Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat IBE: Španělská značka posiluje image

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
Seat se měl v rámci koncernu Volkswagen profilovat jako lidovější sportovní značka, sériová produkce tomu ovšem ne vždy odpovídala. S koncepty to bylo trochu jinak. Novou nadějí pro příznivce sportovně střižených Seatů je novinka IBE.

Tiskové materiály automobilky preferují poněkud divoký přepis IBE. Koncept navazuje svým označením na předchozí IBZ, ze kterého se mezitím stala sériová Ibiza ST. Tentokrát se ale nejedná o další karosářskou variantu čtvrté generace Ibizy. IBE je studii sportovního hatchbacku pro mladé.

Pokud fanoušci čekají pod kapotou některý z koncernových zážehových agregátů TSI, musíme je bohužel zklamat. Písmeno E v názvu vozu totiž symbolizuje elektromotor. Ano, IBE je poháněn elektřinou. Pohonná jednotka je umístěna v přídi a poskytuje největší výkon 75 kW (102 k), trvalý pak činí 50 kW (68 k). Pokud vám tyto hodnoty připadají nízké, je nutné se zmínit o točivém momentu 200 Nm, který automobilu zajišťuje dostatečnou dynamiku. Lithium-iontové akumulátory s kapacitou 18 kWh se naopak nacházejí v zadní části.

IBE je 3,78 m dlouhý, tedy o čtvrt metru kratší než současná Ibiza. Šířka činí 1,80 m, výška 1,22 mm koresponduje s agresivními hranatými liniemi stříbřitého exponátu a dává mu ještě sportovnější nádech. Kapota je až extrémně nízká a plochá, střecha je natažena dozadu proto, aby se na zadní nouzová sedadla vešla dvojice dětí. Při pohledu na linie horní části se nemůžeme ubránit dojmu, že druhá generace Ibizy z let 1993-2002 tak úplně nezestárla. Na voze zaujmou nejen úzké šípovité pásy předních a zadních diodových světlometů, ale také zeleně zářící loga automobilky.

Koncept má na dnešní poměry muší hmotnost 1000 kg, jezdí na devatenáctipalcových kolech a dle továrních údajů zrychlí z 0 na 100 za 9,4 s. Automobilka udává také sprint z 0 na 50 km/h za 3,4 s, za 6,3 s dokáže IBE z klidu uhánět osmdesátkou. Jeho největší rychlost je ale elektronicky omezena na 160 km/h.

Vůz komunikuje při jízdě s okolím prostřednictvím informačního systému Car-to-X. Celá síť bude za pár let umožňovat výměnu dat týkajících se momentální dopravní situace (zácpy apod.) nebo bezpečnosti s ostatními vozidly, případně s infrastrukturou kolem silnic a dálnic.

Sériového elektrického hothatche se v nejbližší době určitě nedočkáme, designérských prvků z této studie však ano. Šéfdesignér Seatu Luc Donckerwolke totiž mimo jiné podotkl:Tento koncept jednoznačně ovlivní všechny naše budoucí modely.. Uvidíme, zda se tvary konceptu IBE objeví například na páté generaci Ibizy nebo jiném odvozeném modelu značky Seat.

Na závěr dodejme, že Seat IBE nazývá kompaktním sportovním kupé. V poslední době se zdá, že karoserii kupé má takřka každý druhý vůz, lhostejno na tom, kolika dveřmi je přístupný jeho interiér.

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
Avatar - da_b0mb
4. 3. 2010 13:10
Re: Scirocco daleko
:yes:
Avatar - Well-being
4. 3. 2010 09:44
Bože
kdy už konečně odzvoní těm trapným křížícím se bočním linkám :no:
Jinak moc pěkný.
4. 3. 2010 08:48
Re: Scirocco daleko
Souhlas... :yes:
Avatar - nalimer
3. 3. 2010 18:07
Scirocco daleko
Aj mne pride dizajnova linia Seatu dynamickejsia, ako VW ci Audi.
3. 3. 2010 14:25
Re: 3 dv. Seat Leon (studia)
Asi zůstanu jedním z mála, který až na Citroenovsky vypadající hlavní světlomety je s jednoduchostí a působivostí návrhu spokojen. Čisté, dynamické, přesvědčivé. ;-)