Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéf BMW M promluvil o elektrifikované budoucnosti, co můžeme čekat?

Ondřej Mára Ondřej Mára 16. 8. 2022 • 09:00
64
168
Zobrazit náhledy (64)
BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW M2 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW i4 M50 BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM

Sportovně zaměřenou divizi BMW M čekají velké změny, které jsou spojeny s elektrifikací. Na co se tedy můžeme těšit?

Již zanedlouho představí divize BMW model M2 kupé, který se stane posledním vozem v padesátileté historii divize M s čistě spalovacím motorem. Tedy bez jakékoliv elektrické asistence. Jak už přitom tušíme, pod kapotou modelu M2 by se měl objevit 3,0litrový řadový přeplňovaný šestiválec B58, který známe i z modelů M3 a M4. Rozhodně se tak máme na co těšit.

Kromě modelu M2 se však divize BMW M chystá představit také SUV model XM, který bude naopak prvním hybridem v padesátileté historii divize. Půjde tak o milník, který by měl naznačit cestu populárních sportovních vozů k elektrické budoucnosti. Kromě toho by navíc V8 s jistou formou elektrifikace z modelu XM měla údajně převzít i nová generace BMW M5.

Skupina BMW očekává, že do roku 2030 budou elektromobily tvořit zhruba 50 % globálních prodejů. Na vybraných trzích, tedy například v EU a ve Velká Británie, ale značka nebude mít moc na výběr. Od roku 2035 se zde totiž očekává zákaz prodejů aut se spalovacími motory, což i divizi BMW M přinutí přejít k vozům s čistě elektrickým pohonem.

Co ale můžeme od čistě elektrických vozů BMW z divize M očekávat? Na tuto otázku se pokusil v rozhovoru pro britské kolegy z Autocar alespoň částečně odpovědět Frank van Meel, šéf divize BMW M. A podle jeho slov by přechod od spalovacích motorů k elektromotorům neměl zážitek z jízdy nijak negativně ovlivnit.

Video se připravuje ...

Příběh M3 je věčný,“ uvedl van Meel pro Autocar. „Kdykoliv změníme příběh motoru, od čtyřválce k šestiválci, od osmiválce k šestiválci a turbodmychadlu, příběh pokračuje.

Možná bude elektrické – ale pokud ano, pořád to bude M3. Ať už bude pohonná jednotka jakákoliv, vždy byste měli mít možnost řídit naše vozy a vědět, že to jsou vozy M. Už 50 let odoláváme zkoušce časem a budeme v tom pokračovat i nadále,“ dodal van Meel.

Velice zajímavá je také citace, kdy van Meel zmiňuje, že by v budoucnu rád viděl elektrifikované modely M, včetně hybridů a čistě elektrických modelů. Pokud by je ale značka přinesla, musí být natolik přelomové, aby si řidič řekl: „To je šílené, tohle jsem nečekal“.

Další komentáře šéfa divize BMW M pak naznačují, že se vedení BMW zřejmě neobává, že by výkonné modely ztratily s přechodem na elektrický pohon něco ze své atraktivity pro zákazníky. Ostatně podle van Meela má být 90 až 95 % zákazníků jedno, jakou pohonnou jednotkou je vůz vybaven. Chtějí prostě model M.

Připomeňme, že současná generace modelu M3 byla představena v roce 2020 a velmi pravděpodobně skončí společně s BMW řady 3 kolem roku 2025. Co bude následovat je zatím nejisté, mluví se nicméně i o elektrickém ostrém sedanu pod kódovým označením NK1, který by mohl dorazit právě v roce 2025.

Základem tohoto vozu by měla být zcela nová platforma Neue Klasse, která kromě nové generace pohonných jednotek nabídne i nové baterie a vylepšené digitální systémy. Navíc umožňuje pohon pouze předních, zadních nebo všech kol. Klasické BMW M modely by tak mohly být jak čtyřkolkami, tak i klasickými zadokolkami. Budoucí čistě elektrická nabídka modelů M by tak mohla kopírovat současné zvyklosti.

Podle kolegů z Autocaru lze navíc očekávat, že u čistě elektrických modelů M bude automobilka cílit na minimalizaci váhy, která je u elektrických sportovních vozidel problém. Ostatně i Van Meel prozradil, že bude potřeba dál investovat do lehkých technologií. Elektrifikace nicméně nabídne i řadu výhod, včetně možnosti přesnějšího ovládání komponent pohonného ústrojí.

Doporučujeme

Témata
18. 8. 2022 13:21
Re: Dôvera
Ford T byl snad první automobil?
Zde šlo o zavedení sériové montáže (teda přesně to co se teď děje u EV, spouštění velkoseriove výroby která snižuje cenu).
18. 8. 2022 13:07
Re: M ztrácí smysl s elektrifikací
A jak to souvisí se spalováním benzínu a nafty v motorech našich aut?
18. 8. 2022 11:08
Re: Možná
Dekuju, ze jsi pochopil reakci na konkrétního člověka a jeho připomínky :yes:
Avatar - Hammunasakra
18. 8. 2022 10:56
Re: M ztrácí smysl s elektrifikací
Tak dobrou chuť https://www.seznamzpravy.cz/…sta-sveta-209673
18. 8. 2022 10:17
Re: Možná
Jj. pre niekoho je to takmer rovnaké. Ale pre drvivú väčšinu ľudí nie.
Príklad bežného človeka, býva napr. na Uzbeckej v Prahe, 11. poschodie:

- Chce mobil, vyberie si či za 1 000 Kč, alebo 30 000 Kč, a kúpi. Všetky možnosti do 1 priemernej výplaty. Přijedu domu, jdu spát a dám si telefon na nabíječku (možno v opačnom poradí ;-))

- Chce auto, zavolá tete do Švajčiarska, kúpi si Renault za 1,24 mil. Kč (40 priemerných výplat, koberčeky zdarma). Do 1,5 roka ho dostane. Príde domov, parkovať nie je kde. A nabíjať jedine s 67 m predlžovačkou, v tom najlepšom prípade.