Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat zachrání minimálně zdvojnásobení současných prodejů

Michal Fokt
Diskuze (34)

Aby Seat nepřestal existovat, bude muset prodávat ročně nejméně 640.000 aut, ideálně by ale měl dostat až někam na milion vozů ročně.

Seat vloni prodal 320 tisíc aut, což je číslo, neslučitelné s jeho další existencí. Aby Volkswagen značku nezavřel, musí se španělská automobilka podle svého šéfa Jamese Muira dostat minimálně na dvojnásobek této hodnoty, tedy na 640 tisíc vozů ročně. A to je skutečně naprosté minimum, pro její udržitelnost je prý třeba se v dlouhodobém horizontu přiblížit produkci milion automobilů ročně.

Těžko říci, co způsobilo, že je Seat černou ovcí koncernu Volkswagen - jedinou dlouhodobě ztrátovou značkou v koncernu, jenž rok od roku roste, pohlcuje nové a nové značky a dělá je ziskovými. Nejspíš je na vině už prapůvodní strategie učinit ze Seatu alternativu Alfy Romeo, což se povedlo pouze schopností propadnout se hluboko do červených čísel - značka, v jejímž portfoliu převažovala velkoprostorová auta, dost dobře sportovní být nemůže. Zákazníky nenadchly ani problémy s kvalitou, jenže posun k lepšímu nepřinesl ani dost dramatický odklon od filozofie Auto emoción a fiaskem skončilo i zařazení minulé generace Audi A4 do nabídky za dumpingové ceny. Prostě se zdá, že každý krok k záchraně je odsouzen k nezdaru.

O možném konci značky se už hovoří dlouhá léta, z opatrnosti ale nikdy nezazněly žádné konkrétní cíle, vztažené k určitému časovému horizontu, jako by se VW odmítal smířit se s tímto dílčním neúspěchem, jenž je skvrnou na jinak působivém image. Ani Muir neuvádí, kdy by Seat měl prodávat těch 640.000 vozů a kdy onen zmíněný milion, zdá se však, že jednou z posledních nadějí je nový Seat Leon, do jehož vývoje natekla i přes problémy značky spousta peněz.

Ty se teď podle Muira nutně musí projevit na nárůstu prodejů, aby se v rámci koncernu posílila důvěra ve značku, Leon na to ale nebude sám. Dalším klíčovým projektem by měl být na platformě MQB postavený crossover, inspirovaný Nissanem Qashqai, tedy spíše zvýšený hatchback, nežli kalsické kompaktní SUV. Pokud tato dvojice nezpůsobí v následujících třech-čtyřech letech dramatický obrat k lepšímu, velké červené S z továrny v Martorellu nejspíš nadobro zmizí.

Michal Fokt
Diskuze (34)
26. 3. 2013 16:42
Velmi předčasný pohřeb!!!
Když tady čtu tu diskusi, nestačím se divit, kolik nadšených pohříbívačů Seatu se zde vyrojilo! Co vám ta značka udělala, že ji tak nenávidíte? Ano, samozřejmě modelová politika minulých let byla trestuhodně chybná, to by neviděl jen slepý. Ale nová Ibiza a Leon (obě řady nabízejí, resp. brzdy budou nabízet tři karosářské varianty!) jsou skvělá a krásná auta a tomu odpovídají i jejich pěkné prodeje. Mii je podle mého z koncernového minitrojlístku jasně nejhezčí a o brutálním designovém náskoku nového Toleda vůči Rapidu se tady mluvilo taky už mockrát. K tomu přidejte Alhambru, která má svoji stabilní zákaznickou základnu a zjistíte, že to se Seatem nevypadá zdaleka tak zle, jak se v tomto článku naznačuje! A ukončení výroby Exea bylo velmi pozitivním krokem - každému, kdo se v této branži trochu vyzná, muselo být předem jasné, že je to naprostý nonsens. Tento paskvil se totiž rozhodně neprodával za "dumpingové ceny", ale byl naopak předražený až hrůza (vzhledem k zastaralé koncepci i technice a prapodivnému designu). Seat by teď potřeboval hlavně nějaké jižansky šmrncovní SUV, které by mu generovalo potřebný zisk a to je pokud vím na cestě. Takže, Seat má dobře nakročeno k uzdravení, jen ještě potřebuje trochu času! Bravo, Seate a držíme palce! :yes: :yes: :yes:
Avatar - flyboyeda
26. 3. 2013 14:01
seat = minulost
Nezajímavá a nudná autombilka,nebít VW tak už neexistuje dávno
26. 3. 2013 12:48
Re: SEAT nezachrani nic...
Nie, ale pozeram sa na to co Seat posledne roky robi, respektive co s nim skusa robit VW. Najprv vytvorit akusi "sportovu" znacku v ramci koncernu (to ide bez sportovych modelov dost tazko), Toledo-liftback zarezal koncern uz dost davno, potom im posunuli generaciu staru A4-ku. Tebe to pripada ako jasny dlhodoby plan? Ako koncepcne kroky, smerujuce k svetlej buducnosti Seatu? Mne ani nie. Aj slepy vidi, ze koncern stale nevie, co ma vlastne so Seatom robit...
Avatar - Emel
26. 3. 2013 11:42
Re: SEAT tvoří zisk!
Podívej... tohle je krátkozraký pohled na věc. Kdo chce být dlouhodobě úspěšný, musí vyrábět konkurenceschopná auta. Pokud omezíš investice, budeš sice krátkodobě v zisku, ale za pár let to s tebou začne jít z kopce a nejspíš už nedostaneš šanci ten trend otočit. Vývoj auta tě stojí stejně, ať prodáš 10.000 nebo 100.000... je prostě potřeba prodávat nějaké množství, abys byl schopen zaplatit konkurenceschopný vývoj.

Ten, kdo bude mít kvalitní portfolio modelů a rostoucí prodeje, nebude mít problém s financováním. VW nevadí ztráta SEATu, nemá problém ji financovat za předpokladu, že vidí jasný a realistický plán na zlepšení.
26. 3. 2013 10:48
Re: SEAT nezachrani nic...
Muirovi ani nešlo v souvislosti s tou výrobou o ziskovost, ale je třeba splnit přímý příkaz z Hitlerwagenu, který se snaží stát světovou jedničkou a potřebuje, aby SEAT zdvojnásobil výrobu a přispěl svou troškou do mlýna, nic víc.