Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Devět továren na akumulátory Mercedes-Benz

Ladislav Černý
Diskuze (7)

Zaměření stuttgartského výrobce na elektromobilitu sílí a projevuje se zvětšením kapacity na produkci akumulátorů. Kde všude je vyrábí?

Automobilka sází na vybudování celosvětové sítě specializovaných podniků na akumulátory, což dokládá investicí více než jednu miliardu eur. Globální síť bude zahrnovat devět závodů pro výrobu akumulátorů v sedmi lokalitách v Evropě, Severní Americe a Asii.

Kamenec v Sasku

Majoritní roli v celém procesu hraje firma Accumotive v saském Kamenci, stoprocentní vlastněná Mercedes-Benzem. Tvoří globální centrum vyrábějící akumulátory již od roku 2012 pro elektrická vozidla Mercedes-Benz a Smart. Týká se to rovněž modelu eVito, eSprinter a EQV.

V Kamenci, vzdáleném 50 km od Drážďan, vyrábí společnost ve dvou závodech akumulátory nejen pro elektromobily a externě nabíjitelná hybridní vozidla, ale i pro 48V systémy. Accumotive disponuje již více než deseti roky zkušeností s efektivní výrobou velmi komplexních akumulátorových systémů. Tato kompetence je díky úzkému propojení a důsledné digitalizaci výrobních procesů přínosem pro všechny závody vyrábějící akumulátory v rámci globální sítě Mercedes-Benz. Zanedlouho budou zprovozněny další výrobní závody v Evropě a USA.

Nárůst výroby

Od spuštění produkce v Kamenci vzniklo výrazně více než půl milionu akumulátorů na základě lithium-iontové technologie pro elektromobily, externě nabíjitelná hybridní vozidla a 48V systémy. V roce 2018 byl areál rozšířen o druhý výrobní závod na akumulátory. Jeho zprovozněním učinila společnost důležitý krok v realizaci své elektrické ofenzivy a k uspokojení rostoucí poptávky po velmi účinných akumulátorech pro elektrifikované a elektrické pohony. Společnost postupně zvyšuje své výrobní kapacity. Ve druhém výrobním závodě v Kamenci jsou vyráběny mimo jiné akumulátorové systémy pro Mercedes-Benz EQC. Výroba lithium-iontových akumulátorů zahrnuje několik montážních linek o délce 170 metrů. Na každé montážní lince je více než třicet montážních stanic, na nichž probíhá velký počet výrobních kroků.

Továrna je tvořena dvěma provozy. Výrobní a logistické činnosti probíhají na ploše 8 ha. Druhý výrobní provoz zahájil činnost v roce 2018 a jeho velmi moderní výrobní zařízení sázejí na rozmanité technologie Průmyslu 4.0. Modulární závod pro kogenerační výrobu elektrické energie a tepla plus fotovoltaická elektrárna s výkonem 2 MW zásobují výrobní provozy energií ve spojení s využíváním geotermálních zdrojů.

Dohledání každého kusu

Architektura budov je podřízena běhu výroby a vychází z uspořádání montážních linek. Speciální montážní zařízení usnadňují zaměstnancům manipulaci s některými těžkými komponenty při zohlednění požadavků na ergonomii. Výrobní závod využívá velký počet technologií Průmyslu 4.0, mezi něž patří například digitální řízení a údržba výrobních systémů. Tím je zaručena mimo jiné kompletní zpětná dohledatelnost všech expedovaných akumulátorů a jejich komponentů včetně veškerých dat o jejich výrobě. Závod Kamenec má v současnosti cca 1300 zaměstnanců.

Další výrobní místa

Továrna v kamenci slouží jako průkopník výroby akumulátorů v celosvětovém měřítku. Ve funkci kompetenčního centra slouží jako vzor pro ostatní závody v globální síti produkující akumulátory. Po Kamenci se postupně přidává Jawor v Polsku, a po něm závody v okolí Stuttgartu a Tuscaloosy v USA.

Společně s lokálním partnerem Thonburi Automotive Assembly Plant vybudovala divize Mercedes-Benz Cars v roce 2019 závod na výrobu akumulátorů v Bangkoku (Thajsko). Společnosti Mercedes-Benz a BAIC vystavěly lokální výrobu akumulátorů ve stávajícím závodě v průmyslovém parku Yizhuang v Pekingu (Čína).

V závodě Mercedes-Benz Untertürkheim se nacházejí ve výstavbě rovněž provozy pro výrobu akumulátorů, a to v částech areálu Brühl a Hedelfingen. V blízkosti stávajícího amerického závodu Mercedes-Benz Tuscaloosa vyrůstá v současnosti další závod na výrobu akumulátorů. Nové provozy na produkci akumulátorů vyrostou rovněž v mateřském závodě Mercedes-Benz Sindelfingen. Celkem devět továren by mělo zásobit výrobu částečně či plně elektrických vozidel Mercedes-Benz po celém světě.

Ladislav Černý
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - .StenLi.
17. 3. 2021 10:04
Re: To je super dáreček
To ty tu pises pohadky o vylagrovanych bateriach :D Vylagrovanych baterii z 17 milionov hybridov ako tvoj Prius sa nebojis? Aha vlastne Toyota ich recykluje z 98% a vydrzia nasobky rokov ako bezne ICE auta :-)
Avatar - Roman Horký
17. 3. 2021 07:44
Re: To je super dáreček
Kde se dá DNES použít? Nepleť sem pohádky o utopiích co bude možná někde někdy.
16. 3. 2021 23:09
Re: To je super dáreček
Jak narozdíl? To čemu se říká dneska vyhořelé palivo vůbec vyhořelé neni a dá se ještě použít. Jenom je levnější nakupovat nový.
16. 3. 2021 16:51
Konec automotive v Evrope?
Kdo tady porad skuhra, ze se v Evrope nebude nic vyrabet?
16. 3. 2021 16:49
Li-ion baterie jsou recyklovatelne
Darecek tady potomkum zanechavame predevsim tezbou ropy.

https://elektrickevozy.cz/…do-elektromobilu