Seat: Nové Toledo je na světě!
Po zahájení sériové produkce nové generace trojčat Audi A3, Škoda Octavia a VW Golf nastává čas i pro čtvrtého sourozence, tradičně toho nejextravagantnějšího – nové Toledo. A tak se na madridském autosalonu za obrovské pozornosti médií představilo Toledo Prototipo, s největší pravděpodobností poslední stupínek před premiérou produkčního modelu.
Vedle noblesní Audi, solidního Golfa a praktické Octavie je v nižší střední třídě opět místo pro zvýšenou dávku emocí, což je parketa pro Toledo. Oproti stávající generaci z roku 1998, která ke konvenčním tvarům pouze přidala pár svěžích designérských fines, prototyp se značně vyvázal z tradic a přichází s kořeněnou směsí designérské odvahy a vůle experimentovat.
Karoserie opustila klasické schéma kvádr – komolý jehlan – kvádr a více se zaměřila na uspokojování estetických a prostorových potřeb posádky. Po Altee, která již sjíždí z výrobních linek, se jedná o druhého člena designérského stylu „New Seat“, který má rozvířit vody v nižších třídách a podle prvních reakcí veřejnosti se mu to daří. Toledo dává pojmu „tříprostorový sedan“ novou, objemnější formu a rozměry 449 x 177 x 158 cm dávají najevo, že při konvenční délce bude mít posádka i se zavazadly mnohem více prostoru.
Design je opět hlavní španělskou zbraní; nelze jej označit jinak, než jako šokující. Vůdčí linie New Seat stylu – boční prolis z velkého a malého oblouku, je zdůrazněn dvoubarevným lakováním, patrně vyhrazeným představenému prototypu. Příď se zužuje do jediného středobodu, tvořeného zdůrazněným firemním logem. Velice impresivní dojem dotvářejí „kočičí“ oči, podkreslené rozbíhajícími se liniemi, ústícími do sloupků a čelního skla. Stejně jako u Altey, i zde se do sloupků vešly i stěrače. Oblá střecha je z větší části tvořena obřím panoramatickým oknem a boční stěny propouštějí dostatek světla čtyřmi páry oken, jako u velkých MPV. Stupňovitá záď připomíná některé modely francouzského Renaultu, zejména negativním sklonem D-sloupku, ovšem dostatek osobitosti jí dodává okno mandlového tvaru a LED-koncovky ve tvaru soustředných kruhů pod čočkovým krycím sklem.
Interiér nevybočuje ze stylu, zavedeného již novou Ibizou, na rozdíl od radikálního exteriéru je tedy relativně konzervativní. Prototyp jej ozvláštňuje čalouněním skořicovou kůží na volantu, řadící páce, krytu kapličky, rukojetích dveří, loketní opěrce, lemování středové konzoly a zejména na detailně vypracovaných sportovních sedačkách. Zadní sedačky je možno posouvat, jejich opěradlo polohovat a celou sestavu pak složit do roviny se zavazadlovým prostorem. Podlaha je pokryta zvláštním materiálem, připomínajícím středověkou kroužkovou zbroj. Zavazadlový prostor spíše než svým objemem 500 litrů upoutává dobře využitelným tvarem a dvouvrstvým dělením s horizontálně přestavitelnou poličkou, fixační síťkou a vyklápěcími háčky na nákupy.
O pohon prototypu se postaral moderní šestnáctiventilový přímovstřikový dvoulitr FSI (110 kW) spřažený s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Přední vzpěry typu McPherson doplňuje pokročilá víceprvková náprava na opačném konci podvozku; technika tedy odpovídá např. nové Octavii. Ozvláštněna je větranými kotoučovými brzdami velkého průměru a štíhlými devatenáctipalcovými koly. O zábavu cestujících zase trojice barevných displejů, kromě tradiční navigační multifunkční obrazovky na palubní desce i další dvě v opěrkách hlavy předních sedaček. Cestující si mohou zkrátit dlouhou cestu pouštěním DVD filmů, videoher nebo hudby.