Šílená Hayabusa od Suzuki přijíždí. Už potřetí!
Hayabusa nezemřela. Necelé dva roky od ukončení produkce představuje Suzuki nástupce, třetí generaci superrychlého cesťáku se jménem sokola.
Suzuki Hayabusa je dnes legendou. Šílená motorka nezaměnitelných tvarů, v době premiéry a ještě dlouho poté nejrychlejší produkční stroj světa, se vyráběla dvacet let. Prodalo se jich – a teď se podržte – 190 tisíc kousků. To není vůbec špatné číslo, ba právě naopak! Fanoušci si konečně mohli koupit motorku, která jela přes tři sta. Průběžně cizelovaná GSX1300R se nejvíc změnila pro modelový rok 2008. Po drobné pauze je tu znovu.
Poznáte ji ale na první pohled. Typický design zůstal, jen se trochu přiostřil, nejdříve padne do oka velký výdech na kapotáži, z každé strany jeden. Přední blatník pozbyl svou mohutnost a baculatost... O žádnou modernizaci předchozího modelu ale nejde, tahle mašina je zcela nová, změnilo se 550 dílů. Pořád ji pohání čtyřdobý řadový kapalinou chlazený čtyřválec objemu 1340 cm3, který dává 140 kW v 9700 otáčkách. Ano, postaru 190 koní je o sedm méně než u předchůdce, ale musí splňovat Euro 5. V 7000 min-1 má pak jezdec k dispozici maximálních 150 newtonmetrů točivého momentu.
Podvozek KYB (Kayaba) je plně nastavitelný, rám s dvojitými hliníkovými nosníky byl notně vylepšen, stejně tak i geometrie. Kola od sebe dělí 1480 mm. Přední dvoukotoučovou čtyřpístkovou brzdu Stylema dodalo italské Brembo, vzadu je kotouč jediný s jednopístkem od Nissinu. Suzuki se chlubí ideálním rozložením hmotnosti 50:50. Nesmí chybět nejmodernější elektronika. ABS, desetistupňová kontrola trakce, trojice palivových map, motorka má i tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti, launch control a hill holder, takže při rozjíždění do kopce necouvne... Rychlořazení šestistupňové převodovky bez spojky funguje obousměrně, nahoru i dolů. Jak jinak? A na cestu svítí moderní ledky. Budíky jsou ale ještě analogové, doplňuje je středový TFT displej. Ten ukazuje všechno možné včetně okolní teploty, hodin a zařazeného převodu.
Hayabusa nikdy nebyla mrštným superbikem, u kterého by se honil poměr výkonu a váhy, na to je přece jen příliš těžká. Novinka váží 264 kg. Také samurajské S ustoupilo od oficiálního uvádění suché hmotnosti, motorka bez provozních kapalin prostě nejede, takže tohle na první pohled vysoké číslo je hmotnost pohotovostní. Hnidopich byl poznamenal něco o neohrabaném autobusu. No a? Někteří majitelé starší stroje opravdu používají jako zatraceně rychlé cesťáky na dlouhé vzdálenosti. Ještě pro úplnost alespoň základní rozměry novinky: délka 2180 mm, šířka 735 mm a výška 1165 mm.
Maximálka vrcholí 300 km/h, poté sokolovi přistřihne křídla omezovač. Nová Hayabusa je také na 400 metrů s pevným startem stejně rychlá jako předchůdkyně... Cestovní stíhačka, na které se jezdí vleže. Průměrně za 6,7 l benzinu na každou stovku kilometrů, nádrž má dvacet litrů. Suzuki zatím odhalila tři barvené kombinace: černou s bronzovou metalízou, stříbrnou s tmavě červenou a bílou s tmavě modrou. Není těžké odhadnout, že jich bude v nabídce více. Na české ceny si musíme počkat, prodej v Evropě odstartuje koncem února, u nás se první kousky objeví v březnu. Přepočet z britských říká cosi o částce lehce přesahující 486 tisíc korun za kus.
Zdroj: Suzuki Motor Corporation (GlobalSuzuki.com), Motohouse FB, Wikipedia, KYB.com, Carscoops
Foto: Suzuki Motor Corporation