Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Finský nadšenec vystřídal už 50 škodovek. Jak se vám líbí jeho 130 Turbo?

Stanislav Švarc
Diskuze (0)

Fin Lasse Sivunen je pozoruhodný chlapík, který miluje auta. A možná vás překvapí, že největší část jeho srdce patří škodovkám.

Těch ostatně tento čtyřicátník už vlastnil desítky, on sám jejich počet odhaduje na zhruba padesát. "První škodovku jsem měl už v 18 letech, byla dokonce mým vůbec prvním autem. Tehdy jsem po dědovi zdědil Škodu 120 GLS, kterou kdysi koupil jako novou," vzpomíná Lasse.

Vozy mladoboleslavské značky si brzy oblíbil. "Staré škodovky jsou jednoduchá auta, takže není těžké je udržovat a opravovat," vysvětluje. A přestože většinu svých škodovek prodal, v současnosti si jich stále drží dvanáct, kromě vyloženě klasických modelů vlastní také například Octavii RS první generace. A jedno Volvo.

Sivunen se v autech ovšem také rád "vrtá", různě je upravuje a vylepšuje. "Řekl bych, že tak deset vozů jsem upravil opravdu výrazně, na jiné desítce jsem provedl spíš drobné modifikace. Ne vždy šlo o škodovky," vypočítává. "Ostatně mezi moje nejoblíbenější projekty, na nichž jsem dělal, patří Volvo 440 Turbo," dodává.

Jeho posledním projektem je přesto stroj mladoboleslavské automobilky. A ne ledajaký... Lasse aktuálně tráví nejvíc času se Škodou 120 GLS. Ano, tou, která byla jeho vůbec prvním autem v životě.

Stodvacítka za více než 20 let prošla několika úpravami, u té současné Sivunen inspiraci čerpal ve světě motorsportu. Projekt Škoda 130 Turbo je totiž poctou Škodě 130 LR EVO, rallye prototypu vyvinutého pro nikdy nerealizovanou skupinu S.

Video se připravuje ...

Auto proto dostalo repliku body kitu ze 130 LR EVO, který zahrnuje například výrazně širší blatníky a velký zadní spoiler. Bílou karoserii (jde o lak Ibis White z palety Audi) pak doplňují zelené a červené polepy, zajímavě vypadají zelená 16palcová kola Keskin. Proměnou prošel také interiér, v němž najdeme sportovní sedadla Sparco Sprint, volant OMP, nové budíky či bezpečnostní klec.

O pohon se stará upravená třináctistovka původem ze Škody Favorit se zakázkovým sacím potrubím a především doplněná o turbodmychadlo. Novinkou je i mezichladič z Audi TT, výfukový systém z nerezové oceli byl vyroben na zakázku. Manuální převodovka pochází ze Škody 130.

Výkon se v současnosti pohybuje okolo 130 koní, ale Lasse by z motoru rád dostal ještě trochu víc. Jedna-trojka každopádně se škodovkou jistě cvičí hezky, když vezmeme v úvahu, že vůz váží asi 900 kilogramů.

Další úpravy se týkají podvozku: zadní zavěšení bylo převzato ze Škody 130, obě nápravy ale mají nové pružiny a tlumiče, samozřejmě tužší, sportovní. A za zmínku stojí také nová palivová nádrž. Ta je z hliníku a najdeme ji v přední části vozu - kvůli rozložení hmotnosti.

Foto: Tommi Sivunen

Stanislav Švarc
Diskuze (0)

Doporučujeme