Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Simca 1100 GLS: Jeden z prvních hatchbacků vůbec!

28. 11. 2022 • 16:42
23
Zobrazit náhledy (23)
Simca 1100 GLS Vůz byl k dispozici jako třídveřový hatchback a kombi nebo pětidveřový hatchback, později i jako pětidveřové kombi Schopnosti hatchbacků v zatáčkách nezůstaly dlouho bez povšimnutí. Simca byla jedním z prvních výrobců, kteří před hatchback mohli dát slovo „hot“. Simca 1100 GLS Simca 1100 GLS Simca 1100 GLS Simca 1100 GLS Simca 1100 GLS Simca 1100 GLS Simca 1100 GLS Modelový rok 1974/1975 přinesl několik změn. Třeba větší zadní svítilny a zapuštěné kliky dveří. Simca 1100 GLS Jeden z prvních moderních hatchbacků se mohl pochlubit i sklopnou zadní lavicí. Vedle převážení větších předmětů se hodila i pro přespávání. Pro čahouny to ale samozřejmě nebylo nic příjemného. Simca 1100 GLS Vodou chlazený čtyřválcový řadový motor uložený vpředu napříč se dvěma ventily na válec pocházel z rodiny Poissy od Georgese Martina. Simca se angažovala i v motorsportu. Jedním z nejúspěšnějších modelů byla „tisícovka“ na soutěžích Rallye 2 s výkonem 82 koní. Simca 1100 GLS Sklopnou zadní lavici a bohatý zavazadlový prostor demonstroval i jeden z propagačních materiálů.

Dnes žádný supersport, ani legenda rallye. Hřmotné osmiválce, zpěvné šestiválce a přeplňované čtyřválce šly stranou. Občas totiž i nejobyčejnější auto dokáže vykouzlit nejupřímnější úsměv.

Zrod moderního hatchbacku s motorem vpředu, pohonem předních kol a výklopnými pátými dveřmi lze datovat do začátku druhé poloviny 60. let minulého století. Za jednoho z hlavních průkopníků tohoto ideálního rozložení vnitřního prostoru na skromném půdorysu se považuje Renault 16, který debutoval na ženevském autosalonu v roce 1965. Pokud pak hledáte původce koncepce „všechno vpředu“, musíte do Anglie za Alecem Issigonisem, který si kreslil první náčrty Mini na zadní strany dopisových obálek, ale to už moc odbočujeme. Krátce po Renaultu se do hatchbackového šílenství zapojila i dnes již neexistující Simca, která jako jediná ze čtyř velkých francouzských automobilek (ještě Renault, Citroën a Peugeot) do dnešního dne nepřežila.

Se značkou Simca je český motorista jistě dobře obeznámen, řada modelů se dala koupit v Tuzexu. Založil ji Henri Théodore Pigozzi (1898-1964), který po svém zmizelém otci převzal první malý podnik již ve čtrnácti letech. Simca začala svou cestu jako licenční výrobce vozů Fiat. Díky úspěchům v prodejích a částečně i motorsportu začala postupně pohlcovat menší lokální výrobce a spojila se s francouzským Fordem. Ten však v roce 1958 prodal svůj 15% podíl Chrysleru, který jej o pět let později navýšil na 63 %. Tím tak vlastně Simcu pohltil a vznikla společnost Chrysler Europe. Simca však změnila jméno až v roce 1970, a to na Chrysler France.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata