Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda 120 v luxusní verzi GLS bývala vlajkovou lodí značky. Škoda Muzeum se chlubí krásným kusem po renovaci

Jan Zajíc Jan Zajíc 19. 8. 2022 • 14:58
16
7
Zobrazit náhledy (16)
Škoda 120 GLS Škoda 120 GLS Škoda 120 GLS Škoda 120 GLS Škoda 120 GLS Škoda 120 GLS Škoda 120 GLS Škoda 120 GLS Škoda 120 GLS Škoda 120 GLS Škoda 120 GLS

Škoda 120 GLS byla ve své době vlajkovou lodí mladoboleslavské automobilky. Většina vyrobených kusů také mířila na export.

A právě model 120 v provedení GLS se Škoda rozhodla připomenout v souvislosti s představením zajímavého exempláře, který vlastní Škoda Muzeum. Zelený kousek, který v dubnu roku 1978 vyjel z výrobního závodu ve Vrchlabí, v červnu 2012 muzeum získalo od prvního majitele, následně prošel rozsáhlou renovací. Ta byla dokončena loni. Jak renovace dopadla, se můžete podívat v galerii.

Označení GLS nosila nejlépe vybavená „stodvacítka“ té doby, zkratka ostatně znamená „Grand de Luxe Super“. Hierarchie tehdy byl taková: nad standardní verzí Škoda 120 figurovala varianta 120 L (de Luxe), dále 120 LE (de Luxe Économique) s úspornějším zpřevodováním pro dálniční provoz, 120 LS (de Luxe Super) se čtveřicí předních světlometů místo běžných dvou a konečně 120 GLS.

Historie vrcholné verze se začala psát koncem roku 1976, kdy ve Vrchlabí vznikla čtyřicetikusová ověřovací série sedanu se čtyřsvětlovou přední maskou obloženou prvky z nerezového plechu. Oproti standardním modelům sestávala z lesklého rámečku, odlišné mřížky chladiče a lisovaných panelů pod čtyřmi hlavními světlomety. Z nerezového plechu bylo také orámování zadního čela, kapot, rámů bočních oken a další drobnější ozdobné prvky karoserie. Od modelového roku 1981 v rámci modernizace nerezových prvků ubylo.

Sériová produkce se rozeběhla v srpnu 1978. Zajímavé je, že přes 70 procent všech vyrobených GLS mířilo na export. Ke komfortním a bezpečnostním prvkům patřily prvky jako například hodnotnější výplně dveří, obložení příčky volantu, nastavitelné opěrky hlavy či vyhřívání zadního okna.

Video se připravuje ...

O pohon se staral za zadní nápravou uložený čtyřválec o objemu 1174 kubických centimetrů, který poskytoval maximální výkon 43 kW (58 k). Po zařazení nejvyššího rychlostního stupně, čtyřky, vůz dokázal jet 150 km/h. Kdo si mohl dovolit Grand de Luxe Super, ten zpravidla akceptoval nárok motoru na kvalitnější palivo, v podmínkách Československa sklonku 70. let šlo například o benzin Super s oktanovým číslem 96.

Asi není třeba zdůrazňovat, že z celkem více než milionu zástupců modelové řady 120, dominující škodovácké produkci až do roku 1989, připadal na luxusní provedení GLS jen zlomek.

Doporučujeme

Témata
24. 9. 2022 21:02
Re: Z těch vyšších výbav
Oni ty kvalty extremne dlhe neboli. Lenze ked to a normalnymi kvaltami skoro nezrychlovalo, s LE kvaltami to nezrychlovalo vobec. Preto sa zda ze boli nekonecne dlhe.
Avatar - Stejsn
21. 8. 2022 18:49
Re: Původní užovka...
Mě vždycky hrozně překvapí, jakých školáckých chyb se při renovaci pro vlastní tovární muzeum škodovka dopustí. Kdo jiný už by to měl vědět nejlíp co dobově na auto patří, než mateřská automobilka? Ten kastlík na rádio jsem měl ve stopětce emku (r.v. 1985), kam se tenkrát dal koupit jako novinka.
20. 8. 2022 12:02
Původní užovka...
...tak jak se objevila v roce 1976 byl opravdu hrozný nedodělek a navíc její jinak vcelku slušný design zcela likvidovala hnusná stará kola 14 palců z MB a 100/110 s tehdy již obludnými chormovanými puklicemi (a v případě GLS i ozdobným mezikružím). První GLS s "dřezovými" panely světlometů byla na svou dobu už neuvěřitelně "přechromovaná", nestrašnější ale byla u prvních ročníků celé řady 742 přehnaně dlouhá zadní péra, kdy prázdné auto mělo odklon zadních kol jako staré tudory. Teprve až když na Západě kritizovali, že kvůli tomu má to auto příšerné jízdní vlastnosti, AZNP zadní péra zkrátilo a začalo montovat desetkrát hezčí třináctipalcová kola. Když pak to auto dostalo i plastové nárazníky a široká zadní světla, už vypadalo docela k světu. :-) Zásadní přelom ovšem byl až model Garde (a poté M) s výrazně lepšími jízdními vlastnosti (a hlavně s hřebenovým řízením a alternativně dokonce s motorem 1,3 l, 5kvaltem, 4pístkovými předními brzdami a úhlovou zadní nápravou), ale vzhled "Emka" zase trpěl neuvěřitelně velkými dírami v předních podbězích (pokud jste tedy v kufru nepřeváželi pytel cementu). :-[]
P.S. Ta renovace je provedená krásně, jen ten plastový středový panel na rádio nemá u takovéto užovky co dělat, škodovka ho začala nabízet coby mimořádnou výbavu až u modelu "M" (dokonce tuším až někdy u M.R. 1986). Ta řadička s chromovanou děrovanou trubkou, tu ještě šlo tolerovat jako dobový neoriginální doplněk, originál byl ale u všech původních Užovek klasický "špendlík". :-)
20. 8. 2022 11:58
Re: Z těch vyšších výbav
Největší tragédie byla 120 LE s extrémně dlouhými kvalty "určená pro rovinaté oblasti" (slovy výrobce). Prodalo se jich jen pár stovek, pak naštěstí AZNP napadlo přidat jejich čtyřkvaltu pětku. :-) :yes:
20. 8. 2022 11:56
Re: čalounění dveří
Ne od generace M, ale od cca r. 1982. :-)