Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Safety car a jeho historie v F1: Závodníky hlídala Tatra, Lamborghini i Fiat

David Bureš
Diskuze (0)

Dlouholetým dodavatelem safety caru pro formuli 1 je Mercedes, v sezoně 2021 ale zaváděcí vůz dodá také Aston Martin. V minulosti však v této roli účinkovala různorodá auta.

Safety car je dnes už nedílnou součástí závodů formule 1. Jedná se vlastně o bezpečnostní prvek, který obvykle v případě vážné nehody nebo ztížených podmínek (za silného deště) vyráží na trať, aby závodní pole zpomalil. Když je na trati, nesmí se závodníci předjíždět. Od roku 1996 je výhradním dodavatelem safety caru pro formuli 1 značka Mercedes, což se ale od sezony 2021 mění.

V roce 2021 se totiž při závodech formule 1 budou střídat zaváděcí vozidla dvou značek. Mercedes-AMG GT R totiž ve vybraných závodech nahradí Aston Martin V8 Vantage, a to v rámci partnerství obou automobilek. Ten bude v roli safety caru účinkovat už v prvním závodě letošní sezony, kterým nakonec bude Velká cena Bahrajnu. Řidičem zaváděcího vozu nicméně zůstává Bernd Mayländer, který v této funkci působí od roku 2000.

Dnešní doba přitom znamená, že Aston Martin nedoplnil Vantage jen o potřebné majáky a vysílačku, ale řádně ho pro úkoly safety caru vyzbrojil. Výkon čtyřlitrového osmiválce původem od Mercedesu povyskočil na 535 koní (394 kW), upraven byl i podvozek a chlazení, aby vůz zvládal specifický styl jízdy. Uvnitř navíc nechybí ani dvě obrazovky, aby posádka safety caru dobře věděla o dění na trati. A jsou tu i kamery přenášející obraz z vozidla divákům u televize.

Léta Mercedesu

Pro sezonu 2021 byl přitom upraven také safety car od Mercedesu. Dlouholetou nadvládu stříbrných „efjedničkových“ safety carů už loni narušilo červené zbarvení pro Velkou cenu Toskánska, na oslavu domácího Ferrari, které na okruhu Mugello slavilo svůj tisící závod v F1. Červenou barvu přitom Mercedes-AMG GT R ponese i letos. Partnerem se totiž stává společnost CrowdStrike, pro níž je tato barva typická, stejně jako pro divizi AMG. Ostatně i Aston Martin nebude mít léta charakteristickou stříbrnou barvu, v jeho případě bude safety car vyveden v osobité zelené.

Safety car si v případě formule 1 dnes spojíme právě hlavně s vozy Mercedes-Benz. Stuttgartská trojcípá hvězda je totiž dvorním dodavatelem tohoto vozidla pro královnu motorsportu už od roku 1996. Za tu dobu se v roli safety caru vystřídaly různorodé vozy Mercedes upravené divizí AMG.

Začalo to sedanem Mercedes C 36 AMG, kterého v roce 1997 vystřídalo kupé CLK 55 AMG. Přelom tisíciletí následně patřil různým kupé CL a SL, na čas se vrátilo i soudobé CLK, před ním v této roli působilo také SLK. Od roku 2015 pak funkce safety caru patří různým verzím sporťáku Mercedes-AMG GT, který v této roli vystřídal svého nepřímého předchůdce, Mercedes-Benz SLS 63 AMG.

Lamba, Tatra i hot hatche

To v minulosti byl seznam účinkujících safety carů ve formuli 1 přece jen o dost pestřejší. Nebyl totiž určen jediný dodavatel, ale každý okruh měl „svoje“ náčiní. V kanadské grand prix 1995 tak jako safety car sloužilo Lamborghini Diablo, jehož předchůdce, Lamborghini Countach byl k vidění v této roli v Monte Carlu na začátku osmdesátých let.

Maďarská velká cena zase v osmdesátých letech a na začátku devadesátých let byla ve znamení speciálně postavené Tatry 623 GTH (Gran Turismo Hungaroring), která tam sloužila rovněž jako vozidlo záchranářů. Ta vznikla na bázi slavné 613, měla však zesílenou karoserii s hliníkovými panely a plexisklem místo klasických oken. Upraven byl i podvozek, pro režim jízdy na závodním okruhu. V útrobách pak pracoval vzduchem chlazený vidlicový osmiválec, nejprve o objemu 3,8 litru, později však až 4,4 litru, díky čemuž jeho výkon vzrostl až na 209 kW.

Tatra se dokonce v roce 1995 stala součástí nešťastného incidentu, kdy srazila jednoho z jezdců, a to přímo před televizními obrazovkami. Japonský pilot Taki Inoue tenkrát vozidlu při snaze o hašení vlastního monopostu nešťastně vběhl do cesty, z čehož si odnesl zlomenou nohu.

To jinde sloužily také hot hatche. V roce 1993 na britské velké ceně tak jako safety car jezdil Ford Escort Cosworth, v roce 1996 na GP Argentiny zase Renault Clio Williams.

Napoprvé safety car roli nezvládl

Mimochodem vůbec poprvé se v závodě formule 1 objevil safety car v roce 1973, na tehdejší Velké Ceně Kanady. Bylo jim žluté Porsche 914 doplněné o výrazné žluté vlajky, aby bylo jasně rozpoznatelné. Za volant se pak usadil bývalý kanadský závodník Eppie Wietzes.

Jenže zaváděcí vůz tehdy spíše způsobil zmatky, než že by vyloženě pomáhal bezpečnosti. Na trať totiž vyjel zmatečně, po nehodě, kdy řada jezdců zajela do boxů, v nichž ne každý měl prostor na odbavení. Vznikl tak zmatek v průběžném pořadí, což v kombinaci se špatným vyjetím safety caru na trať způsobilo, že někteří jezdci získali kolo náskok. Nakonec tak byl oficiálně vyhlášen vítězem Peter Revson, byť někteří věřili, že ve skutečnosti zvítězil Howden Ganley.

Možná i proto byl následně oficiálně safety car zahrnut do světa formule 1 až v roce 1993, byť třeba osmdesátá léta byla v Monaku ve znamení zmíněného Lamborghini Countach. Už rok předtím se však tento nápad testoval na britské nebo francouzské grand prix. Počátek devadesátých let tak byl ve znamení různorodých safety carů, než došlo k dohodě s Mercedesem.

Třeba na brazilské grand prix 1993 ovlivněné silným deštěm tuto roli zastoupil Fiat Tempra, na nechvalně proslavené Velké ceně San Marina v roce 1994, při níž zahynul Ayrton Senna, zase Opel Vectra. Na belgické grand prix 1995 zase sloužilo Porsche 911 GT2, zatímco o rok dříve v Japonsku Honda Prelude.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme