Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda 120: 40 let od premiéry. Zastaralá byla už tehdy

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 12. 9. 2016 • 06:52
27
128
Zobrazit náhledy (27)
Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120 Škoda 120
Automobily s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou byly v půlce 70. let ve světě dávno za zenitem, československý průmysl však v té době přišel s novinkou, která stále využívala tuto koncepci.

Modelová řada Škoda 105/120, představená 15. září 1976, sice vznikla jako dočasné řešení, ve výrobě však vydržela téměř 14 let. Do začátku roku 1990 se nakonec vyrobilo přes dva miliony "stodvacítek" a příbuzných typů, včetně elegantních kupé Garde a Rapid.

Důvodů, proč mladoboleslavská automobilka přišla před 40 lety na trh s už na první pohled zastaralým řešením, bylo několik. Nástupce Škody 1000 MB a následné řady Škoda 100/110, které se vyráběly od roku 1964, se rodil dlouho a s obtížemi. Do výroby se nedostala Škoda 720, vůz klasické koncepce s karoserií od italského designéra Giorgetta Giugiara, ani Škoda 760 s motorem vpředu a pohonem předních kol, vyvíjená ve spolupráci s NDR, jejíž vnější podobu také navrhl Giugiaro.

Výrazná modernizace "stovky" tak nakonec byla východiskem z nouze, výsledný vůz nesoucí tovární označení Škoda 742 ale svého předchůdce na první pohled příliš nepřipomínal. V liniích karoserie, která nezapře příbuznost s nerealizovanými modely 720 a 760, je dodnes znát italský rukopis, výrazné změny se udály i pod kapotou. Například se zvětšil objem motoru a chladič, ve "stovce" umístěný vedle pohonné jednotky, se přesunul dopředu k zavazadlovému prostoru.

Právě toto vylepšení, které přineslo výrazné snížení hluku uvnitř auta, se ale stalo zdrojem jedné z nejtypičtějších závad, kterými Škoda 120 a její varianty trpěla. Motor a chladič od sebe dělily zhruba tři metry, což jednak vyžadovalo skoro 12 litrů chladící kapaliny (Škodě Favorit stačila půlka) a také při zanedbané údržbě mohlo vést k přehřátí motoru. Typickým obrazem čs. silnic 80. let tak byla "stodvacítka" stojící na krajnici s "uvařeným" motorem.

Na druhou stranu ale byla Škoda 120 ve srovnání se svou předchůdkyní přeci jen krokem vpřed. Přestože byla obě auta navenek prakticky stejně velká, nabízela novější škodovka posádce více vnitřního prostoru, pohodlnější interiér a lepší výhled. Výrazně se také zlepšila pasivní bezpečnost, už jen díky přesunutí nádrže ohrožené z přední části vozu pod zadní sedadla, řidičovu šanci na přežití nehody pak zvýšil bezpečnostní sloupek volantu, který ostatně vyžadovaly mezinárodní normy.

Změn oproti řadě Škoda 100/110 bylo nakonec tolik, že se termín pro začátek výroby "stodvacítky", původně plánovaný na rok 1974, musel o dva roky odložit. V Mladé Boleslavi kvůli novému modelu mimo jiné postavili novou lisovnu a lakovnu, vedení automobilky také prosadilo nákup robotů a výstavbu nové svařovací haly. Ta ve své době nebyla nezbytná, o dekádu později ale výrazně pomohla továrně v přípravě na výrobu Škody Favorit, který se stal základem současné prosperity továrny.

V druhé polovině 70. let byl ale v Mladé Boleslavi moderní vůz s koncepcí "všechno vepředu" stále ještě jen nedostižným snem. V roce 1977 se naplno rozběhla produkce, jak "stodvacítky" poháněné motorem o objemu 1,174 litru, tak slabšího litrového modelu 105. Obě varianty se vyráběly v řadě stupňů výbavy, od zcela spartánské Škody 105 S bez stahovacích zadních oken až po nejluxusnější Škodu 120 GLS se čtveřicí světlometů vepředu, opěrkami hlavy nebo silnějším motorem.

Začátkem 80. let se také do prodeje dostalo kupé nazvané Garde (později Rapid), které ve výrobním programu nahradilo legendární "erko", vycházející se Škody 100. Z hlediska prodejů sice garde a rapidy hrály jen podružnou roli - celkem se jich vyrobilo necelých 45.000 - pomáhaly ale automobilce vylepšovat si pověst, zejména na západě. V zemích jako Velká Británie, kde byly škodovky v 80. letech často terčem posměchu, se o Rapidu někdy psalo jako o "Porsche chudého muže".

Díky závodní Škodě 130 LR továrna v 80. letech bodovala i v rallye a právě toto auto v typickém modro-bílo-červeném zbarvení dokonce jako model vyráběla firma Matchbox. "Zápaďácká" hračka ani výrazná modernizace z roku 1984 ale nemohly zakrýt, že řada 105/120 již byla beznadějně zastaralá. Vědomi si toho byli i v Mladé Boleslavi, kde od začátku 80. let usilovně pracovali na favoritu. Ten se začal prodávat v roce 1988, až do začátku roku 1990 se ale vedle něj vyráběly i vozy s motorem vzadu.

Související články

Témata
27. 4. 2017 18:56
Re: Škoda 120
Ten motor zacal za neco stat az ve Favoritu, kdy byl vyrazne prekopan... Do te doby slaby, zravy a moc nevydrzel.. Nejlepsi varianta bylo MPI ve Felicii.. Je ale pravda, ze i v te felicii jeste bylo par dilu kompatibilnich s MBckem 
12. 11. 2016 19:44
Re: Skvělá 120cítka
Uvařený motor není klasika, to je neschopnost provozovatele zkontrolovat trubky pod autem, kde jsou propojovací hadice, které po letech tečou. Pokud systém těsní a byla podle předpisu měněna chladící kapalina (vždy nějaký fridex, nikdy ne jen čistá voda), to auto není možné na našich silnicích uhřát. Pro kontrolu se systém natlakuje na nějakých 0,8 bar (víc ne, roztrhne se chladič!) a kouká se, kde to teče. Po opravě není s chlazením jediný problém.

Nejvíce na přehřívání trpěly Š 100 s plechovým chladičem, které se na dálnici v létě uhřály, proto byl chladič u 742 přemístěn dopředu a od té doby nebyly s chlazením problémy - ovšem pokud byl chladící systém v pořádku.
12. 11. 2016 19:39
Italové?
V článku je chyba, karosérie Š 742 byla "vymyšlena" tak, že se vzal profil Renaultu 12 (Dacia) a přizpůsobil se motoru vzadu. Skutečně když se na obě auta z profilu podíváte jsou si velmi podobná. Tyto informace mám od lidí z vývoje AZNP, kteří to po letech bez bolení hlavy přiznali, že prostě na nic už nebyl čas a bylo třeba hnout zadkem, což v reálniích socialismu nebylo zrovna jednoduché (pamatuji si tu dobu docela dobře). Bertone se podílel až na Favoritu, kdy dostal hotový podvozek a základní zadání rozměrů a toho, co jsme byli schopni v našich podmínkách ohledně plechařiny vyrobit. Co se mi na favoritu od začátku nelíbilo, byly příliš velké přední světlomety, předek vypadal tuze socialisticky. U Feldy ukázali, že to jde i s menšími rozměry a vzhlednějším tvarem.

Jinak s Východními Němci byla složitá řeč, Honeckerovi poskoci byli ještě neschopnější, než Jakeš a spol. a proto jsme se nedokázali na ničem ohledně dodávek kloubových hřídelů pro přední pohon domluvit. Jediné, co se z NDR použilo, byly čtyřpístové brzdy pro model 743 (Š 130 - 136), původně použité ve W 353 (2T nemá dostatek podtlaku pro posilovač, tak se brzdy řešili větší dimenzí).

Problém "všeho vzadu" byla malá užitná hodnota, do auta se toho moc nevlezlo, kombííka z toho také nešlo udělat a hlavně slabé motory, na tehdejší dobu v porovnání se stejně rozměrnými vozy západu jim chyběl objem a minimálně 20 koní na výkonu. Jinak to bylo auto jednoduché a dobře v polních podmínkách opravitelné, většinu servisu si zručnější člověk dokázal spáchat doma. Jistě, výbava veškerá žádná, nižší verze neměly ani cyklovač (který kupodivu Š 100 měla v základu), o rádiu nemluvě, to nebylo ani za příplatek, člověk si ho musel někde koupit a namontovat sám. Až typy 743 s úhlovou nápravou a pětikvaltem za něco stály, snížil se hluk a přibylo výkonu, ovšem opět nedostatečně, naložené auto bylo docela líné. V porovnání s dneškem a nabídkou vozů s nízkými cenami byla tato auta drahá a nepohodlná s velkou spotřebou na to, co nabízela. Ale vyrobilo se jich 2 miliony a mnozí na ně s láskou vzpomínají.
Avatar - chetoos
18. 9. 2016 16:50
Skvělá 120cítka
Škodovky s motorem vzadu byly moc skvělé auta. Je sice pravda že model 105/120 byl zastaralý už když vyjel z výrobní linky. Stodvacítkou jsem jezdil cca 2 roky a dodnes si s ní občas zařádím, protože můj kamarád má 2 tyto skvělé vozy. Moc se mi tyto auta líbí. A v té době stejně moc aut nebylo tak lidé byli rádi i za zastaralé škodovky. Přesto i dnes je stodvacítka stále provozu schopní. Každý rok s ní podnikáme výlety po Česku a nikdy nás nikde nenechala. Jen kromě uvařeného motoru, ale to je klasika. Jsou to dobré auta co se do šrotu určitě nehodí dávat. Navíc v zimě se vyškrábe kamkoli a proto je na vesnicích stále hojně vídána.
16. 9. 2016 12:05
Re: Škoda
To možná ne, ale pochybuju, že by byla na takový vysoký úrovni jako je teď.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku