Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Setra S 415 H - Univerzál

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Setra S 415 H s vysokou podlahou tvoří novinku v řadě MultiClass. Nabízí dostatek místa pro posádku i zavazadla.

Základní řada autobusů Setra MultiClass je koncipovaná zejména pro městský provoz, k delším trasám bylo třeba volit prostřední řadu ComfortClass. To již neplatí jednoznačně, protože německý výrobce předvedl a nechal nás svézt verzí S 415 H, tedy s vysokou podlahou. Zvnějšku byste ji od S 415 UL nepoznali, takže se mohlo využít mnoho vnějších panelů z tohoto typu.

Náznak autokaru

Po otevření předních dveří se však ukázal zásadní rozdíl. Výška podlahy v této oblasti sice dosahovala 860 mm, ale dále do prostoru pro cestující se nacházel osmnácticentimetrový schůdek, který nechal vystoupat pochozí část autobusu na 1040 mm. To nám přineslo výborný výhled a bez váhání jsme se vydali z areálu Setry v Praze 6 směrem na Karlovy Vary. Výhodu vyšší podlahy s námi sdílelo více než čtyřicet vodou naplněných figurín, aby se jízdní podmínky zkoušky co nejvíce blížily reálnému provozu vozidla hromadné přepravy.

Místa dost

Navzdory vyšší podlaze jsme na nedostatek místa žehrat nemohli. Prostor nad uličkou činil standardních 210 cm, tudíž zvýšená podlaha přinesla cestujícím jen výhodu vyššího posazu a na meziměstské trati zlepšený výhled. Dolní okraj okna se nacházel jen 65,5 cm nad podlahou v oblasti sedadel. Čtyřicet šest z nich bylo se stavitelným sklonem opěradla, pětice vzadu standardně zůstala napevno. Multiclass určený k příměstské dopravě byl vybaven vyjímatelným panelem se čtyřmi sedadly naproti druhým dveřím. Tato úprava dovoluje uzpůsobení vozidla pro převoz kočárků ve městě či tělesně hendikepovaných osob.

Přístup do autobusu zajišťovala dvojice jednokřídlých dveří. Nástupní schůdek měl výšku 35 cm, dále následovaly tři po 17 cm. Přístup skrz druhé dveře byl poněkud náročnější, protože bylo třeba najednou vystoupat o 36,5 cm. Zdolání této běžné hodnoty pomáhalo zábradlí. Pod jeho obloukem se nacházel odpadkový koš.

Dvojí služba

Nová verze Setry může díky výše zmíněným parametrům zvládat příměstskou službu, ale patří samozřejmě i do města. Jde tedy o další z univerzálních vozidel, která během pracovních dní pracují coby městské autobusy a během víkendu s nimi lze poskytovat kvalitní zájezdové služby na kratší vzdálenosti. K té je však třeba objemný zavazadlový prostor. Zkoušené provedení H s vysokou podlahou tento požadavek splňovalo, protože nabízelo 6,7 m3 pro náklad. To platilo pro testovací vozidlo bez toalety. Její začlenění odebírá 1,2 m3 a na krátké příměstské trasy se běžně nepoužívá.

V plném zatížení

Místo pro zavazadla dostalo zkušební zátěž v podobě pytlíků s pískem, takže testovací jízda se blížila té běžné. Šlo však téměř o plné využití užitečné hmotnosti, takže díky nízkému těžišti setra seděla na silnici v zatáčkách téměř jako sportovní vozidlo. Značné zatížení a celkových 17,6 tuny měly prověřit šestiválec OM 457 v provedení Euro 5. Dvanáctilitrový agregát o výkonu 260 kW podával točivý moment 1600 N.m už od 1050 ot./min. Agregát byl na osmnáct tun dobře koncipovaný. Jeho spojení s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou bylo vzhledem k využití vozidla optimální. Jednička v optimálních otáčkách odpovídala rychlosti do 10 km/h, pátý stupeň byl použitelný i při městském tempu 50 km/h (1050 ot./min). Šestka tedy sloužila coby rychloběžka po opuštění obce a při běžné cestovní rychlosti 80 km/h potřebovala od motoru 1350 ot./min. Během brzdění přišel na řadu především retardér VR 115, teprve pak provozní kotoučové brzdy Knorr SN 7000.

Komfort

Autobus postavený pro město i krátké zájezdy na nás udělal příjemný dojem v odhlučnění motoru a odvalujících se pneumatik. To je důležitý prvek zejména pro víkendový provoz, kdy cestující mohou být ve vozidle hodinu i více nepřetržitě. Za velkou přednost vozidla s dvojím typem využití považujeme malý stopový poloměr otáčení 16,9 m, což je při rozvoru 6080 mm velmi malá hodnota.

Bezpečnost

Brzdová soustava disponovala asistentem pro zrychlení nástupu účinku při prudkém sešlápnutí pedálu. Zejména o víkendovém provozu a na kluzkém povrchu může řidič a s ním i dopravce ocenit stabilizační systém ESP. Tající sníh a vozovka s velmi proměnlivým a často nepředvídatelným stavem mohou přivést řidiče do krizové situace.

Další přírůstek do velké základní rodiny MultiClass má široké použití, které by i české dopravce vnímající Setru spíše jako „coachového“ výrobce mohlo oslovit.

TECHNICKÉ PARAMETRY
D/š/v (mm) 12 200/2550/3350
Rozvor (mm) 6080
Přední převis (mm) 2820
Zadní převis (mm) 3300
Motor OM 457 hLA
Největší výkon (kW) 260
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 1600/1050
Emisní norma Euro 5
Stálý převod 3,154
Převodovka přímo řazená GO 190 6
Řízení ZF Servocom
Objem nádrží paliva (l) 340 + 155
Nádrž AdBlue (l) 45
Obsaditelnost 51 + 1
Objem zavazadl. prostorů (m3) 6,7
Výška podlahy v uličce (mm) 1040
Dovol. zatížení P/Z nápravy (kg) 7100/11 500
Celková hmotnost (kg) 18 000
Obrysový poloměr otáčení (m) 10,5
Stopový poloměr otáčení (m) 8,45
Brzdy EBS, ESP
Pneumatiky 292/80 R22.5

Ladislav Černý
Diskuze (1)
21. 7. 2011 21:50
Ahoj
Príjemný článok. Ale privítal by som viac fotiek, napríklad rozmerový náčrt alebo priehľad vozidlom. Úplne chýba foto pracoviska vodiča, ani v článku nie je o riešení nadôležitejšej časti autobusu ani zmienka. Dizajn, výbava, ergonómia....tieto veci ste si pri teste nevšímali? Absencia pohľadu vodiča, ktorý v tom voze presedí pol života, je dosť zarážajúca. Veď sme v rubrike Profi - a to chce aj iný pohľad ako ten zo strany pasažiera...