rozjíždíte (automat "neřadí" asi stejně jako motor "nestartuje") a ke slovu přichází jen lehounce znatelný turboefekt: Auto se zhoupne a za houkání turbodmychadla vyráží do ulic. Přeplňovaný čtyřválecse vytáčí s přiměřenou ochotou, která ale dobře padne pětistupňovému automatu. Kick-down je okamžitý a pouze v nejvyšších otáčkách je zvuková kulisa motoru zřetelná.

Ve městě je Saab překvapivě jako doma: Neslyšíte nic než zvonící tramvaje a tchyně vzadu také očekávatelně oněměla. Saab přejíždí nerovnosti s přehledem, pouze příčné prahy (které jsou na rozdíl od civilizovaných zemí konstruovány v Praze tak, abychom si podvozek poškodit MUSELI) provází houpáním. Mírnou nedotáčivost lze odstranit ubráním plynu a tak jediným problémem, který můžete řešit, je cíl cesty. Slušný rejd, velká zrcátka i parkovací asistent pomohou zapasovat poměrně dlouhé auto ke kraji ulice a pak už lze jen odhánět holuby a pobaveně sledovat okounivé pohledy najmě mužské populace.

Na delších cestách pak platí úvodní odstavec: prominete-li kombíku měkký podvozek a spíše galantní než sportovní chování motoru, lze mluvit o etalonu pohodlí.

Doma u krbu lze pak sčítat výhody i nevýhody tohoto vyjímečného vozu: ke všemu dobrému, co jsme uvedli, přiřadíme ještě vcelku příznivou kombinovanou spotřebu 10,3 l, možnost vysouvání desky zavazadlového prostoru a pocit značné a přitom neokázalé výlučnosti. K překvapením pak můžeme řadit absenci hlavových airbagů, (naopak kožená sedadla jsou ve výbavě Arc už ve standardu). Debatovat o ceně je asi zbytečné. Dodejme jen, že nejnověji lze mít Saaby řady 9-5 i s turbodieselovými motory, takže ani příznivci zátahu odspoda a nízké spotřeby nemusejí být zklamáni.

Související články

Témata
Cena základní sestavy 1 379 000 Kč
Výbava základní sestavy dělená automatická klimatizace, palubní deska vykládaná dřevem, kůži potažený volant, manžeta a hlavice řadicí páky, vyhřívaná přední sedadla, posuvná loketní opěrka, textilní koberečky, síťka v zav. prostoru, dvojité sluneční clony, palubní počítač, night panel, tempomat, determální skla, el. ovládání předních a zadních oken, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, ostřikovače světlometů, přední mlhové světlomety, pylový a prachový filtr, zpětné zrcátko s automatickým zatemněním, čelní a boční airbagy, aktivní opěrky hlavy a bezp. pásy, zamykání řadicí páky, dálkově ovládané centrální zamykání, Dead Lock, náklonové čidlo, posilovač řízení, ABS+EBD, TCS, audio systém AS 2 (radio + cass. + CD + 7x repro), příprava pro navigační systém, příprava pro telefon, Alu kola s pneumatikami 215/55 R16, kožené čalounění "Classic". Kč
Cena testované sestavy 1 537 000 Kč
Výbava testované sestavy automatická převodovka (+75.000,-), metalický lak (+29.000,-), bixenonové světlomety (+35.000,-), parkovací asistent (+19.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2290
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 136 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1800 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.12 / 7.6 / 10.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 1490
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1590 / 650
Rozměr pneu: 215/55 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4828
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1501
d) rozvor (mm): 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud