Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
GAC Aion V
GAC Aion V
GAC Aion V
GAC Aion V
34 Fotogalerie

Géčko a čínské elektromobily? Magna ve Štýrském Hradci pomůže obejít cla

Michal Dokoupil

Továrnu ve Štýrském Hradci znají Evropané zejména díky produkci legendárního Mercedesu třídy G. Vedle něj ale v továrně, která má dnes nedostatek zakázek a tedy spoustu nevyužité kapacity, mohou brzy vznikat také čínské elektromobily

Rakouská firma Magna Steyr, pobočka kanadské Magny, je v automobilovém světě dobře známá vývojem a výrobou automobilů pro jiné značky. V posledních dekádách tam vznikaly vozy mnoha zavedených evropských i amerických značek a stálicí je už od roku 1979 Mercedes třídy G.

Dnes kromě něj z továrny ve Štýrském Hradci vyjíždí také sourozenecké duo BMW Z4 a Toyota Supra, které by mělo vydržet do příštího roku. Jaguar I-Pace už skončil a sázka na americký startup Fisker nevyšla, výroba prvotiny Ocean skončila loni neslavně. Dohromady minulý rok Magna Steyr vyrobila jen 71.900 aut.

Podle rakouských novin Kleine Zeitung to ovšem vypadá, že nevyužitou kapacitu továrny, schopné produkovat 200.000 aut ročně, brzy obsadí čínské elektromobily. Zájem totiž projevily automobilky Xpeng a GAC, které už mají modely určené pro Evropany. Xpeng již nějakou dobu svá auta v Evropě prodává a letos oznámil vstup i na český trh.

GAC z jihočínského Guangzhou zatím v Evropě nikdy nic neprodával, ačkoliv patří mezi ty nejstarší čínské automobilky – vznikl již v roce 1955. Pro domácí trh vedle vlastních značek Trumpchi, Aion a Hyptec vyrábí také vozy Honda, Toyota, Hino a dříve také Isuzu, Peugeot, Fiat, Jeep a Mitsubishi. GAC dnes v Číně slaví úspěchy zejména se svojí řadou elektromobilů pod značkou Aion, které obsazují i vyšší patra prodejních žebříčků.

První Aion již byl ohlášen pro Evropu a opět jde o elektrické SUV. Aion V je konkurencí třeba pro Škodu Enyaq a nabízí baterie v kapacitách 62, 75 nebo 90 kWh. Kromě toho ale Aion pro Evropu chystá i malý hatchback UT, velikostně odpovídající MG4, s pohonem předních kol a motorem o výkonu 100 kW. V podlaze si vozí baterii o kapacitě 35 nebo 44 kWh.

Důvod pro montáž v Rakousku je zřejmý. Nová cla Evropské unie uvalená na dovoz čínských elektromobilů zásadně zvýšila ceny a snížila atraktivitu jejich modelů. Na Xpeng se k původním 10 % vztahuje navíc 21,3 %, GAC by měl zřejmě dostat 20,7 %.

Video placeholder
GAC Aion Hyper GT • Gac Aion

Podle zpráv z Rakouska jsou smlouvy velmi blízko finálnímu podpisu a auta by měla z linek začít sjíždět už v červnu. Potvrzení informace ze svých krajanů ale Kleine Zeitung nedostalo, stále se tedy pohybujeme v úrovni nepotvrzených spekulací. Obě automobilky ovšem už dříve projevily zájem o výrobu přímo v Evropě, kontrakt s Magnou by tedy dával smysl.

Z počátku každopádně půjde spíše o montáž z dílů dovezených z Číny a také proto by se mohlo začít vyrábět tak brzy. Kompletní výroba, kterou ve Štýrském Hradci samozřejmě umí také, by zabrala mnohem více času na přípravu.