Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab: nový motor 2.8 V6 Turbo

Ondřej Láník
Diskuze (15)
Globalizace definitivně přichází i do vozů dlouho vzdorující značky Saab. Novou posilou pod kapotou devět-trojek je nový "světový" šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem.

Globalizace definitivně přichází i do vozů dlouho vzdorující značky Saab. Novou posilou pod kapotou devět-trojek je nový "světový" šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem.

Saab patří od semdesátých let minulého století k průkopníkům přeplňovaných motorů, které jsou určeny pro běžného uživatele. Tato švédská automobilka si dlouho vystačila se čtyřválci přeplňovanými turbodmychadlem a to i na automobilovém trhu USA, kde stále platí úsloví o nenahraditelnosti zdvihového objemu. V devadesátých letech se s větší angažovaností GM v automobilce Saab, objevily pod kapotou také motory V6. Pokračováním globálního využívání komponentů je nejnovější motor V6, který je na sever Evropy přivezen až z daleké Australie. Tam se jeho výrobou zabývá v Evropě takřka exotická značka Holden, která je hlavním reprezentantem GM na vzdáleném kontinentu.

Nový motor o zdvihovém objemu 2792 cm3 je přeplňován nízkotlakým turbodmychadlem (plnící tlak max. 0,6 bar) a mezichladičem stlačeného vzduchu, čtyřventilový rozvod DOHC má variabilní časování ventilů, výfukové ventily jsou kvůli lepšímu chlazení plněny sodíkem. Točivý moment má typicky plochou křivku, jejíž maximum tvoří jakousi náhorní rovinu o výšce 350 Nm sahající od 2000 do 4500 ot./min. 90 % maxima točivého momentu je k dispozici od 1500 ot./min. Maximální výkon 184 kW je dosahován v 5500 ot./min, dodávka paliva je uzavřena dosáhne-li motor 6500 ot./min.

Motor 2.8 T V6 bude dodáván do Saabu 9-3 SportSedan, Cabrio i SportCombi. Na trhu se objeví od září 2005.

Tento agregát je součástí motorové řady šestiválců GM s úhlem rozevření 60°. Jeho atmosférická verze byla představena v Cadillaku CTS. Další zástupce této řady je motor V6 3,6 VVT, který je například montován do Cadillaků CTS, STS a SRX nebo do Buicků Rendezvous a LaCrosse.

Ondřej Láník
Diskuze (15)