Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-5: Z posledních dvou generací se stávají stále vzácnější sběratelské kousky!

Lukáš Prejzek Lukáš Prejzek 6. 6. 2022 • 04:19
50
Zobrazit náhledy (50)
Saab 9-5 2.3 T vs Saab 9-5 2.0 TTiD Ačkoliv zepředu je znát snaha o návaznost na tradice značky, při pohledu na zadní partie dvou generací Saabu 9-5 vidíme zcela rozdílná auta Saab 9-5 2.3 T vs Saab 9-5 2.0 TTiD Prezidentská fl otila Václava Havla využívala sedmero sedanů s jednotkou 2.3 T (vlevo). Někdejší vznětový třílitr japonského původu časem vystřídaly upravené dvoulitrové čtyřválce Multijet od Fiatu (vpravo). Saab 9-5 2.3 T vs Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.3 T (2001) Saab 9-5 2.3 T (2001) Dvoubarevný povrch, imitace dřeva a plocha posetá tlačítky – v roce 1997 nechyběl Night Panel, zatemňující nedůležité provozní údaje v noci Kolmo postavený výlisek ploché palubní desky, hluboká kaplička přístrojového štítu a nepříliš umělecky ztvárněný volant – švédští designéři měli pro architekturu nového milénia vlastní představy Saab 9-5 2.3 T (2001) Saab 9-5 2.3 T (2001) Saaby byly vždy charakteristické umístěním zámku spínací skříňky mezi sedadly, čehož se věrně držel i první model 9-5 Saab 9-5 2.3 T (2001) Saab 9-5 2.3 T (2001) V reprezentativně béžové kombinaci interiéru představuje původní Saab 9-5 velmi příjemné auto, z kterého nebudete chtít vystoupit Saab 9-5 2.3 T (2001) Saab 9-5 2.3 T (2001) Tenké madlo, šikmý směr kliky a bohaté čalounění v pestrých barvách – výplň dveří prvního Saabu 9-5 se hrdě hlásí k předchůdcům Saab 9-5 2.3 T (2001) Saab 9-5 2.3 T (2001) Saab 9-5 2.3 T (2001) Vrchol 1.generace: Saab 9-5 3.0 V6 24 V - Pětidveřové SportCombi, známé z americké komedie Banditi, zredukovalo proti sedanu objem zavazadelníku z rovných 500 na pouhých 415 litrů. Ozdobou se stal zážehový motor 3.0 V6/147 kW. Saab 9-5 2.0 TTiD (2011) Saab 9-5 2.0 TTiD (2011) Táhla ventilace novinky připomínala předchůdce, spousta dalších detailů však odkazovala na levné opely. V základní výbavě za 899 000 Kč jste nezískali ani bluetooth handsfree. Trojice ukazatelů vyřezaných v přístrojové desce a široký středový tunel – tak vypadala poslední evoluce Saabu 9-5 Startovací tlačítko najdeme i v posledních sedanech na tradičním místě před řadicí pákou, která už však nezastírá původ v opelu Saab 9-5 2.0 TTiD (2011) Saab 9-5 2.0 TTiD (2011) Saab 9-5 2.0 TTiD (2011) Saab 9-5 2.0 TTiD (2011) Dveřní výplň posledního sedanu z Trollhättanu barvami nehýří, celek však působí propracovaně a prim zde hrají materiály vysoké jakosti Saab 9-5 2.0 TTiD (2011) Saab 9-5 2.0 TTiD (2011) Saab 9-5 2.0 TTiD (2011) Kabina posledního modelu je navržena spíše účelově, sedadla jsou však velmi pohodlná a prostor královský Vrchol 2.generace: Saab 9-5 2.8 V6 XWD - Zákazníci na objednávkách druhé generace modelu nešetřili – 68 % aut získalo samočinnou převodovku a třetina disponovala pohonem všech kol. Snímek prezentuje špičkový model V6 téměř se všemi příplatky za celkovou cenu 1 787 600 Kč. Poslední čtyři roky kariéry znamenaly pro klasický Saab 9-5 radikální úpravu vnějšího designu a také podstatně modernější vnitřní prostředí Poslední čtyři roky kariéry znamenaly pro klasický Saab 9-5 radikální úpravu vnějšího designu a také podstatně modernější vnitřní prostředí Z pouhých 27 dochovaných 9-5 SportCombi jsou dnes dvě zaregistrovaná v České republice S výjimkou Světa motorů a Auto Tipu prezentace novinky zcela minula motoristické časopisy. Dovozce si byl natolik jistý cílovou skupinou novinky, že se s inzercí rovnou zaměřil na média pro justici. Saab 9-5 (1998): Každá z verzí Saabu 9-5 se pochlubila i kombíkem. Silueta zádě se nikdy neměnila, za druhým párem dveří pozvolna klesalo třetí okno, přecházející pod zatmaveným rámem do skla zavazadlového prostoru. Saab 9-5 (2005) Saab 9-5 (2010) Jedna z mála momentek ze světové premiéry posledního velkého saabu ve Frankfurtu dokládá skromnost této tiché oslavy

Od uzavření kariéry značky Saab už uplynula celá dekáda. Její evropskou labutí písní se stal model 9-5. První generace modelu vydržela ve výrobě dvanáct let, nástupce sotva dvě sezony. Jenže každý neúspěch či přešlap u původních zákazníků o to více ocení pozdější sběratelé.

Měla to být prémiová služební auta vyšších manažerů či právníků, nakonec se z nich postupně stávají jen kusové sběratelské rarity. Poslední velké sedany automobilky Saab dnes představují ještě výjimečnější díla než v době své největší slávy. Platí to zvláště pro druhou generaci modelu, která na trhu setrvala pouhé dva roky. V současnosti platí dokonce za takovou kuriozitu, že například největší síť tuzemských bazarů AAA Auto ji za celé své působení na trhu vykoupila zatím pouze dvakrát!

Mnohem běžnější předchůdce, který se s dvěma výraznými modernizacemi vyráběl neuvěřitelných dvanáct let, už takovým unikátem není, přesto má silný sběratelský potenciál.

Oba modely se nám podařilo v prvních týdnech roku 2022 přivézt na společné místo. A stejně neobyčejná jako jejich původ je i historie konkrétních vozů – zatímco modrý sedan ročníku 2001 ze sbírky Retroautomuzea ve Strnadicích býval původně součástí oficiální sedmičlenné hradní flotily doprovázející na cestách prezidenta Václava Havla, o deset let mladší šedá limuzína procestovala při střídání předchozích majitelů Evropu, než zakotvila v největším pražském přístavišti ojetin. Jde totiž o zmíněný historicky druhý kousek tohoto typu prodaný „áčky“.

Bezpečný jako máloco

Když se v září 1997 s velkou slávou představil nástupce legendárního sedanu řady 9000, jeho osobitost uchvátila veřejnost. Důstojná limuzína si zachovala veškeré typické prvky značky Saab včetně takových detailů, jako je umístění zámku spínací skříňky mezi předními sedadly. I přes sdílení koncernové techniky s konfekčním Opelem Vectra se konstruktérům podařilo postavit opravdové švédské dílo se značným zaměřením na nejvyšší možnou míru bezpečnosti posádky. Skelet vozu je tuhý jako ingot, deformační zóny jsou masivní, stejně jako boční výztuhy. Do standardní výbavy modelu 9-5 se od počátku dostaly také airbagy a ABS, hlavové opěrky se chlubily samočinným přisunutím k hlavě cestujícího v případě nárazu, což citelně zredukovalo úhel jejího vychýlení. Vždyť šlo také o nejstarší automobil, který dosáhl pětihvězdičkového hodnocení v nárazových testech Euro NCAP. Možná namítnete, že první byl Renault Laguna – jistě, jenže ten byl konstrukčně o tři roky mladší a testu se podrobil jako čerstvá novinka. Zato Saab 9-5 se s pevnou překážkou střetl až jako pětiletý model v roce 2003.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata