Škoda 120 v luxusní verzi GLS bývala vlajkovou lodí značky. Škoda Muzeum se chlubí krásným kusem po renovaci
Škoda 120 GLS byla ve své době vlajkovou lodí mladoboleslavské automobilky. Většina vyrobených kusů také mířila na export.
A právě model 120 v provedení GLS se Škoda rozhodla připomenout v souvislosti s představením zajímavého exempláře, který vlastní Škoda Muzeum. Zelený kousek, který v dubnu roku 1978 vyjel z výrobního závodu ve Vrchlabí, v červnu 2012 muzeum získalo od prvního majitele, následně prošel rozsáhlou renovací. Ta byla dokončena loni. Jak renovace dopadla, se můžete podívat v galerii.
Označení GLS nosila nejlépe vybavená „stodvacítka“ té doby, zkratka ostatně znamená „Grand de Luxe Super“. Hierarchie tehdy byl taková: nad standardní verzí Škoda 120 figurovala varianta 120 L (de Luxe), dále 120 LE (de Luxe Économique) s úspornějším zpřevodováním pro dálniční provoz, 120 LS (de Luxe Super) se čtveřicí předních světlometů místo běžných dvou a konečně 120 GLS.
Historie vrcholné verze se začala psát koncem roku 1976, kdy ve Vrchlabí vznikla čtyřicetikusová ověřovací série sedanu se čtyřsvětlovou přední maskou obloženou prvky z nerezového plechu. Oproti standardním modelům sestávala z lesklého rámečku, odlišné mřížky chladiče a lisovaných panelů pod čtyřmi hlavními světlomety. Z nerezového plechu bylo také orámování zadního čela, kapot, rámů bočních oken a další drobnější ozdobné prvky karoserie. Od modelového roku 1981 v rámci modernizace nerezových prvků ubylo.
Sériová produkce se rozeběhla v srpnu 1978. Zajímavé je, že přes 70 procent všech vyrobených GLS mířilo na export. Ke komfortním a bezpečnostním prvkům patřily prvky jako například hodnotnější výplně dveří, obložení příčky volantu, nastavitelné opěrky hlavy či vyhřívání zadního okna.

O pohon se staral za zadní nápravou uložený čtyřválec o objemu 1174 kubických centimetrů, který poskytoval maximální výkon 43 kW (58 k). Po zařazení nejvyššího rychlostního stupně, čtyřky, vůz dokázal jet 150 km/h. Kdo si mohl dovolit Grand de Luxe Super, ten zpravidla akceptoval nárok motoru na kvalitnější palivo, v podmínkách Československa sklonku 70. let šlo například o benzin Super s oktanovým číslem 96.
Asi není třeba zdůrazňovat, že z celkem více než milionu zástupců modelové řady 120, dominující škodovácké produkci až do roku 1989, připadal na luxusní provedení GLS jen zlomek.