Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania pro zájezdy: Dva vlastní

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Švédský výrobce spoléhá v turistické přepravě na nový model Interlink ve verzi HD spolu se speciálním modelem Touring a nabídku podvozků.

Celková výška autobusu 3,6 m je už vhodná i na střední zájezdy, protože nabízí dostatečně velké zavazadlové prostory. To se týká typu Interlink, který nahradil model Omniexpress. Scania však nabízí podvozky k dostavbám, což se týká například v Česku známého typu Irizar i8 pro společnost Regiojet a Touring vzniklého ze spolupráce s čínskou firmou Higer. Jde o vozidlo s velmi příznivým poměrem užitné hodnoty a ceny. Ve světě však najdeme i dvoupodlažní autobusy na podvozcích Scania, proto jsme aspoň fotograficky na tyto autobusové velikány nezapomněli.

Touring

Ze vzájemné spolupráci Scanie a Higeru vyrostla už v roce 2006 ve městě Sužou u Šanghaje samostatná výrobní linka Scanie. Roční kapacita činí tři tisíce vozidel, z nichž typ Touring tvoří nejoblíbenější turistický autobus Scania v Česku.

V nejvyšším provedení HD s celkovou výškou 3,6 metru je k dispozici je ve dvou délkových verzích HD12 (12 m) a HD14 (13,7 m). Interiér nabízí dle délek autobusu 49, resp. 57 míst. Prostory pro zavazadla se vzduchotlakovým otvíráním víka vzhůru nabízejí objem 9 m3.

Dvě úrovně

Touring s vysokou podlahou je nabízen ve dvou úrovních Comfort a Premium. Obě verze zahrnují chemické WC u prostředních dveří, za příplatek lze získat i kuchyňský koutek. V základní výbavě najdeme zábavný systém s videopřehrávačem a dvěma sedmnáctipalcovými monitory. Klimatizace instalovaná na střeše vozidla společně s výměníkem topné soustavy patří mezi standardními prvky, přídavné topení tvoří opci. Dlouholetá spolupráce Scanie se španělským nástavbářem Irizar je v turistických autobusech známá nejvíce modelem PB.

PB a i8

Před dvěma lety však Irizar představil novou vlajkovou loď i8, která postupně nahrazuje řadu PB. Autobus s celkovou výškou 3,98 cm téměř beze zbytku využívá legislativní možnosti. Luxusní coach lze získat ve dvounápravovém provedení s délkou 12,4 m, následuje trojice třínápravových s délkami

13,22, 14,07 a 14,98 m. Luxusní autobus nabízí výdech klimatizace pro jednotlivá sedadla. Výrobce uvádí, že při instalaci WC a kuchyňky činí maximální přepravní kapacita 65 cestujících.

Dosluhující provedení Irizar PB se na podvozku Scania stal evropským autokarem roku. K tomuto ocenění pomohla rovněž jeho obrovská variabilita. Vozidlo je k dispozici ve třinácti různých provedeních o délce 12 až 15 metrů a výšce 3,5 nebo 3,8 metru.

V prostoru pro cestující najdeme až 67 sedadel a v případě výbavy Fun & Relax rovněž propracovaný multimediální systém. Senzory umístěné v celém prostoru průběžně snímají teplotu a vlhkost vzduchu v autokaru, aby bylo uvnitř vždy příjemné prostředí. Každých minutu je celý objem vzduchu nahrazen čerstvým s předem stanovenou teplotou.

Interlink

Délky víceúčelové řady Interlink v nejvyšším provedení HD činí v rozmezí 11 až 15 metrů. Díky tomu může vzniknout prostor až pro jednasedmdesát cestujících, vozidlo však v tomto případě nemá kuchyňku ani WC. Výška podlahy provedení HD dosahuje značných 1,3 m. Jedny nebo dvoje dveře mohou být uspořádány v konfiguracích 1-1-0, 1-2-0 a 1-0-1.

V případě dveří vpředu a zcela vzadu lze na přání získat v přední nebo zadní části autobusu plošinu pro vozíčkáře. Podlaha v autobusu je rovná, aby vozidlo mohlo do výběrových řízení v Německu.

Hlídání stylu

V profesionální autobusové dopravě se čím dál více uplatňuje telematika. Proto jsou všechny autokary Scania vybaveny jednotkou C200. Ta sbírá jízdní data, vyhodnocuje je a zaznamenává mimořádnosti, které nastaly během jízdy. Jde například o překročení povolené rychlosti, prudké brzdění či zrychlování, jízda mimo zelené pásmo otáček, použití retardéru, zapojení odběru výkonu a další faktory, které je možné definovat podle požadavků. Dopravce tím může snadno monitorovat jízdní styl řidiče, což pomáhá k úsporám nafty a menšímu opotřebení pohonu.

Motory

Základ tvoří čtyři pohonné jednotky, z nichž nejslabší variantou je devítilitrový pětiválec o výkonu 265 kW. Většina dopravců však vybírá z třináctilitrových agregátů, kde je k dispozici několik výkonových variant – 301, 331 a 360 kW. Unikát v této společnosti tvoří šestiválec bez EGR v typech 410 (301 kW), 450 (330 kW) a nově i 500 (368 kW). Pro následné zpracování výfukových zplodin využívá filtr pevných částic a systém SCR bez EGR. Je jednodušší, lehčí a velmi úsporný. Všechny motory Scania Euro VI kromě verzí bez EGR lze provozovat až na 100% bionaftu.

Ladislav Černý
Diskuze (0)