Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sébastien Loeb testuje Peugeot 208 T16 (nové fotografie)

Aleš Dragoun
Diskuze (16)

Peugeot nezahálí a připravuje se na letošní Závod do oblak, tedy legendární Pikes Peak. Sébastien Loeb prohání nabroušeného lva po testovací trati.

Loeb testoval karbonový speciál třídy Unlimited na trati La Ferté-Vidame. Pro zkoušky už ostatně šotolinu nepotřebuje, celou cestu k vrcholu hory Pikes Peak vesměs pokrývá asfalt. Po prvních jízdách na okruhu v severozápadní Francii byl nadšen zrychlením, prohlásil, že auto má dostatek síly, a to už od nejnižších otáček, byť točí až 7800 min-1. Přítlak i díky dvoumetrovému zadnímu křídlu připomíná monoposty F1, byť je odvozeno z prototypu 908 pro Le Mans. Osmnáctipalcová hořčíková kola pak původ v královně motoristického sportu nezapřou, jsou obuta do pneumatik Michelin rozměru 31/71 x 18. Bolid s karoserií z uhlíkových vláken má ale pořád pohon všech kol jako soutěžní auto. Jen škoda, že podobné speciály nemůžeme na tratích rychlostních zkoušek dnes vídat...

Uprostřed umístěný vidlicový šestiválec se dvěma turby má objem 3,2 l a výkon 875 k (644 kW). Až 883 N.m točivého momentu přenáší šestistupňová sekvenční skříň, Loeb sedí v autě uprostřed a řadí pádly na volantu. Peugeot 208 T16 vystřelí z klidu na 100 za 1,8 s, Sébastien nezapomněl fantastickou akceleraci i brutální řazení zdůraznit, byl jimi doslova nadšený. Dvojnásobek okřídlené raketě trvá jen 4,8 s a na maximálních 240 km/h se dostane během 7 sekund! Už na papíře tato čísla vypadají impozantně. Vyšší rychlosti není třeba, tady nejde o top speed na rovinkách, ale o to, aby auto drželo v zatáčkách a jelo co nejrychleji.

4,5 m dlouhá, 2 m široká a 1,3 m vysoká silueta s trubkovým rámem váží jen 875 kg, disponuje tedy jednou koňskou silou na kilogram hmotnosti. Podvozek s rozvorem 2695 mm má zavěšení typu push-rod s dvojitými lichoběžníky a torzními tyčemi, vpředu i vzadu jsou stabilizátory. Posilovač řízení je pochopitelně hydraulický, deceleraci zajišťují karbonové kotouče s vnitřním chlazením a průměrem 380 mm vpředu, respektive 355 mm vzadu, třmeny mají hliníkové pístky.

Peugeot 208 T16 navazuje na speciály 205 a 405 Turbo 16, které rovněž šplhaly na slavnou horu. Koneckonců, s druhým jmenovaným vyhráli Ari Vatanen a Robby Unser po sobě ročníky 1988 a 1989. Krátké označení T16 už je (s výjimkou silniční čtyřistapětky z let 1993-1995) konečně oficiální. Byť bylo použito zřejmě z nostalgie, protože motor nemá šestnáct ventilů, nýbrž dvakrát tolik.

Devítinásobný mistr světa v automobilových soutěžích se popere o absolutní vítězství v americkém Coloradu již za necelé dva měsíce. Pikes Peak se letos jede 30. června, cíl zhruba dvacetikilometrového závodu je ve výšce 4.301 m. Tedy, pokud zase nedojde k nějaké té přírodní katastrofě. Pravda, Peugeot je pro pilota, který všechny své úspěchy v rally získal za volantem Citroënů, poněkud atypickou značkou, ale pořád se jedná o koncern PSA.

Aleš Dragoun
Diskuze (16)
Avatar - Stejsn
16. 5. 2013 14:53
Jedna aktuální
[odkaz] :yes:
16. 5. 2013 11:27
Re: Redbull
To je legendární video, který snad už ani Peugeot nemůže překonat. Výkon Ariho je taky užasný :yes:
16. 5. 2013 11:26
Re: 32 ventilů
To teda ne. To je hovadsky moc. Zrychlení tomu odpovídá ;-)
16. 5. 2013 08:29
Re: Zrychlení
je to srovnatelne s litrovou motorkou.
Avatar - KANKUNEN
16. 5. 2013 06:59
Re: Zrychlení
To je jen o zvyku, tvé auto tak brzdí a přitom to je normální.