Severní Korea před 43 lety nakoupila tisíc automobilů Volvo. Dodnes je nezaplatila
V roce 1974 začala Severní Korea dovážet na své území produkty z vyspělých západních zemí, aby tak zmodernizovala vlastní zázemí a pomohla si k modernějším technologiím. Na oplátku přislíbila zajištění budoucí výroby u nich, případně již hotové produkty. Jak se ale zanedlouho ukázalo, KLDR nikdy neměla v plánu tento slib dodržet.
Mezi tyto „povedené“ transakce patří i objednávka tisícovky vozů Volvo 144 a dalších součástek od švédských firem za zhruba 73 milionů dolarů. Platba je v prodlevě už dlouhých 43 let a za tu dobu se dlužná částka vyšplhala na 330 milionů dolarů, což je při současném kurzu něco přes 7,1 miliardy Kč. Švédové se připomínají každého půl roku.
„Země, se kterými jsme uzavřeli dohody, za ně platí. Výjimku tvoří jen Severní Korea,“ píše se v oficiální zprávě agentury EKN, jež obchody se zahraničními zeměmi zaštiťuje. Švédsko přitom patří do hrstky západních zemí, které v Pchjongjangu nabízí konzulární služby pro občany USA, Austrálie, Kanady a severských zemí.
Švédské velvyslanectví v Pchjongjangu má dokonce oficiální Twitter účet, na kterém již minulý rok informovalo, že zmiňovaná Volva jsou tu stále v provozu. „Jeden vůz z roku 1974 pro KLDR, za které jsme stále nedostali zaplaceno. Používá se tu jako taxi,“ stojí v popisku fota.
„Nikdy jsem neseděl v tak hezkém starém autě. Jsou dobře udržovány, většinu z nich lze potkat v Pchjongjangu a okolí,“ řekl magazínu Newsweek fotograf Tor Rauden Källstigen, jenž v roce 2008 hlavní město Severní Koreje navštívil. Rozhovor poskytl až o šest let později, to se „slavilo“ čtyřicetileté výročí od vzniku dluhu.
KLDR přitom nedluží jen Švédsku. Nesrovnalosti před lety vznikly i při obchodních jednáních s Finskem a Švýcarském, avšak s těmito zeměmi je uzavřena dohoda o restrukturalizaci, jež Severní Koreu osvobozuje od pravidelného splácení. Uvidíme, jestli se severská země dlužné částky ještě někdy dočká.