Sankce fungují. Podíl čínských elektromobilů v Evropě klesá
Minulý podzim Evropská unie zavedla dodatečná cla na čínské elektromobily, které se říká, že mají nespravedlivou výhodu. Ceny dovezených vozů proto vzrostly a, dle očekávání, se to promítlo na poptávce evropských zákazníků.
Clo na čínské elektromobily zavedla Evropská unie koncem roku, přesněji to bylo schválení členskými státy EU na základě návrhu Evropské komise. Vztahuje se na vozy poháněné pouze elektromotorem, kromě čistě bateriových elektromobilů to znamená i sériové hybridy, typicky tedy elektromobily se spalovacím prodlužovačem dojezdu.
Tato cla byla zavedena v reakci na subvence, které čínská vláda poskytuje čínským výrobcům elektromobilů, a v závislosti na konkrétním výrobci se pohybuje od 7,8 % pro Teslu po 35,3 % některých čínských značek. Oficiálním důvodem těchto cel bylo ochránit evropský trh a výrobce před konkurencí s nespravedlivou výhodou způsobenou státními subvencemi Číny. Cla mají být vybírána dodatečně k již dříve zavedeným 10 %.
A jak se zdá, nová cla opravdu zafungovala, což se projevilo na prodejích v posledních měsících. Za únor měly elektromobily čínských značek podíl 6,9 %, což je nejnižší číslo od února 2023 a pokles proti lednu, kdy byl podíl 7,8 %. Celý trh s elektromobily přitom proti lednu poskočil o 26 % nahoru, podíl na celkovém trhu mají 17 %.
Některé čínské značky i přesto rostly, například BYD meziročně stále vyrostl o 210 % a Xpeng o 258 %. V obou případech ale značky v minulém roce expandovaly do nových evropských zemí. Naopak MG, které spadá pod automobilku SAIC a bylo tak zasaženo nejvyšším možným clem 35,3 % k dosavadním 10 %, meziročně kleslo o 67 %. Dosud přitom šlo o jasně nejúspěšnější čínskou značku v Evropě a to jak mezi spalovacími, tak elektrickými vozy. V únoru ovšem její prodeje překonal BYD a Polestar. Příliš se nedaří ani dalším značkám. Nio v obou měsících meziročně kleslo o více než 40 %, Aiways dokonce o 90 %.

Prodeje klesaly také Tesle, která velkou část vozů pro evropský trh vyrábí v Číně. V jejím případě se ale dá největší vliv na pokles připsat obměně nejprodávanějšího modelu Y a náběhu výroby modernizované verze. Svůj podíl ovšem jistě má i kontroverzní postava šéfa značky Elona Muska, který svým chováním úspěšně odrazuje i mnohé dosavadní zastánce značky.
Ochlazení plánů na brzký nástup elektromobilů, ale také zavedení cel, se podepsalo i na plánech čínských automobilek v Evropě. BYD původně plánoval prodávat zde pouze elektromobily, loni ale uvedl první hybrid, další přijdou v budoucnu. Stejně tak Dongfeng měl již vozit pouze elektrické modely, místo toho ale přidává další a další hybridy. Nově příchozí Chery se zaměřuje primárně na hybridy a více takových modelů chystá i MG, které také původně vsázelo primárně na baterky.