Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania a MotoGP spolupracují na snižování emisí

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Scania je jedním z přepravních partnerů Dorna Sports SL, pořadatele série MotoGP, a vozidla která poskytuje k přepravě paddocku mistrovství světa silničních motocyklu jsou v letošním roce připravena spalovat HVO.

Scania je jedním z nejdůležitějších partnerů pro zajištění nezbytného servisu při transportu zázemí série Moto GP z okruhu na okruh a zároveň patří ke společnostem, které věnují velkou pozornost alternativním pohonným systémům a palivům. Podobně se i Dorna Sports SL snaží působit šetrně k životnímu prostředí.

Díky tomu jsou v letošním roce nákladní vozidla značky Scania v provedení R580 s 16,4litrovými osmiválci ve službách pořadatele mistrovství světa silničních motocyklů schopna spalovat HVO, tedy hydrogenovaný rostlinný olej.

Z chemického hlediska je HVO téměř identické s konvenční motorovou naftou, ale při spalování je možné dosáhnout snížení emisí CO2 až o 90 procent. Zároveň se tento druh paliva, oproti dieselové alternativě, může chlubit zlepšením výkonu.

Pouze náklady na pohonné hmoty jsou o něco vyšší než u běžné motorové nafty, zatímco požadované servisní intervaly motorů zůstávají stejné. Scania uvádí, že v současnosti má být každé její nové vozidlo přizpůsobeno pro používání paliva HVO.

Jacob Tharna, ředitel Presales, marketingu a podpory prodeje, ve Scania Ibérica, k použití vozidel spalujících HVO ve službách MotoGP uvedl, že Dorna Sports SL je první společností, která ve Španělsku ve spolupráci se značkou Scania zkusila toto řešení.

Pau Serracanta, výkonný ředitel obchodní oblasti Dorna Sports SL k tomu dodal, že pokrok v technologii je velmi důležitý pro mistrovství světa, a to nejen v technologii pro motocykly, ale i v technologiích pro celé zázemí. Použití paliva HVO pak podle jeho slov dokonale zapadá do kampaně FIM´s Ride Green, které se pořadatel MotoGP účastní.

Scania má v současnosti ve své nabídce trojici motorů V8 Euro 6 o objemu 16,4 litru a vycházejících z pohonné jednotky představené v roce 2010. V zájmu splnění normy Euro 6 je v těchto osmiválcích využíván vodou chlazený systém EGR s technologií SCR a turbodmychadlem s proměnnou geometrií.

Všechny tři vidlicové osmiválce disponují výbornými hodnotami maximálního výkonu i točivého momentu. V případě verze s výkonem 382 kW (520 k) je k dispozici 2700 N.m od 1000 do 1300 min-1. Verze 426 kW (580 k) má 2950 N.m od 1000 do 1350 min-1 a vrcholné provedení 537 kW (730 k) nabízí 3500 N.m v rozmezí od 1000 do 1400 min-1.

Scania své motory V8 vedle provedení Euro 6 nabízí i ve verzích EEV, Euro 5, Euro 4 a Euro 3. Osmiválce lze objednat jen se špičkovou kabinou Scania série R, ale lze k nim zvolit různé převodovky, zadní nápravy s jednoduchými nebo s nábojovými redukcemi či tandemové nápravy.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)