Škoda Auto loni prodala 674 tisíc aut, zisk po zdanění činí 10,8 miliardy Kč

Největší v Čechách působící automobilka dokázala v uplynulém roce i přes výrazně zostřené rámcové podmínky dále zvýšit prodej vozů. Dodávky zákazníkům byly s 674.530 vozy o 7,1 %, tedy o 44.498 vozů vyšší než v roce 2007.
Prodej vozů podle modelových řad
K dobrým prodejním výsledkům přispěly především modely Octavia (včetně vozu Octavia Tour) s 344.857 vozy (+11,3 %) a Fabia s 246.561 vozy (+5,9 %). Nejstarší model v nabídce - Octavia Tour (na trh uvedená v roce 1996) - se stále těší velké oblibě a aniž by byl výrazně modernizován jeho prodej dokonce roste.
Největší přírůstek oproti předchozímu roku byl s 24,9 % na 25.645 vozů zaznamenán u modelu Superb, z toho 10 tisíc vozů patří ještě první generaci. Druhou generaci tohoto modelu uvedla Škoda Auto v roce 2008 na trh jako svou nejdůležitější novinku.
Model Roomster se s 57.467 prodanými vozy nacházel o 13,8 % pod úrovní předchozího roku, ale pozitivní na tomto modelu je skutečnost, že většinu jednotek této modelové řady Škoda získává na úkor konkurence. Nedošlo tedy k dramatickému přesunutí poptávky od Fabií Combi k Roomsterům.
Škoda Auto - Dodávky zákazníkům podle modelů | |||
Model/rok | 2006 | 2007 | 2008 |
Fabia | 123 170 | 51 561 | 191 |
Fabia Combi (včetně Fabia Praktik) | 107 906 | 80 799 | 5 533 |
Fabia Sedan | 12 906 | 12 970 | 5 191 |
Fabia II | 0 | 85 998 | 146 465 |
Fabia II Combi | 0 | 1 562 | 89 181 |
Fabia celkem | 243 982 | 232 890 | 246 561 |
Roomster | 14 422 | 62 527 | 50 454 |
Praktik | 0 | 4 134 | 7 013 |
Roomster celkem | 14 422 | 66 661 | 57 467 |
Octavia Tour | 53 783 | 58 287 | 65 544 |
Octavia Combi Tour | 15 540 | 14 242 | 12 046 |
Octavia Tour celkem | 69 323 | 72 529 | 77 590 |
Octavia | 100 584 | 131 934 | 164 543 |
Octavia Combi | 100 367 | 105 488 | 102 724 |
Octavia celkem | 200 951 | 237 422 | 267 267 |
Superb | 20 989 | 20 530 | 10 164 |
Superb II | 0 | 0 | 15 481 |
Superb celkem | 20 989 | 20 530 | 25 645 |
Celkem značka Škoda | 549 667 | 630 032 | 674 530 |
Největším trhem je Německo, druhým je nově Čína!
Už řadu let je největším trhem Škody Auto ten německý. Význam českého trhu přitom nadále klesá. Letos poprvé se prodalo v Číně více vozů než v ČR a nejsme daleko od chvíle, kdy se na třetí místo za Čínu dostane Rusko. Čína a Rusko patří k rozvíjejícím se trhům, které mají Škodě umožnit další expanzi.
Ještě před rokem se mluvilo o plánech na zvýšení roční výrobní kapacity přes 1 milion vozů. Časový harmonogram k této expanzi se zřejmě v souvislosti s nestabilní hospodářskou situací ve světě posunuje.
Třetím nadějným regionem je Indie, kde se loni prodalo 16 tisíc vozů, ale růst se očekává v souvislosti se zahájením výroby modelu Fabia v Aurangabadu letos v květnu.
Ne všude ale značka odbytově rosla. Na českém, slovenském, britském i španělském trhu došlo k meziročním propadům v řádu jednotek tisíc vozů. Je to dáno vysoce konkurenčním prostředím (ČR, Slovensko) i propadem celých trhů (Británie, Španělsko).
Škoda Auto - Dodávky zákazníkům podle zemí | |||
Trh/rok | 2006 | 2007 | 2008 |
Německo | 103 931 | 112 452 | 112 504 |
Čína | 660 | 27 325 | 59 284 |
Česká republika | 65 171 | 66 806 | 58 001 |
Rusko | 14 835 | 27 535 | 50 733 |
Velká Británie | 38 801 | 40 430 | 37 072 |
Polsko | 28 783 | 33 210 | 33 986 |
Ukrajina | 19 007 | 22 775 | 28 524 |
Rumunsko | 20 153 | 24 015 | 22 937 |
Itálie | 16 515 | 19 103 | 20 809 |
Španělsko | 24 869 | 26 920 | 19 519 |
Francie | 16 754 | 19 404 | 19 480 |
Slovensko | 21 380 | 19 358 | 17 809 |
Rakousko | 16 943 | 16 012 | 16 700 |
Indie | 12 105 | 12 170 | 16 051 |
Belgie | 11 152 | 14 001 | 14 130 |
Celkem značka Škoda | 549 667 | 630 032 | 674 530 |
Ekonomické ukazatele
Celosvětová finanční krize, pokles celkových trhů a především negativní vývoj české koruny vůči všem významným měnám (euru, americkému dolaru, ruskému rublu, britské libře) měly v roce 2008 značný vliv na výsledky společnosti Škoda Auto. I přes pozitivní vývoj počtu prodaných vozů, zůstaly finanční ukazatele pod úrovní předchozího roku.
Rentabilita kapitálu s hodnotou 15,1 % opět pokryla náklady na kapitál, a překonala tím vlastní požadavek na minimální zhodnocení ve výši 9 %. V roce 2007 činila rentabilita kapitálu ještě 22,5 %, což znamená pokles o 7,4 procentního bodu. Provozní výsledek byl s 13,6 mld. Kč o 6,2 mld. Kč (-31,2 %) nižší než v předchozím roce, kdy dosáhl 19,8 mld. Kč. Výsledek před zdaněním zaznamenal pokles o 6,5 mld. Kč na 13,4 mld. Kč (-32,6 %).
Tržby dosáhly hodnoty 200,2 mld. Kč a byly tak pod úrovní předchozího roku (222,0 mld. Kč, tj.-9,8 %). Tržby byly tvořeny vozy (87,7 %), originálními díly a příslušenstvím (7,4 %), dodávkami dílů do podniků koncernu Volkswagen (3,2 %) a tržbami za ostatní zboží a služby (1,7 %). Škoda Auto zůstala i v roce 2008 nejvýznamnějším vývozcem České republiky s podílem 6,7 % na celkovém vývozu země.
V roce 2008 činily investice skupiny zhruba 14,6 mld. Kč (+2,1 %). Těžiště investiční činnosti spočívalo v obnově a rozšíření palety produktů (Superb, Octavia, Yeti a modelová řada GreenLine) a v dokončení nového technologického centra v Mladé Boleslavi.
Výhled na následující období
Škoda Auto letos spoléhá na některé novinky, jež uvede na světové trhy. První z nich je lehký terénní vůz Škoda Yeti, který automobilka představila na autosalonu v Ženevě, v druhé polovině roku pak má k zákazníkům dorazit i Superb Combi. Zástupci automobilky již dnes naznačili plánovanou cenu Yetiho, v Německu má být při zavedení na trh nižší než 20.000 euro.
V roce 2011 plánuje Škoda začít s výrobou nového vozu, který má být menší než Fabia. "Jeho vývoj již v současné době probíhá, ale dostat nové auto na silnici samozřejmě nějakou dobu trvá," řekl novinářům předseda představenstva Reinhard Jung.