Seat zachrání minimálně zdvojnásobení současných prodejů
Aby Seat nepřestal existovat, bude muset prodávat ročně nejméně 640.000 aut, ideálně by ale měl dostat až někam na milion vozů ročně.
Seat vloni prodal 320 tisíc aut, což je číslo, neslučitelné s jeho další existencí. Aby Volkswagen značku nezavřel, musí se španělská automobilka podle svého šéfa Jamese Muira dostat minimálně na dvojnásobek této hodnoty, tedy na 640 tisíc vozů ročně. A to je skutečně naprosté minimum, pro její udržitelnost je prý třeba se v dlouhodobém horizontu přiblížit produkci milion automobilů ročně.
Těžko říci, co způsobilo, že je Seat černou ovcí koncernu Volkswagen - jedinou dlouhodobě ztrátovou značkou v koncernu, jenž rok od roku roste, pohlcuje nové a nové značky a dělá je ziskovými. Nejspíš je na vině už prapůvodní strategie učinit ze Seatu alternativu Alfy Romeo, což se povedlo pouze schopností propadnout se hluboko do červených čísel - značka, v jejímž portfoliu převažovala velkoprostorová auta, dost dobře sportovní být nemůže. Zákazníky nenadchly ani problémy s kvalitou, jenže posun k lepšímu nepřinesl ani dost dramatický odklon od filozofie Auto emoción a fiaskem skončilo i zařazení minulé generace Audi A4 do nabídky za dumpingové ceny. Prostě se zdá, že každý krok k záchraně je odsouzen k nezdaru.
O možném konci značky se už hovoří dlouhá léta, z opatrnosti ale nikdy nezazněly žádné konkrétní cíle, vztažené k určitému časovému horizontu, jako by se VW odmítal smířit se s tímto dílčním neúspěchem, jenž je skvrnou na jinak působivém image. Ani Muir neuvádí, kdy by Seat měl prodávat těch 640.000 vozů a kdy onen zmíněný milion, zdá se však, že jednou z posledních nadějí je nový Seat Leon, do jehož vývoje natekla i přes problémy značky spousta peněz.
Ty se teď podle Muira nutně musí projevit na nárůstu prodejů, aby se v rámci koncernu posílila důvěra ve značku, Leon na to ale nebude sám. Dalším klíčovým projektem by měl být na platformě MQB postavený crossover, inspirovaný Nissanem Qashqai, tedy spíše zvýšený hatchback, nežli kalsické kompaktní SUV. Pokud tato dvojice nezpůsobí v následujících třech-čtyřech letech dramatický obrat k lepšímu, velké červené S z továrny v Martorellu nejspíš nadobro zmizí.