Saab už se nevyrábí 14 let. V Trollhättanu ale znovu vznikají jeho interiéry
Shánět díly na staré vozy může být náročné a ještě o kus horší to je, když už neexistuje ani samotná automobilka. Podobný problém řeší fanoušci vozů Saab, teď ale mají naději na pořízení nového koženého interiéru přímo z místa původní výroby.
Sériová výroba vozů SAAB ve švédském Trolhattanu skončila v roce 2011. Pak se sice na krátko vrátila mezi roky 2013 a 2014, kdy zde pod taktovkou firmy NEVS vzniklo pár stovek kusů spalovacího modelu 9-3, od té doby je ale v továrně mrtvo. O pokusech na restart výroby i o dalších projektech jsme psali mnohokrát, naposledy o výrobě legendárního sporťáku AC Cobra. Samotný Saab je ovšem zjevně nadobro historií.
Proto překvapila zpráva, že se v Trolhattanu rozjela výroba interiérů pro starší modely značky. Může za to podnikatel Joakim Bratell, fanoušek značky Saab a majitel firmy prodávající farmářské stroje. V roce 2024 totiž místní textilní firma Artex oznámila konec výroby v Trollhatan, na což Bratell reagoval odkoupením jejího kompletního vybavení.
Cílem je obnovit výrobu kožených interiérů pro starší vozy Saab, pro oddané fanoušky značky po celém světě. Na projektu se podílí také firma Hedin Parts, což je současný oficiální distributor náhradních dílů pro vozy Saab, který vstřebal dřívější společnost Saab Automobile Parts.
Hedin měl problém se sháněním náhradních kožených potahů pro Saab 9-3 Cabrio, a měl proto zájem zajistit si kvalitní výrobu. Vybavení získané od Artexu je nastěhováno v dílně na okraji Trollhatanu, kde už začala produkce. Bratellovi se podařilo do výroby získat i bývalé zaměstnance automobilky, včetně švadleny Eily Lilje, která interiéry v Saabu šila přes 40 let.
Sama dokáže údajně stále za méně než týden dát dohromady celý kožený interiér, tedy přední a zadní sedadla. „Steh musí být přesně 0,5 mm od kraje," říká. "O trochu více a bude to vidět." Pracuje zcela ručně, na kůži kreslí stříbrnými fixy a každý kus řeže manuálně. Ne všechny původní materiály jsou dostupné, Bratell se tedy snaží sehnat co nejpodobnější.

Prozatím se firma věnuje šití interiérů pro Saab 9-3 Cabrio a poslední generaci 9-5, plánuje se ale i rozšíření portfolia na další modely. Cena jedné sady je v přepočtu kolem 74.000 Kč. Nejde ostatně o masovou výrobu. Jeden přední sedák prý vyžaduje 10 až 15 různých kusů kůže, všechno se ručně řeže, šije a montuje.
"Na silnicích je stále téměř milion vozů Saab. Zájem o jejich udržování v původním stavu je obrovský, zejména v Evropě. A já jsem sám velkým fanouškem Saabu - vím, že tohle bude fungovat." řekl k projektu Joakim Bratell. Pokud poptávka vzroste, nebude váhat najmout více švadlen nebo se rozšířit do většího zařízení. Primárním cílem je však dosáhnout kvalitního zpracování a autentického pocitu z interiéru Saab.