Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéf české Toyoty: Elektromobilita nemá jedno řešení. Musíme hledat více alternativ

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Toyota Mirai
Toyota Mirai
79 Fotogalerie
redakce AUTO.CZ
Diskuze (13)
Výrobci automobilů na elektrický pohon by měli být připraveni na to, že existuje víc variant, jak dodávat elektromotoru energii, a neupínat se pouze na jednu technologii.

Jaká se nakonec ujme, bude záviset na zákaznících, řekl na brněnské konferenci o budoucnosti automobilového průmyslu generální ředitel Toyota Central Europe-Czech Martin Peleška. Velkou budoucnost prorokuje palivovému článku z vodíku, který elektřinu vyrábí přímo v autě. Tankování vodíku podle něj trvá stejně dlouho jako tankování benzinu.

"Existuje možnost externího dobíjení, dobíjení z vodíkového článku i kombinace obojího. Z našeho pohledu neexistuje jednoznačné řešení. Svět nebude černý, nebo bílý, ale šedivý. Využití bude fungovat na bázi poptávky a využití. Regulace mohou rozhodovat jen krátkodobě. Důležité je, co bude trvale udržitelné a funkční," uvedl Peleška. Kdo bude mít připravené preferované řešení, bude podle něj nakonec úspěšný.

Toyota umístila na trh první plně hybridní auta na trh již před 20 lety. Technologie spočívá v tom, že motor na konvenční paliva lze za jízdy zcela vypnout a jet pouze na elektřinu.

Vodík vnímá Toyota jako palivo budoucnosti i díky tomu, že na loňském Světovém ekonomickém fóru v Davosu založilo 11 velkých světových firem tzv. vodíkovou radu, k níž se přidávají postupně další velké firmy včetně finančních institucí. Domluvily se na postupu ve vývoji a výzkumu a mimo jiné se dohodly, že budou používat kompatibilní technologie. Ročně se vyrobí 50 milionů tun vodíku.

Toyota už vyrábí v Japonsku a dodává do vybraných zemí model Mirai, v překladu budoucnost, který je plně elektrický s palivovým vodíkovým článkem. "Prodeje jsou zatím nízké, ale v roce 2020 už to budou desetitisíce kusů a distribuce se rozšíří do dalších zemí. Tankování trvá do pěti minut, emise oxidu uhličitého jsou nulové, dojezd je 500 kilometrů," řekl Peleška.

Výrobce už má i autobus s vodíkovými články, který má jezdit v Tokiu při olympijských hrách v roce 2020 a má být průlomem ve veřejné dopravě. "Testujeme také kamiony pro těžkou nákladní dopravu a spoluvlastníme projekt na výrobu lodí. Ta si vyrábí sama vodík z mořské vody a z něj elektřinu, což zní futuristicky, ale funguje to," řekl Peleška. Velké nákladní lodě na naftu jsou přitom jedněmi z obrovských znečišťovatelů životního prostředí.

Vstoupit do diskuze (13)