Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-7x: americký základ s evropským stylem

Jan Marek
Diskuze (25)
Švédský Saab představil očekávanou novinku pro americký trh – SUV s označením 9-7x. Ale jako v případě 9-2x originalitou nepřekvapí...

Švédský Saab představil očekávanou novinku pro americký trh – SUV s označením 9-7x. Ale jako v případě 9-2x originalitou nepřekvapí.

Saab svůj první model kategorie SUV vůbec poprvé veřejnosti ukáže na New York Auto Show. Krok do této kategorie je pro švédskou automobilku poměrně logický. Výrobce u 9-7x reaguje na stále vzrůstající zájem o tuto kategorii vozů a kde jinde začínat než na americkém trhu, který je pro SUV doslova rájem. Pro americký trh dostal Saab 9-7x také americký vzor – konstrukčně totiž vychází z již existujícího modelu Chevrolet Trailblazer. Jízdní vlastnosti a komfort se inspirovaly Evropou.

Designově jde však Saab vlastní cestou a nezůstává nic dlužný klasickým rozpoznávacím znakům. I u „devětsedmičky“ je na prvním místě především sportovní švih. Designéři zakomponovali do interiéru i exteriéru prvky, díky kterým si Saab nemůžete splést. Mezi nejvýraznější patří pro Saab klasická čelní maska složená ze tří elementů. Dalším výrazným prvkem je zakřivení zadního D-sloupku, který svým tvarem i v případě SUV kopíruje křivky z modelů 9-2x nebo 9-5 Sport-Kombi. Na zádi se objevují výrazně dynamické a celkově osvěžující zadní svítilny, které dostaly poloprůhlednou optiku z polykarbonátu a disponují třírozměrným efektem. Pro interiér je typický styl „letadlového kokpitu“ a některé elementy přístrojové desky lze najít u modelové řady 9-3. Zachován zůstal i systém startování, kdy klíčky od zapalování nacházejí uplatnění ve středové konzoli.

Zákazníci budou mít přitom na výběr ze dvou motorových jednotek, které v obou případech budou pod „diktátem“ pouze čtyřstupňového automatu. Slabší jednotkou je 4,2litrový šestiválec s točivým momentem 372Nm při 3600ot./min, který dává výkon 275 k (205 kW). 9-7x s ním dosahuje zrychlení z 0 – 100 km/h za 8,9 s a maximální rychlosti 190 km/h. Vrcholná verze je osazena osmiválcem 5,3l s výkonovými parametry: točivý moment 447 Nm při 4000 ot./min a výkon 300 k (224 kW). S ním atakuje Saab hranici 100 km/h za 7,8 s. I v tomto případě zasáhne při 190 km/h elektronika.

Dobré jízdní vlastnosti zaručují krátké přední i zadní převisy karoserie, to samo o sobě však nestačí. Výkonové parametry musí být doplněny nezbytnými bezpečnostními prvky, které 9-7x s jistotou udrží na silnici. Patří mezi ně dvojité zavěšení přední nápravy s příčnými rameny, stejně jako elektronicky řízení pětistupňové pneumatické odpružení na zádní nápravě. Ráfky z lehkých slitin mají rozměr 18 palců. Samozřejmostí pro švédského výrobce je také bohatá bezpečnostní výbava, která zahrnuje čelní dvojici airbagů, postranní a hlavové nafukovací vaky, předpínač bezpečnostních pásů a systém, který upozorňuje na jejich nezapnutí.

Velkou devizou pro budoucí zákazníky je prostor, který 9-7x nabízí. Pro pět cestujících je k dispozici objem kufru o velikosti 1161 l, který lze v případě potřeby rozšířit sklopením zadních sedadel v poměru 60:40 až na 2268 l! Komu by ani tato varianta nestačila, může připojit (tažné zařízení v sérii) vlek o celkové hmotnosti až 2948 kg ( pro motor V8).

Sériová produkce modelové řady 9-7x je naplánována na 24. ledna 2005, kdy by měl první vůz opustit montážní linku GM v Morfine (stát Ohio). První prodeje budou určeny pro americké a kanadské trhy, přičemž ceny by se podle vyjádření automobilky měly pohybovat v rozmezí 35 – 45 000 dolarů. Otázky spojené s případným dovozem do Evropy zatím zůstávají nezodpovězeny. Doufejme, že „devětsedmičku“ nepostihne osud řady 9-2x, která do Evropy nezamíří.

Jan Marek
Diskuze (25)