Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SEAT Ibiza Bocanegra: Sériová podoba studie ze Ženevy 2008 jako sběratelská edice

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
SEAT slíbil, že studii Bocanegra z loňské Ženevy nenechá jen tak ležet ladem. Výsledek je tu coby limitovaná edice třídveřové Ibizy.

SEAT sám tuto edici označuje jako sběratelskou a představuje ji na právě probíhajícím autosalonu v Barceloně. Připomeňme, že Bocanegra byla vlastně předobrazem třídveřové Ibizy SC čtvrté generace, také nesla jako první doplňkové označení Sport Coupé. Sériová verze je samozřejmě umírněnější, většina stylistických prvků byla však zachována. Prostřední část předního nárazníku zůstala v černé barvě (Bocanegra znamená černá tvář), designéři příliš neupravovali ani jeho agresivní styl a žebrování ve tvaru včelích pláství, pouze přibyla mlhová světla, která původní koncept neměl, Zadní nárazník pak zůstal prakticky totožný včetně jediné uprostřed umístěné koncovky výfuku. Spodní část třetích dveří zdobí nápis Bocanegra. Černou barvu najdeme také kolem předních světel, masky chladiče a na zpětných zrcátkách.

Interiér byl přizpůsoben sportovnímu zaměření tohoto modelu, vychází však z variant FR a Cupra. Údaje palubního počítače ve středu přístrojového štítu září červenou barvou, změněná je také grafika budíků Přední sportovní sedadla mají speciální čalounění, prošívané červenou nití. Stejně jako u FR a Cupry, i na nich nalezneme logo, tentokrát stylizované písmeno B. To se nachází i na spodním rameni volantu a také na rychloměru. Přístrojové desce vládne černá, plasty jsou v lesklém i matném provedení.

Pod kapotou budou motory totožné se sportovními verzemi FR a Cupra, tedy čtrnáctistovky TSI s výkony 110 kW (150 k) a 132 kW (180 k) a dvoustupňovým přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem. Výkon a síla obou agregátů se přenášejí na přední kola pomocí sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG, jednotlivé rychlostní stupně lze kromě voliče řadit též pádly pod volantem. Elektronické systémy zastupuje celá škála pomocníků – od ABS přes stabilizaci, kontrolu trakce, brzdový asistent až po XDS, který spolupracuje s ESP a TCS a má úkol zablokovat kolo při ztrátě jeho trakce. Také při rozjezdech do kopce pomáhá asistent a tlak v pneumatikách kontrolují čidla.

Ibiza Bocanegra bude mít ve výbavě šestici airbagů (čelní, boční a hlavové), dále například tempomat, klimatizaci, nebo audio s podporou MP3, konektorem AUX a šesti reproduktory. Design sedmnáctipalcových litých kol Sira odpovídá nejen původnímu konceptu, ale také variantě Cupra. Pneumatiky mají rozměr 215/40 R17, brzdové třmeny pocházejí od AP Racing. Ibiza Bocanegra bude k mání ve dvou barevných odstínech, červené Dakota Red a bílé Candy White. Přesné datum uvedení na trh, ceny ani plánovaný počet kusů limitované série SEAT zatím nezveřejnil.

Na závěr trocha historie. Přezdívka Bocanegra má u SEATu dlouhou tradici. Poprvé se objevila u modelů 1200/1430 Sport. Slabší čtyřválcová dvanáctistovka se vyráběla od roku 1976, motor o výkonu 49 kW (67 k) vozu umožňoval dosáhnout rychlosti 157 km/h. Řadu doplnil o rok později model 1430 Sport s parametry 57 kW a 164 km/h. Oba byly prvními automobily značky, které byly kompletně vyvinuty ve Španělsku, byť jejich platforma vycházela z Fiatu 127, ale byla značně přepracována. Svou přezdívku si vysloužily podle charakteristické černé plastové přední části s integrovanými nárazníky. Do roku 1979 vyjelo na španělské silnice přes 19 tisíc vozů. Pro úplnost připomeňme, že SEAT byl tehdy součástí koncernu Fiat a šlo o lokální automobilku, která prodávala jen na domácím trhu. Pokud se některé modely vyvážely do jiných zemí (například typ 133 do Německa), nesly logo mateřské italské firmy.

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
Avatar - Emel
12. 5. 2009 09:13
Re: super
Tvary jsou de facto sériová Ibiza, to snad není velké překvapení...
Avatar - white label
11. 5. 2009 15:52
Re: Sběratelská edice
Taky nevím proč zrovna "sběratelská" edice...
Možná jako sponzorská prémie pro nejlepšího sběrače míčků
ve Wimbledonu... :yes: >:D
Avatar - Emel
11. 5. 2009 12:32
Sběratelská edice
Vidím to asi takhle: anglický gentleman prochází v doprovodu dalšího kolegy ve smokingu klimatizovanou garáží. Míjí okoukané E-Type a Lagondy a konečně se zastavují v poslední místnosti, kde na červeném sametovém pódiu trůní Seat Ibiza. Majitel hrdě bílou rukavicí otvírá kapotu a oba v němém úžasu hledí na koncernovou 1,4TSI...

Ale jo, není to špatné, jen si nedokážu představit, že by nějaký sběratel chtěl mít ve sbírce vpodstatě sériovou Ibizu... možná se z toho stane raritka za pár let.
11. 5. 2009 12:26
SEAT a sběratelská edice,
to je pěkná volovina.
10. 5. 2009 22:02
Re: Ehm,to je vtip?
Ty kola jsou OK, ale vadí mě ten vylezlej střed a přechod ráfku na gumu. Klasický koledování o problém. Ale šotek má rychlý tvary, to jo. Taky má odkud brát hlavně techniku.