Seat prodal za půl roku přes 200.000 aut, nejvíce od roku 2008
„Sportovní“ odnož koncernu Volkswagen stále není zdravá, ale už se jí konečně začíná obchodně lépe dařit. Exeo sice neuspělo, ale kanibalismus v rámci značky, hlavně průšvih se třetí generací Toleda, je zapomenut. Seat letos za prvních šest měsíců prodal celosvětově 200.200 nových aut, což je nejlepší výsledek za šest let, od roku 2008, začátku hospodářské krize. Oproti loňsku to znamená navýšení o 9,9 %, tehdy si je koupilo 182.200 klientů.
Odbyt pochopitelně táhnou Ibiza a hlavně nový Leon, kterému se daří skutečně famózně. Rozšíření na tři karosářské varianty mu rozhodně pomohlo. V uplynulém roce si Leony postavilo do svých garáží 48.400 zákazníků, aktuálně už 78,6 tisíce, tedy o 30.200, respektive výrazných 62,3 %. Daří se i půvabnému kombi ST, zaznamenalo podíl 27 % na celé řadě, pořídilo si jej 21,2 tisíce zákazníků. Velké MPV Alhambra se zlepšilo ve srovnání s lednem až červnem 2013 o 19,4 %, z 9.500 vozidel na 11.400. Což je určitě úspěch, protože velké vany jsou na okraji zájmu na rozdíl od těch menších. Jenže tam má firma jen letitou Alteu včetně prodloužené verze XL. Současný generální ředitel Seatu prohlásil, že společnost i nadále poroste více, než je průměr na trhu.
Její odbyt za první pololetí se v západní Evropě zvedl ze 143.300 na 158.300 vozů, tedy o 10,5 %. Další pozitivní číslo: Seat momentálně drží podíl 2,5 %. Největším trhem není domácí Španělsko, nýbrž Německo (42.300 jednotek, o 10,9 % více než loni). U našich západních sousedů se značka drží na konci Top 10, Leon je pak třetím nejprodávanějším dováženým modelem, tedy produktem automobilky, která nemá v Německu hlavní sídlo (Ford pochopitelně nepočítáme). Za dvěma Škodami, mimochodem.
Španělsko je na druhém místě, ale i doma Seat vyskočil o 13,3 % na 30.300 jednotek. Velká Británie hlásí 26.800 odebraných aut (dokonce +17,4 %) a Itálie 6,6 tisíce (+14,2 %). Ve Francii zaznamenal divoký nárůst o 55 %, opět díky Leonu. České výsledky jsme připomínali nedávno, jsou ještě lepší, takže pouze ve zkratce... U nás je po šesti měsících sedmý s podílem 3,4 % reprezentovaným 3.196 osobními auty a skokem o 70,1 % (z 1.879 exemplářů). Data jsou však ovlivněna reexporty. Přes polovinu nově zaregistrovaných vozů se stylizovaným S ve znaku je z České republiky do půl roku vyvezeno za hranice, převážně do okolních zemí. Seat však působí i na mimoevropských trzích, navíc ve velmi exotických končinách. Například v Mexiku prodal za první letošní půlrok 10.300 aut, v Alžírsku 8.400, v Turecku 3.900 a v Izraeli 3.200.
Budoucnost pod křídly Volkswagenu má víceméně jistou, vzhledem k tomu, že Wolfsburg neuspěl v cause Alfa Romeo, Sergio Marchionne odmítl svoji churavějící perlu Nemcům prodat. Je ovšem pravdou, že aby se dostal dlouhodobě do černých čísel, musel by dosáhnout ročního odbytu přes 700 tisíc aut, což je v tuto chvíli poněkud nereálné.