Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania: Vodík jako palivo budoucnosti?

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 4. 6. 2017 • 22:20
3
Hybridy, elektromobily a různá alternativní paliva přitahují u užitkových vozidel velkou pozornost, ale Scania se věnuje i vývoji pohonných systémů s vodíkovými palivovými články.

Scania ve spolupráci s norským velkoobchodem Asko v současnosti testuje nákladní vozidla, která jsou vybavena elektromotory, spolupracujícími s palivovými články, v nichž dochází k přeměně vodíku na elektrickou energii.

Nákladní vozidla nebo autobusy s palivovými články mají ještě navíc akumulátory a jsou tak hybridní. Baterie dokáže přispět energií v případě potřeby vyššího výkonu a naopak uchová energii získanou například rekuperací při brzdění.

Hedvig Paradis je projektová manažerka zodpovědná za spolupráci Scanie se společností Asko. Na Lundské univerzitě se věnovala oboru palivových článků a získala zde titul PhD. Už několik let intenzivně pracuje v této rychle se rozvíjející oblasti a je nadšená z potenciálu, který v sobě palivové články na vodík skrývají.

Podle slov Hedvig Paradis mají zákazníci na různých místech světa rozdílné potřeby, ale palivové články na vodík mohou být jedním z řešení. Vidět je to již nyní například v Japonsku, Jižní Koreji nebo Kalifornii, kde se vodík začíná prosazovat a budují se zde čerpací stanice.

Palivové články vytvářejí elektrickou energii díky elektro-chemickému procesu, při kterém se využívá vodík a kyslík. Elektřina vytvořená palivovými články pohání elektromotor. Přebytečná energie se uchovává v akumulátorech a jedinou odpadní látkou je voda.

Hlavní výhodou používání pohonného systému s vodíkovými palivovými články jsou tedy nulové emise výfukových plynů. Scania ještě dodává, že pro testovaná vozidla je vodík vyráběn lokálně, prostřednictvím solárních článků.

Další výhodou vozidel s vodíkovými palivovými články a důvodem rostoucího zájmu je, že mají vlastnosti srovnatelné s konvenčními vozidly. Přesto, jako u každé nové technologie, je i zde řada nových výzev. Hedvig Paradis k tomu dodává, že tento pohonný systém ještě není úplně vyvinutý a je mimo jiné potřeba vyřešit degradaci a životnost palivových článků.

Navíc je zde i otázka, jak a kde vyrábět vodíkové palivo. Zároveň se musí vyřešit síť čerpacích stanic. Některé společnosti, jako například Asko, budují svou vlastní síť a mají tak kontrolu nad svým vlastním ekosystémem. Je zde ovšem potřeba udržitelných řešení s minimálním dopadem na životní prostředí.

Dále se musí vývoj zaměřit i na rozmístění všech součástí pohonného systému s vodíkovými palivovými články ve vozidle. Řešení, které je k dispozici dnes, zabírá spoustu místa, které by jinak mohlo být použito pro přepravu zboží v nákladních vozidlech nebo lidí v autobusech.

Hedvig Paradis ale věří, že všechny překážky se dají překonat a vodík bude jednou z cest udržitelné přepravy.

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku