Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9X - Fantomasovi by se líbil

Michal Fokt
Vzpomínáte si, jak tajemný Fantomas s fešnou zelenou maskou na obličeji změnil svůj Citroen stiskem tlačítka v letadlo? Tak tohle sice studie Saab 9X neumí, ale zato se z tohoto kupé může stát pick-up, nebo chcete-li, kabriolet.

Automobilka Saab představila na frankfurtském autosalonu poprvé ve své historii studii automobilu, a hned napoprvé si rozhodně zaslouží slova uznání. Jde totiž o multifunkční koncept, který umí být kupátkem, pick-upem, ale také otevřeným vozem, a to vše bez ztráty elegance a sportovního stylu.

Koncept sportovního vozu pro dva zaujme hned na první pohled svým vzhledem, aniž byste ještě tušili cokoliv o jeho univerzálnosti. Pokud vás překvapí, nebo dokonce šokuje tvar jeho přídě, tak vězte, že nejde u Saabu o žádný nový prvek. To jenom typická maska chladiče trochu povyrostla a při své rozpínavosti pohltila i přední světlomety. Tím však výjimečnost studie zdaleka nekončí. Při pohledu zpředu si nelze nevšimnout výrazně vytažených blatníků, které se tak podílejí na značné šířce 1820 mm. S nimi ostře kontrastuje o poznání užší přední sklo a tudíž i kabina pro posádku.

Z profilu se Saab 9X tváří jako nefalšované sportovní kupé - minimální zadní převis, vzad posunutá kabina a delší příď připomínají klasické sportovní automobily, atraktivitu mu pak zvyšují devatenáctipalcová litá kola. Ta jsou obuta do pneumatik Michelin o nepříliš běžném rozměru 245/40.

Zadní partie snad vznikly pouze několika málo tahy tužky na rýsovacím prkně - jsou velice jednoduché, a přitom efektní. Nízké zadní okno má skoro stejnou výšku jako tmavý pás, spojující diodové koncové svítilny, a již tak nevysokou záď opticky ještě snižuje rozměrný difuzor ve spodní části nárazníku.

Pod dlouhou přední kapotou se rozvaluje celohliníkový vidlicový šestiválec s objemem 3,0 l. Protože ale výkonu není nikdy dost, dostal navíc ještě turbodmychadlo, takže celý tento agregát disponuje výkonem 224 kW při 5500/min. O pořádný zátah v nízkých otáčkách se zase postará 410 N. m točivého momentu, které jsou k dispozici již při 2200/min. Pokud uvedené parametry doplníme informací, že Saab 9X váží jen 1330 kg, pak se nelze divit, že akceleraci z 0 na 100 km/h koncept zvládne za 5,9 s, přičemž elektronika zastaví rozlet nadupaného seveřana na rysce rychloměru, označené číslicí 250. Dostatečnou trakci zajistí stálý pohon všech kol, který se zatím u sériových saabů neobjevil, ale zřejmě se intenzivně připravuje. Saab by jím totiž smazal náskok Volva, které jej zavedlo po all-roadu V70 Cross Country letos na podzim i do sedanu S60.

V interiéru nalezneme futuristicky tvarovaná sedadla, která jsou v kontrastu se střízlivou přístrojovou deskou sportovního střihu. Před řidičem se namísto obvyklé kapličky nachází trojlístek samostatných kruhových přístrojů, a jak se na správný sporťák sluší, ten největší je pochopitelně otáčkoměr. Jednoduchý je též čtyřramenný volant - již mnoho výrobců velice podobné tvary volantu ve svých studiích prezentovalo, zatím žádný jej však v tomto prostém, avšak působivém provedení bohužel nevyrábí.

A jak že je to s tou variabilitou švédského konceptu? Nečekejte žádné technologické orgie - všechno totiž vyřeší pouhý odnímatelný střešní díl. Ten odkryje nejen nákladový prostor, takže vznikne otevřený pick-up, ale zároveň vystaví čerstvému povětří i pasažéry, takže vlastně získáme zároveň i kabriolet. Tedy v tomto případě je možná na místě říci roadster, neboť u rozměrů zadních sedadel neobstojí snad ani obligátní označení 2 + 2. Pokud by se vám snad zdál zavazadlový, nebo chcete-li nákladový prostor moc malý, lze jej zvětšit sklopením zadní stěny, pak je však třeba dávat pozor na prudkou akceleraci, abyste o jeho obsah nepřišli. Toto řešení zároveň usnadní nakládání těžkých zavazadel. Sklopit se dají i nouzová sedadla, a pokud to samé učiníme i s těmi předními, získáme souvislou rovnou plochu, vhodnou třeba i k přespání "pod širákem".

Možná se ptáte, proč se jedna z designově nejkonzervativnějších automobilek světa rozhodla pro stvoření takto radikálního konceptu. Odpověď je zřejmě jasná. General Motors, majitel automobilky, nejspíš nechce následovat Mercedes-Benz, BMW, Audi a Volvo, v rozšiřování modelové palety Saabů do nižší střední třídy (zatímco někteří zmínění výrobci již tyto vozy mají, ostatní je intenzivně připravují). Se dvěma modely se však asi moc dobře operovat nedá, takže se zdá, že by Saab mohl vkročit do segmentu sportovních kupé.



Michal Fokt