Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéf Stellantisu si loni vydělal skoro miliardu, průměrný zaměstnanec skoro 2 miliony

Diskuze (12)

Výkonný ředitel nadnárodní automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares si loni vydělal 36,49 milionu eur (926,8 milionu Kč). To je proti předchozímu roku nárůst o 56 procent, oznámila ve čtvrtek firma, mezi jejíž značky patří například Fiat nebo Chrysler. V roce 2022 automobilka manažerovi přiznala celkovou kompenzaci 23,46 milionu eur, uvedla agentura Reuters.

Za loňský rok Tavares obdržel 23,47 milionu eur v hotovosti a vázaných akciových odměnách, včetně deseti milionů eur jako pobídku na transformaci, aby firma splnila náročné úkoly, jimž automobilový sektor čelí. Jde hlavně o globální mobilitu, technologii a elektrifikaci vozidel.

Stellantis tvrdí, že v první polovině loňského roku byl v odvětví lídrem z hlediska finanční výkonnosti. Dodal přitom, že od svého založení v roce 2021 cena jeho akcií výrazně překonala výkon automobilového průmyslu i širšího akciového indexu S&P 500.

Při loňských rozhovorech s představiteli tří velkých automobilek z Detroitu odborový svaz United Auto Workers (UAW) tvrdě kritizoval příjmy generálních ředitelů General Motors (GM), Ford Motor a Stellantis. Poukazoval na ně, když zdůvodňoval, proč je nutné výrazně více zvýšit mzdy řadovým zaměstnancům.

Automobilky Ford ani GM loňský výdělek svých šéfů zatím nezveřejnily. V roce 2022 si generální ředitelka GM Mary Barraová celkem přišla na 29 milionů dolarů, generální ředitel Fordu Jim Farley pak obdržel celkovou finanční kompenzaci téměř 21 milionů dolarů.

Po cílených stávkách v těchto tří automobilkách se odboráři z UAW s nimi dohodli na okamžitém zvýšení příjmů zaměstnanců o 11 procent a na zvýšení základní mzdy o 25 procent až do roku 2028. Znamená to zkrácení doby potřebné k dosažení nejvyšší mzdy z osmi na tři roky. Dohody také zvyšují příjmy pracovníků zaměstnaných na přechodnou dobu o 150 procent a dělají z nich pracovníky zaměstnané na dobu neurčitou.

Video se připravuje ...

Společnost Stellantis uvedla, že její průměrný zaměstnanec si loni vydělal 70.404 eur (1,79 milionu Kč). To byl meziroční nárůst o 9,4 procenta. Poměr celkového příjmu včetně odměn ředitele Tavarese k příjmu průměrného zaměstnance loni činil 518, jinými slovy Tavares si vydělal více než pětsetkrát tolik, co průměrný zaměstnanec firmy. To je výrazně více než v roce předchozím. Stellantis uvedl, že vyšší poměr byl způsoben dopadem jednorázové dlouhodobé pobídky na období let 2021 až 2025.

Skupina Stellantis vznikla začátkem roku 2021 spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzského konkurenta PSA. Fúze dala dohromady značky francouzské skupiny Peugeot, Citroën, Opel a DS se značkami Fiat, Lancia, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram.

Firma uvedla, že počet zaměstnanců loni celosvětově snížila o 5,2 procenta, celkem tak zaměstnávala přes 258.000 lidí. Počet zaměstnanců v Severní Americe klesl na 81.341, zatímco o rok dříve jich tam podnik měl 88.835.

Diskuze (12)

Doporučujeme

25. 2. 2024 20:07
Re: Propouštění
Jn to je dneska standard. Nám taky koncem roku nejvyšší oznámil, že to podělali a bude se muset ve velkém propouštět. Spousta lidí dostala pod stromek výpověď. Ale alespoň se omluvil, přiznal vinu a řekl, že mu je to líto. A aby se s tím lépe vyrovnal, zvedl si roční mzdu o cca čtvrt miliardy.
25. 2. 2024 16:43
Tu sa hodí ten
Tu sa hodí ten starý vtip. V miernej modifikácii: rad by som vedel, kto v stellantise berie plat za mňa.
Avatar - rohYpnol
25. 2. 2024 15:00
Re: Miliardový likvidátor
Jestli v mém příspěvku někde vidíš závist pak zjevně podle sebe soudíš mě viď? Aneb potrefená husa se ozvala.
25. 2. 2024 13:41
Propouštění
A pak aby mohli vyplatit tyhle "ředitele", tak musí propouštět. Bych chtěl vidět statistiku průměrného platu po vynechání top managementu. Z těch ročních 70 000 € by se nedostali ani na polovinu.
Avatar - del42sa
25. 2. 2024 11:29
Re: Miliardový likvidátor
a až jednou odejde , tak ještě se zlatým padákek :yes: Myslím že tím "koprem" je spíš myšleno to, jaký osud čeká ty značky koncernu pokud bude nadále tak tvrdošíjně trvat na elektrifikaci jako jedíné cestě k nízkým emisím. Zatím jim to účetně ještě vychází, ale na portfoliu, ze kterého ten pohádkový zisk pochází, tam už to začíná bohužel být vidět a jsou to spojené nádoby, takže je to jen otázkou času ... stačí si vzpomenout, jak vedl FiAT/Chrysler Marchionne a podívat se jak jsou na tom slavné italské značky dnes. Citroen/Peugeot/DS jdou stejným směrem. Zatím ještě mají z čeho škrtat.