Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saturn série S (1990–1996): Americký kompakt proti japonskému importu

Karel Haas
Diskuze (3)

První generace kompaktů Saturn série S s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol úspěšně konkurovala importu japonských vozů. Za 6 let jich bylo prodáno přes 1,3 milionu.

Americká automobilka Saturn Corporation, známá také jako Saturn LLC, byla založena 7. ledna 1985 jako dceřiná společnost koncernu General Motors. Kompaktní rodinné vozy Saturn měly za úkol konkurovat importovaným japonským vozům a prosadit se na americkém trhu kompaktních automobilů. Saturn se označoval jako „jiná automobilka“ a působil takřka nezávisle na mateřském koncernu GM. Měl také vlastní montážní závod ve Spring Hill (stát Tennessee) a modely vyvíjel vlastními silami. Byl také průkopníkem značkové prodejní strategie označované jako „bez smlouvání“.

Saturn vyvinul vlastní podvozkovou platformu Z, která se jen málo podobala ostatním modelovým řadám General Motors. Byla použita konstrukce nazvaná prostorový rám (spaceframe) a používaná v osmdesátých letech některými modely Pontiac. Boční panely nenesly v této konstrukci zátěž, a proto mohly být z plastu. Tyto polymerové panely byly odolné proti promáčknutí.

30. července 1990 vyjel z výrobního pásu ve Spring Hill první Saturn, hnědočervený sedan a za jeho volant usedl Roger Smith (1925–2007), tehdejší šéf General Motors. Shodou okolností tentýž den odešel do důchodu. Prodej Saturnů série S byl zahájen 25. října 1990. Byly to modely SL (Sedan Level) a SC (Sport Coupe).  

Sedan Saturn SL

Pro modelové roky 1991 a 1992 připravil Saturn sedany SL ve třech úrovních výbavy: SL, SL1 a SL2. Základní model SL (foto) se prodával pouze s manuální převodovkou MP2 a řízením bez posilovače. Na kolech měl specifické poklice a vnější zpětné zrcátko měl jen na straně řidiče. Uvnitř měl SL AM/FM rádio bez kazetového přehrávače a lacinější látkové potahy. Nebylo možné připlatit si na elektrické ovládání oken dveří, dálkové zamykání, klimatizaci nebo tempomat. Sedan Saturn SL měl rozvor náprav 2601 mm a vnější rozměry 4478 x 1717 x 1334 mm (d x š x v). Elegantní čtyřdveřová karoserie sedanu měla nízkou svažující se příď, do které byly vsazeny světlomety. Plastové nárazníky pokračovaly prolisem na bocích, který se směrem dozadu zvedal až k zadnímu nárazníku. Velké zadní okno výrazně zasahovalo do boků a vodorovná koncová světla byla propojena světelnou lištou. Zavazadelník měl objem 337 litrů.

Sedan Saturn SL modelového ročníku 1991. tento základní model měl černé plastové nárazníky, manuální převodovku MP2 a řízení bez posilovače. Sedan Saturn SL modelového ročníku 1991. tento základní model měl černé plastové nárazníky, manuální převodovku MP2 a řízení bez posilovače.

Verze SL1 měla navíc posilovač řízení, vnější zpětné zrcátko u spolujezdce, odlišné poklice 14" kol, kazetový přehrávač a měkčí textilní potahy sedadel. Manuální pětistupňová převodovka MP2 mohla být za příplatek nahrazena automatem MP6. Připlatit se mohlo také na elektrická okna dveří, dálkové zamykání, elektrické nastavení zpětného zrcátka na straně řidiče, klimatizaci a tempomat. Přední kola poháněl vpředu napříč uložený řadový čtyřválec LKO s rozvodem OHC a objemem 1,9 litru, který dával nejvyšší výkon 86 k (63 kW). Sedan Saturn SL1 spotřeboval v městském provozu 8,7 litru na 100 km a mimo město 6,9 litru.

Saturn SL2 poháněl čtyřválec LLO s rozvodem DOHC, objemem 1,9 litru a výkonem 125 k (92 kW). Z převodovek byla na výběr manuální převodovku MP3 nebo automat MP7. Spotřeba ve městě byla o litr vyšší než u SL1. Verze SL2 měla nárazníky v barvě karoserie, 15palcová kola s ocelovými ráfky (na hliníkové se muselo připlatit), a ještě lepší potahy sedadel včetně opěradel (u SL a SL1 byly vinylové). Příplatková výbava SL2 proti SL1 měla navíc střešní okno, kožená sedadla, ABS a kotoučové brzdy na zadních kolech (na předních byly standardně).

V modelovém roce 1995 dostal Saturn SL tříbodové bezpečnostní pásy, přepracovanou přístrojovou desku a vzduchové polštáře pro cestující na předních sedadlech. Motor LK0 pro verzi S1 dostal vícebodové vstřikování paliva (MPFI), takže jeho výkon stoupl na 102 k (75 kW). Série S měla benzinovou nádrž na 48 litrů, takže dojezd překračoval 600 km. Majitelé základního modelu SL se mohli těšit z průměrné spotřeby kolem 6 litrů benzinu na 100 km.

Kupé Saturn SC

Současně se sedanem SL se začala v roce 1990 vyrábět první generace kupé Saturn SC. Dvoudveřové kupé mělo široké dveře usnadňující nastupování na zadní sedadla, velká trojúhelníková boční okna a více skloněné zadní okno. Do roku 1992 poháněl kupé Saturn SC (jediná úroveň výbavy) řadový čtyřválec LL0 s rozvodem DOHC (foto), objemem 1,9 litru a výkonem 125 k (92 kW).

Řadový čtyřválec LL0 s rozvodem DOHC měl objem 1,9 litru a nejvyšší výkon 125 koní. Řadový čtyřválec LL0 s rozvodem DOHC měl objem 1,9 litru a nejvyšší výkon 125 koní.

V modelovém roce 1993 bylo původní kupé SC přejmenováno na SC2 a bylo zavedeno nové provedení SC1 s motorem LKO (OHC, 1,9 litru) s výkonem 86 k (63 kW). V roce 1995 dostalo kupé SC1 motor L24 s výkonem 102 k (75 kW). Zatímco SC1 mělo pevné přední světlomety, stejné jako u sedanu SL, kupé Saturn SC2 (foto) mělo hlavní světlomety výklopné. V roce 1994 bylo u SC1 a SC2 přepracováno dálkové otevírání dveří a vylepšena automatická převodovka. Kupé SC2 dostalo v roce 1995 nižší přední nárazník, přepracovaná zadní světla a větší zadní spoiler.

Dvoudveřovému kupé Saturn SC2 nechyběl, zvlášť u dvoubarevného provedení, švih a elegance lákající mladé řidiče. Dvoudveřovému kupé Saturn SC2 nechyběl, zvlášť u dvoubarevného provedení, švih a elegance lákající mladé řidiče.

Kombi Saturn SW

V modelovém roce 1993 doplnilo nabídku Saturnů série S první generace pětidveřové kombi SW, vycházející ze sedanu SL. K dostání bylo ve dvou úrovních výbavy SW1 a SW2 (foto). Až po sloupky C byla karoserie kombi totožná se sedanem (včetně dveří). Místo klenutého zadního okna sedanu mělo kombi velká boční okna za zadními dveřmi a nahoru otevírané zadní víko. To sahalo až k nárazníku, což usnadňovalo přístup do velkého zavazadlového prostoru. Střecha kombi byla zesílena čtyřmi výraznými prolisy.

Až po sloupky C byla karoserie kombi totožná se sedanem. Kombi mělo velká boční okna za zadními dveřmi a nahoru otevírané zadní víko. Až po sloupky C byla karoserie kombi totožná se sedanem. Kombi mělo velká boční okna za zadními dveřmi a nahoru otevírané zadní víko.

Saturnů S první generace bylo v letech 1990 až 1996 vyrobeno přes 1,3 milionu. V roce 2003 držel sedan Saturn SL ročníku 1995 primát nejčastěji kradeného vozidla v USA. V modelovém roce 1996 vystřídala první generaci Saturnu série S druhá generace se stejným rozvorem náprav a podobnými karoseriemi sedanu, kupé a kombi. Novinkou bylo třídveřové kupé, vyráběné v letech 1999 až 2002. 

Karel Haas
Diskuze (3)

Doporučujeme

18. 9. 2021 09:21
Re: Saturn sl1
Muj Saturn byl zakladni verze a rok vyroby byl 1995 a cena noveho vozu byla zhruba 10900 dolaru to v te dobe byla suverene nejnizsi cena v nizsi stredni tride.Ten Saturn byl neco jak v evrope Dacia,takova americka nizskonakladovka.
18. 9. 2021 07:56
Re: Saturn sl1
Nevies nahodou kolko to stalo ako nove?
18. 9. 2021 05:54
Saturn sl1
S tim saturnem jsem tri roky jezdil v americe a v kvalite interieru to bylo suverene nejhorsi auto s kterym jsem kdy jezdil.Kdyz jsem zastavil nekde na krizovatce tak okamzite se zacalo ozyvat tisice ruznych drnceni a pazvuku,to bylo neco strasnyho.To auto bylo takovy americky Trabant,ale zase na druhou stranu v tom aute byla jednoducha primitivni technika,takze se na tom aute nemelo co skazit a krome jedne vymeny klimatizacniho kompresoru auto slapalo tri roky jak svycarske hodinky a to auto uz melo najeto zhruba 150000 mil.