Scania a Ahola Transport pošlou na silnice kolony kamionů řízené jedním řidičem
Scania patří k průkopníkům konceptu anglicky zvaného Platooning , což znamená jízdu nákladních vozidel v konvojích s minimálními rozestupy, u nichž může být využito i ovládání celého konvoje jediným řidičem ve vedoucím vozidle.
Partnerství mezi společnostmi Scania a Ahola Transport představuje první dohodu tohoto typu v Evropě, jejímž cílem je provoz konvojů řízených řidičem ve vedoucím vozidle na veřejných komunikacích. Součástí spolupráce má být rovněž vývoj dalších nových asistenčních systémů pro řízení nákladních vozidel a jejich konvojů.
Prvenství spolupráce mezi Scania a Ahola Transport spočívá i v tom, že budou kolony s poloautonomním řízením, které mají tvořit tři a více tahačů s návěsy, provozovány v běžném provozu na finských dálnicích. Tyto kolony bude ovládat řidič ve vedoucím vozidle, zatímco jeho kolegové v následujících tahačích mohou odpočívat nebo se věnovat jiným činnostem.
Podle dosavadních výsledků testování jízdy v konvojích za vedoucím vozidlem má toto řešení přispět k výraznému snížení spotřeby paliva a zároveň se může v budoucnosti stát do jisté míry i řešením nedostatku profesionálních řidičů, kdy k ovládání čtveřice souprav může skutečně stačit jediný řidič, který bude ve vedoucím tahači, zatímco následující vozidla budou bez posádky.
Podle materiálů společnosti Scania zveřejněných již v loňském roce snižuje jízda v konvoji spotřebu paliva minimálně o čtyři procenta pro druhý kamion a o více než šest procent pro třetí vůz v pořadí. Tento fakt je úžasný už proto, že u obvyklých evropských přeprav tvoří náklady na palivo více než jednu třetinu provozních nákladů.