Scania P280 CNG: Plynová výhoda
Devítilitrový pětiválec se pro švédskou automobilku stal symbolem mnoha alternativních pohonů. Skříňové vozidlo s budkou P na dvounápravovém podvozku obdrželo slabší z obou CNG provedení pětiválce OC09 s výkony 206 a 250 kW. Tato specifikace také našla místa v autobusech Scania, ale tentokrát se zaměříme na zkoušený užitkový vůz.
Při obhlídce jsme zaznamenali tlakové láhve umístěné v rozvoru vozidla. Celkem se jich vešlo osm, takže měla Scania k dispozici 656 litrů na palivo. O žádném náhradním či rezervním zdroji energie nemůže být řeč, protože pětiválec byl z větší části přepracovaný na spalování CNG. Kromě jiné hlavy vytvářející kompresní poměr jen 12,4:1 musel motor dostat zapalovací svíčky a mnoho dalších úprav. Objem olejové lázně však zůstal na 31 litrech, což u CNG motoru s menším opotřebováním oleje pevnými částicemi znamená možnost delších servisních intervalů.
Plně naložený automobil na necelých osmnáct tun nás po nastartování potěšil velmi nízkou hlučností. Agregát pracující v rámci konečné úpravy výfukových plynů jen s EGR a třícestným katalyzátorem vykazoval nízkou hmotnost a malé omezení prostoru v podvozku, proto se do něj vešlo tolik CNG lahví. Dynamika vozidla nás však nenadchla, protože jsme z Chrášťan u Prahy vyrazili do kopcovitého terénu. Plně naložený dvounápravový distribuční model s vysokou a dlouhou skříňovou nástavbou a střešním spoilerem byl těžkým oříškem pro slabší ze dvou plynových verzí pětiválce. Možnost naložit osmnáct europalet těžko nezpůsobí to, že by vozidlo v pracovním provozu nebylo vytěžované na maximum.
V tuzemských podmínkách bychom si tento agregát představovali spíše v komunálním vozidle s častým rozjížděním a zastavováním, které v polovině provozu nejezdí pod plným zatížením.
Po vyjetí za Prahu na rovinatý úsek si agregát oddychl a při udržování tempa se musel cítit jako ryba ve vodě. Do náročnější topografie trati bychom však raději volili silnější provedení 250 kW, který by šestistupňovou převodovku během akcelerace nutil měnit převodové stupně rychleji a dříve dosahovat ekonomické šestky.
Během brzdění byla znát absence motorové brzdy, která by při nízkém kompresním poměru měla malou účinnost. Do převodovky integrovaný retardér však motorovou brzdu zastoupil bez chybičky.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | OC09 |
Počet válců/ventilů | 5/20 |
Objem válců (cm3) | 9291 |
Vrtání x zdvih (mm) | 130 x 140 |
Kompresní poměr | 12,4 : 1 |
Největší výkon (kW/min-1) | 206/1900 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 1350/1000-1400 |
Emisní norma | Euro VI |
Motorová brzda | není |
Převodovka | šestistupňová automatická Allison |
Stálý převod | 4,22 |
Znak náprav | 4x2 |
Rozvor (mm) | 5300 |
Nádrže CNG (l) | 656 |