Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-5: Z posledních dvou generací se stávají stále vzácnější sběratelské kousky!

Lukáš Prejzek
Diskuze (0)

Od uzavření kariéry značky Saab už uplynula celá dekáda. Její evropskou labutí písní se stal model 9-5. První generace modelu vydržela ve výrobě dvanáct let, nástupce sotva dvě sezony. Jenže každý neúspěch či přešlap u původních zákazníků o to více ocení pozdější sběratelé.

Měla to být prémiová služební auta vyšších manažerů či právníků, nakonec se z nich postupně stávají jen kusové sběratelské rarity. Poslední velké sedany automobilky Saab dnes představují ještě výjimečnější díla než v době své největší slávy. Platí to zvláště pro druhou generaci modelu, která na trhu setrvala pouhé dva roky. V současnosti platí dokonce za takovou kuriozitu, že například největší síť tuzemských bazarů AAA Auto ji za celé své působení na trhu vykoupila zatím pouze dvakrát!

Mnohem běžnější předchůdce, který se s dvěma výraznými modernizacemi vyráběl neuvěřitelných dvanáct let, už takovým unikátem není, přesto má silný sběratelský potenciál.

Oba modely se nám podařilo v prvních týdnech roku 2022 přivézt na společné místo. A stejně neobyčejná jako jejich původ je i historie konkrétních vozů – zatímco modrý sedan ročníku 2001 ze sbírky Retroautomuzea ve Strnadicích býval původně součástí oficiální sedmičlenné hradní flotily doprovázející na cestách prezidenta Václava Havla, o deset let mladší šedá limuzína procestovala při střídání předchozích majitelů Evropu, než zakotvila v největším pražském přístavišti ojetin. Jde totiž o zmíněný historicky druhý kousek tohoto typu prodaný „áčky“.

Bezpečný jako máloco

Když se v září 1997 s velkou slávou představil nástupce legendárního sedanu řady 9000, jeho osobitost uchvátila veřejnost. Důstojná limuzína si zachovala veškeré typické prvky značky Saab včetně takových detailů, jako je umístění zámku spínací skříňky mezi předními sedadly. I přes sdílení koncernové techniky s konfekčním Opelem Vectra se konstruktérům podařilo postavit opravdové švédské dílo se značným zaměřením na nejvyšší možnou míru bezpečnosti posádky. Skelet vozu je tuhý jako ingot, deformační zóny jsou masivní, stejně jako boční výztuhy. Do standardní výbavy modelu 9-5 se od počátku dostaly také airbagy a ABS, hlavové opěrky se chlubily samočinným přisunutím k hlavě cestujícího v případě nárazu, což citelně zredukovalo úhel jejího vychýlení. Vždyť šlo také o nejstarší automobil, který dosáhl pětihvězdičkového hodnocení v nárazových testech Euro NCAP. Možná namítnete, že první byl Renault Laguna – jistě, jenže ten byl konstrukčně o tři roky mladší a testu se podrobil jako čerstvá novinka. Zato Saab 9-5 se s pevnou překážkou střetl až jako pětiletý model v roce 2003.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Lukáš Prejzek
Diskuze (0)

Doporučujeme