BMW Concept XM: Nejvýkonnější BMW M dorazí na konci příštího roku
Produkční verze teprve druhého samostatného modelu divize BMW M dorazí na konci příštího roku jako vůbec nejvýkonnější BMW M.
Divize BMW M je známá především svými úpravami produkčních vozů značky BMW, přesto už v minulosti představila i jeden vlastní vůz, kterým je dodnes ikonické BMW M1. Výrazné sportovní kupé s 3,5litrovým řadovým šestiválcem uprostřed přitom nabízelo na tu dobu víc než solidních 201 kW a 329 Nm točivého momentu. Nyní, po více jak 40 letech, se pak M1 dočká svého nástupce, který by ale nemohl být odlišnější.
Koncept BMW Concept XM totiž ukazuje SUV, řečí BMW tedy spíše SAV, pod jehož kapotou má být ukryta plug-in hybridní pohonná jednotka s označením M Hybrid. Ta je složena z vidlicového osmiválce, který doplňuje vysokovýkonný elektromotor. Kombinovaný výkon by se tak měl pohybovat kolem 550 kW (750 k) a 1000 Nm točivého momentu.
Automobilka sice k pohonnému ústrojí neuvádí žádné bližší informace, čistě elektrický dojezd by se však měl pohybovat až kolem 80 km, což je při velikosti vozu celkem působivé číslo. Mnozí ale budou jistě zvědavější spíše na časy akcelerace z 0 na 100 km/h, na které si ale také budeme muset ještě počkat.
Po designové stránce je pak BMW Concept XM velkou divočinou, která si sice bere několik charakteristických prvků BMW, ale ve velkém nabízí i zcela nové a neokoukané tvary.
Pro většinu z nás je nejspíš pozitivní zprávou, že příď nakonec nedostala vertikálně rozdělené světlomety, ale klasické horizontální světlomety s dvěma moduly. Ledvinky chladiče, vybavené svítícím rámečkem, ale patří asi k těm největším, jaké jsme na mnichovských vozech viděli. Za pozornost stojí ovšem i ostře řezané hrany nárazníku a jeho nasávacích otvorů.
Z profilu vynikají 23“ litá kola se 14 paprsky, která opět patří k těm největším, jaká se kdy na mnichovských vozech objevila. Přesto vypadají v oplastovaných a ostře řezaných lemech podběhů možná až trochu utopeně. Při bočním pohledu ale vyniká také zajímavá linka pod okny nebo výrazně protažené zadní svítilny - až do zadních blatníků.
Ty jsou přitom na pátých dveřích zvýrazněné pouze tenkým LED proužkem, který svým tvarem odráží také tvary pátých dveří a střechy. Sklo pátých dveří totiž po krajích nezvykle vstupuje do vystouplých střešních lišt. Navíc je v těchto místech okno ozdobeno gravírovanými logy BMW, což je designová hříčka připomínající původní BMW M1.Dominantou zadního nárazníku jsou pak dvojité koncovky výfuku s šestiúhelníkovými tvary, umístěné po dvou nad sebou.
Kabina koncept BMW Concept XM nabízí příjemnou kombinaci komfortu a sportovnosti. Klasikou je na řidiče orientovaný kokpit, kterému dominuje výrazný prohnutý panel kombinující digitální přístrojový štít s panelem infotainmentu iDrive 8. Sedadla, středový tunel i část obložení zdobí hnědá kůže a nechybí ani doplňky z mědi nebo karbonu.
Dvoumístná zadní lavice se pak snaží nabídnout především komfort a luxus, což je ostatně patrné i z pohledu na sametové modré čalounění s diamantovým prošíváním, zatímco na podlaze jsou koberce s dlouhým vlasem. Dojem z interiéru navíc umocňuje čalounění tropu s trojrozměrnou hranolovou strukturou a kombinací přímého i nepřímého osvětlení. Samotnou kabinu pak prozařuje ambientní osvětlení zářící v barvách BMW M.
Připomeňme, že BMW Concept XM je zatím pouze konceptem. Automobilka už ale oznámila, že se dočká také produkční verze, jejíž výroba by měla být zahájena koncem příštího roku. Produkční vůz tak zřejmě uvidíme v příštím roce, zatímco dodávky na trh by mohly odstartovat až v roce 2023. Cenu si přitom zatím ani netroufáme odhadovat.