Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Afriq je tu. Má dvoulitr, pohon 4x4 a umí vyrábět vodu ze vzduchu

Jan Zajíc
Diskuze (24)

Studenti učiliště Škoda Auto představili už osmý žákovský vůz. Jmenuje se Afriq, vychází z crossoveru Kamiq a inspirován byl rallyeovými speciály.

Novým autem a jeho označením žáci učiliště chtějí odkázat na slavnou dakarskou rallye i na odpovědnost společnosti Škoda Auto za veškeré aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe.

Stavba vozu trvala čtyři měsíce a studenti na projektu odpracovali asi dva tisíce hodin. Afriq vyžadoval rozsáhlé úpravy karoserie výchozího Kamiqu: studenti přivařili zadní dveře městského SUV do karoserie, výrazně narostly blatníky, podběhy kol a nárazníky. Dvoudveřový speciál dostal silnější odpružení a výrazně se zvětšila světlá výška vozu. Nemálo času si vyžádala i zástavba pohonu všech kol z Octavie 4x4.

Designovou inspiraci studenti našli u soutěžní Fabie Rally2 evo, proto se dostalo na povědomé polepy. Patnácipalcová kola jsou od OZ Racing.

Pro zpevnění karoserie studenti zavařené zadní dveře spojili přímo s novou bezpečnostní klecí v interiéru. Stejně jako u rallyeového speciálu je ve střeše instalována ventilační klapka, z úspěšného soutěžního vozu pochází zadní střešní spoiler. Také přídavné světlomety vpředu a speciální rychloupínáky na kapotě a zadních dveřích mají domov ve světě rallye.

Známe i rozměry: Afriq je 4362 milimetrů dlouhý, 1793 mm široký a 1410 milimetrů vysoký. Rozvor činí 2649 milimetrů, světlá výška 180 milimetrů.

Video se připravuje ...

O pohon se stará hnací ústrojí kompletně převzaté z Octavie 4x4: čtyřválcový zážehový motor 2.0 TSI poskytuje maximální výkon 140 kW (190 k) a nejvyšší točivý moment 320 Nm. Doplňuje ho sedmistupňová převodovka DSG. Novému motoru samozřejmě musely být přizpůsobeny podvozek a výfukový systém. 

Přestože je hnací ústrojí těžší než odpovídající komponenty standardního Kamiqu a uvnitř je navíc ochranný bezpečnostní rám, podařilo se studentům vyrobit vůz přibližně o 100 kilogramů lehčí, než je Kamiq.

Velkou zajímavostí je přítomnost přístroje od izraelské společnosti Watergen, který získává pitnou vodu z okolního vzduchu. Řidič a spolujezdec tak mají neustále k dispozici chlazenou a filtrovanou pitnou vodu, nezávisle na prostředí, ve kterém se vůz právě pohybuje.

Funguje to tak, že přístroj nasaje vzduch z atmosféry a odfiltruje z něj prach a nečistoty. Takto vyčištěný vzduch pak prochází procesem výměny tepla a chlazení GENius, při kterém kondenzuje na vodu. Ve třetím kroku získaná voda prochází kaskádovým filtrem, který ji čistí a mineralizuje. Při tomto procesu UV světlo ničí mikroorganismy a rozkládá škodlivé chemikálie. Takto upravená voda je skladována v nádrži při teplotě 5 °C, dále na ni působí UV světlo, které ničí viry a bakterie.

Pro Afriq bylo ze stávajících stavebních bloků od společnosti Watergen sestaveno řešení na míru. Nádrž je umístěna na levé straně zadních dveří ve stejném boxu jako filtrace vody, mineralizace a UV čištění. Držák na nápoje, výlevka a displej jsou propojeny a umístěny na palubní desce v dosahu spolujezdce. Voda teče pod ovládacím displejem do pohárku umístěného v držáku.

Na displeji se zobrazuje aktuální hladina v nádrži na vodu a teplota a vlhkost vzduchu, ze kterého se voda vyrábí. Hlavní jednotka s ventilátorem a vzduchovým filtrem, výměníkem tepla GENius, kondenzátorem a kompresorem je umístěna za dvěma sportovními sedadly v zadní části vozu. Vzduch se zde nasává, ochlazuje a kondenzuje na vodu. Systém je plně integrován do konstrukce vozidla a dokáže vyrobit až 20 litrů pitné vody denně v závislosti na vnějších podmínkách, jako je teplota a vlhkost vzduchu.

A pojďme se ještě podívat do interiéru: kabina je po "závodnicku" minimalistická, najdeme v ní závodní skořepiny, šestibodové bezpečnostní pásy či volant a přístrojovou desku z Fabie Rally2 evo. Chybět nesmí hasicí systém.

Na palubě se uplatňuje také systém outdoorové navigace včetně počítadla kilometrů, který umožňuje použít rallyeovou navigaci. Pro záznam jízdy jsou instalovány dvě kamery, které jsou zároveň vybaveny mikrofony a ukládají pořízený záznam na paměťové karty. Jedna kamera je umístěna mezi sedadly u stropu, druhá na levém A-sloupku nad přístrojovou deskou. 

Jan Zajíc
Diskuze (24)

Doporučujeme

Avatar - Ozzman
24. 5. 2022 14:46
Re: Šikulové
Ja mam taky jedno auto awd, je to dobry, ale spis do zatacek a na blbnuti, my tu moc snehu nemame
24. 5. 2022 13:00
Re: Šikulové
ja bydlim v kopcich a tam je neco navic fakt prijemnejch
a diky tomu, ze jsem schopnej rychle predjet treba dodavku, kamion, nebo dedulu s kloboukem, tak usetrim spoustu casu, navic se tak nestresuju a hlavne si to uzivam a mam z jezdeni radost
jo, ale byly doby, kdy ani otacky v cervenym poli na to nestacily
no, a ta ctyrkolka ja v zime povinnost i pro ty deti do skolky
Avatar - Ozzman
24. 5. 2022 12:41
Re: Šikulové
Nemusim to tocit, jezdim v nizkejch otackach, ma to skoro 200NM a s tim se jede prijeme, stacim provozu a vejdu se do 10 tu na sto, kdyz tocim, jedu za 15… btw v Cliu RS to melo 147kw maximalne…


Nevim kde bydlis a jaky je tam provoz, ale tady u Prahy jezdim obcas i s Yarisem s 64kw a nemam problem drzet levej na dalnici ve 160ti… po meste ani nemluvim.
24. 5. 2022 12:34
Re: Šikulové
ha, ja myslel se v tom motoru z clia rs mas aspon 200kW a vono jen polovinu.
to se pak nedivim ze tu atmosferu musis porad tocit skoro do nekonecna aby se to rozhejbalo
kazdopadne, kdybych si mel u koncernu vybrat mezi rozzurenym 1.0tsi, 1,5tsi nebo podladenym 2.0tsi, tak jdu kazdopadne do toho dvoulitru prave proto, ze je mnohem prijemnejsi a bez problemu s nim predjedes to, o cem s tim litrankem ani nesnis
Avatar - Ozzman
24. 5. 2022 10:28
Re: Šikulové
Cim jezdim snad vis, mam tu recenze na obe aktualni auta.

Mondeo mk5 tdci s motorem z Fokusu ST tdci a Megan mk2 s motorem F4R z Clia RS :-[]

Ale spis ted jezdim na Honde pcx 125 a nebo obcas nejlepsim elektromobilem, kterej tahne vodspodu a operak vyjde na 3600 kc za rok…. :-!