Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab BioPower hybrid concept

Saab BioPower hybrid concept

Saab BioPower hybrid concept Zdroj: acz

Diskuze (9)
Saab představil první ethanolový hybridní kabriolet na světě

Svůj technologický potenciál předvedl Saab na právě probíhajícím stockholmském autosalonu, kde se blýskl světovou premiérou na první pohled obyčejného kabrioletu 9-3, který však skrývá hned několik světových premiér najednou. GM, jako 100% vlastník Saabu, se při jeho vývoji spojil přímo se švédskou vládou v rámci dlouhodobého programu vývoje ekologicky nezávadných automobilů.

První hybridní kabriolet

je tou nejvýznamnější. Ačkoliv prototypem, či sériovým modelem hybridního automobilu se již pochlubila každá významnější automobilka, nikdo před Saabem dosud nezapracoval rozměrné vícekomponenty do otevřeného automobilu. Kromě upoutání pozornosti médií je hlavním účelem demonstrace, že dnes už to jde bez výraznějších zásahů do topologie běžného automobilu. Pod podlahu plnohodnotného zavazadelníku se totiž vešel celý 300V blok bezúdržbových alternátorů, a kromě toho i elektromotor, pohánějící zadní kola.

Díky pokročilé řídicí elektronice a integrovaném startér-generátoru (ISG) o výkonu 15 kW a napětí 42 V, je schopen celý vůz fungovat jako klasický zážehový s pohonem zadních kol s pomocí 38kW elektromotoru a bez mechanických vazeb, přičemž přebytečná energie z výkonného ISG je používána k dobíjení akumulátorového bloku. Při požadavku na maximální výkon je ISG schopen fungovat jako booster a spalovacímu motoru přidat dalších 15 kW a především 120 Nm, v městském provozu obstarává stop/start funkcionalitu a ještě svým mechanickým působením eliminuje zbytkové vibrace zážehového čtyřválce. V nízkých rychlostech pomáhá překrýt přechodný nedostatek kroutícího momentu elektromotor mezi zadními koly (RDU, Rear Drive Unit), jehož 666 Nm se dokáže postarat o jiskrný pevný start.

Vůz je také schopen městského režimu, kdy je poháněn výhradně elekromotorem z baterií a zážehový motor je v klidu a jako speciální bonus umístili konstruktéři vnější 220V zásuvku se střídačem, neocenitelnou pro piknik či barbecue.

Pohonná jednotka

také překypuje inovacemi. S využitím dlouholetých zkušeností s vývojem aut-alkoholiků vznikl nedávno představený Saab 9-5 2.0t BioPower, který se již několik měsíců nadmíru úspěšně prodává a díky němuž vzniká rychle houstnoucí síť veřejných čerpaček, prodávajících směs E85, tvořenou z 85 % Bioethanolem a z 15 % benzínem. Na jeho technickém základě vznikl celohliníkový vysoce přeplňovaný čtyřválec s variabilním časování sacích i výfukových ventilů, spalující v prototypu BioPower hybrid concept tentokrát čistý Bioethanol, pocházející z plně obnovitelných zdrojů. Kvůli odlišným vlastnostem hořícího lihu motor dostal zesílené ventily a jejich sedla, přesto však díky přímému vstřikování SIDI dosahuje 191 kW a 375 Nm, v obou případech o čtvrtinu více, než benzínový ekvivalent. Přes pětistupňovou samočinnou převodovku se sekvenční volbou Sentronic pohání přední kola, zadním dodává sílu výše zmíněná RDU. ISG je integrováno do setrvačníku a výsledkem je kromě prakticky nulové zátěže životního prostředí a absolutní elmininace pevných částí výfukových zplodin, také dramatické zlepšení jízdních parametrů; zrychlení 0-100 km/h za 6,9 s a zejméne 80-120 km/h za 5,5 s, o tom se může konvenčnímu benzínovému dvoulitrovému Saabu jen zdát.

Vysoce zajímavý prototyp bohužel není určen pro sériovou výrobu, avšak bude nadále předmětem intenzivního výzkumu a některých konstrukčních nápadů se jistě brzy dočkáme v produkčních modelech.

Vstoupit do diskuze (9)