Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Auto loni prodala 674 tisíc aut, zisk po zdanění činí 10,8 miliardy Kč

Ondřej Láník Ondřej Láník 23. 3. 2009 • 13:03
74
Navzdory klesajícím trendům v automobilovém odvětví zůstává Škoda v černých číslech. Prodej vozů se meziročně zvýšil, zisk o třetinu klesl.

Největší v Čechách působící automobilka dokázala v uplynulém roce i přes výrazně zostřené rámcové podmínky dále zvýšit prodej vozů. Dodávky zákazníkům byly s 674.530 vozy o 7,1 %, tedy o 44.498 vozů vyšší než v roce 2007.

Prodej vozů podle modelových řad

K dobrým prodejním výsledkům přispěly především modely Octavia (včetně vozu Octavia Tour) s 344.857 vozy (+11,3 %) a Fabia s 246.561 vozy (+5,9 %). Nejstarší model v nabídce - Octavia Tour (na trh uvedená v roce 1996) - se stále těší velké oblibě a aniž by byl výrazně modernizován jeho prodej dokonce roste.

Největší přírůstek oproti předchozímu roku byl s 24,9 % na 25.645 vozů zaznamenán u modelu Superb, z toho 10 tisíc vozů patří ještě první generaci. Druhou generaci tohoto modelu uvedla Škoda Auto v roce 2008 na trh jako svou nejdůležitější novinku.

Model Roomster se s 57.467 prodanými vozy nacházel o 13,8 % pod úrovní předchozího roku, ale pozitivní na tomto modelu je skutečnost, že většinu jednotek této modelové řady Škoda získává na úkor konkurence. Nedošlo tedy k dramatickému přesunutí poptávky od Fabií Combi k Roomsterům.

Škoda Auto - Dodávky zákazníkům podle modelů
Model/rok 2006 2007 2008
Fabia 123 170 51 561 191
Fabia Combi (včetně Fabia Praktik) 107 906 80 799 5 533
Fabia Sedan 12 906 12 970 5 191
Fabia II 0 85 998 146 465
Fabia II Combi 0 1 562 89 181
Fabia celkem 243 982 232 890 246 561
Roomster 14 422 62 527 50 454
Praktik 0 4 134 7 013
Roomster celkem 14 422 66 661 57 467
Octavia Tour 53 783 58 287 65 544
Octavia Combi Tour 15 540 14 242 12 046
Octavia Tour celkem 69 323 72 529 77 590
Octavia 100 584 131 934 164 543
Octavia Combi 100 367 105 488 102 724
Octavia celkem 200 951 237 422 267 267
Superb 20 989 20 530 10 164
Superb II 0 0 15 481
Superb celkem 20 989 20 530 25 645
Celkem značka Škoda 549 667 630 032 674 530

Největším trhem je Německo, druhým je nově Čína!

Už řadu let je největším trhem Škody Auto ten německý. Význam českého trhu přitom nadále klesá. Letos poprvé se prodalo v Číně více vozů než v ČR a nejsme daleko od chvíle, kdy se na třetí místo za Čínu dostane Rusko. Čína a Rusko patří k rozvíjejícím se trhům, které mají Škodě umožnit další expanzi.

Ještě před rokem se mluvilo o plánech na zvýšení roční výrobní kapacity přes 1 milion vozů. Časový harmonogram k této expanzi se zřejmě v souvislosti s nestabilní hospodářskou situací ve světě posunuje.

Třetím nadějným regionem je Indie, kde se loni prodalo 16 tisíc vozů, ale růst se očekává v souvislosti se zahájením výroby modelu Fabia v Aurangabadu letos v květnu.

Ne všude ale značka odbytově rosla. Na českém, slovenském, britském i španělském trhu došlo k meziročním propadům v řádu jednotek tisíc vozů. Je to dáno vysoce konkurenčním prostředím (ČR, Slovensko) i propadem celých trhů (Británie, Španělsko).

Škoda Auto - Dodávky zákazníkům podle zemí
Trh/rok 2006 2007 2008
Německo 103 931 112 452 112 504
Čína 660 27 325 59 284
Česká republika 65 171 66 806 58 001
Rusko 14 835 27 535 50 733
Velká Británie 38 801 40 430 37 072
Polsko 28 783 33 210 33 986
Ukrajina 19 007 22 775 28 524
Rumunsko 20 153 24 015 22 937
Itálie 16 515 19 103 20 809
Španělsko 24 869 26 920 19 519
Francie 16 754 19 404 19 480
Slovensko 21 380 19 358 17 809
Rakousko 16 943 16 012 16 700
Indie 12 105 12 170 16 051
Belgie 11 152 14 001 14 130
Celkem značka Škoda 549 667 630 032 674 530

Ekonomické ukazatele

Celosvětová finanční krize, pokles celkových trhů a především negativní vývoj české koruny vůči všem významným měnám (euru, americkému dolaru, ruskému rublu, britské libře) měly v roce 2008 značný vliv na výsledky společnosti Škoda Auto. I přes pozitivní vývoj počtu prodaných vozů, zůstaly finanční ukazatele pod úrovní předchozího roku.

Rentabilita kapitálu s hodnotou 15,1 % opět pokryla náklady na kapitál, a překonala tím vlastní požadavek na minimální zhodnocení ve výši 9 %. V roce 2007 činila rentabilita kapitálu ještě 22,5 %, což znamená pokles o 7,4 procentního bodu. Provozní výsledek byl s 13,6 mld. Kč o 6,2 mld. Kč (-31,2 %) nižší než v předchozím roce, kdy dosáhl 19,8 mld. Kč. Výsledek před zdaněním zaznamenal pokles o 6,5 mld. Kč na 13,4 mld. Kč (-32,6 %).

Tržby dosáhly hodnoty 200,2 mld. Kč a byly tak pod úrovní předchozího roku (222,0 mld. Kč, tj.-9,8 %). Tržby byly tvořeny vozy (87,7 %), originálními díly a příslušenstvím (7,4 %), dodávkami dílů do podniků koncernu Volkswagen (3,2 %) a tržbami za ostatní zboží a služby (1,7 %). Škoda Auto zůstala i v roce 2008 nejvýznamnějším vývozcem České republiky s podílem 6,7 % na celkovém vývozu země.

V roce 2008 činily investice skupiny zhruba 14,6 mld. Kč (+2,1 %). Těžiště investiční činnosti spočívalo v obnově a rozšíření palety produktů (Superb, Octavia, Yeti a modelová řada GreenLine) a v dokončení nového technologického centra v Mladé Boleslavi.

Výhled na následující období

Škoda Auto letos spoléhá na některé novinky, jež uvede na světové trhy. První z nich je lehký terénní vůz Škoda Yeti, který automobilka představila na autosalonu v Ženevě, v druhé polovině roku pak má k zákazníkům dorazit i Superb Combi. Zástupci automobilky již dnes naznačili plánovanou cenu Yetiho, v Německu má být při zavedení na trh nižší než 20.000 euro.

V roce 2011 plánuje Škoda začít s výrobou nového vozu, který má být menší než Fabia. "Jeho vývoj již v současné době probíhá, ale dostat nové auto na silnici samozřejmě nějakou dobu trvá," řekl novinářům předseda představenstva Reinhard Jung.

Související články

Témata
Avatar - white label
26. 3. 2009 15:52
ktera evropska automobilka
No vidíš nakonec dostáváš docela rozum i když to hlavní ti pořád trochu uniká....
Nikde jsem tady nechválil proporce F2!
Ve starších dikusích tady, právě naopak!
Takže jak je tady u některých zvykem, řeší se opět něco, k čemu jsem se v této disklusi vůbec nevyjádřil a to podstatné se naopak stále dokola přehlíží:
Proporce F2 (poměr VkŠ) nejsou rozhodně příliš atraktivní.
To, že je např. nové Polo na NOVÉ platformě proporčně vyváženější a celkově designově atraktivnější atd. to snad vidí i slepý a nevím proč to teď a tady vůbec zmiňuješ? Tvrdím snad někde opak?
Celou dobu tady pouze zpochybňuju tvé tvrzení, o tom, jak vedení Škody oficiálně a veřejně přiznalo, že se F2 designově, proporčně prostě nepovedla...
Nejprve jsem to od tebe logicky bral, jako určitou nadsázku, nějaké tvé doporučení pro vedení Škody, co by a jak měli přiznat a jak to "napravit", proto jsem tě taky nejdřív "obhajoval"...
Když jsi ale tvrdil, že se vedení Škody skutečně přesně takto vyjádřilo, oficiálně a veřejně, chtěl jsem důkaz, nebo info kdy, kde, kdo... a to také proto, že by to bylo v rozporu se zájmy a principy marketingu obecně...
Místo toho tu stále dokola obhajuješ nutnost faceliftu F2 (nevím před kým, ale já jsem proti němu nic nepsal!) a z jeho termínu (o něm jse se tu také nikde nedohadoval a ani ho nepovažuju za tak rozhodující jako ty) tady "vyrábíš" hlavní problém našeho dialogu!
Takže ti snad konečně dojde, že s tebou celou dobu vůbec neřeším nějakou F2, nebo jej facelift, ale jen tvé vyjádření
a formulaci o nelogickém a velmi nepravděpodobném oficiálním, veřejném prohlášení vedení Škody, ohledně kritiky vlastního produktu...
26. 3. 2009 06:18
Re: ktera evropska automobilka
Dobré ráno, stará mama...
26. 3. 2009 06:12
Re: Fabia Facelit
S tou 1.4 TDI nemáš pravdu, u nás vo firme je to najfrekventovanejší motor vo Fábkach - je síce neskutočne hlučný, a lenivý ak ho netočíš, na druhú stranu má ťah jak hrom (musíš ho točiť, ako som už písal), je pomerne jednoduchý a málo sa kazí, resp. vôbec, a má minimálnu spotrebu - pri rôznych vodičoch, štýloch jazdy a zaťažení sa stále zmestí do 6 litrov, čo je vynikajúca hodnota.

O.i. ešte trochu vypiluj pravopis, a bude to dobré...máš tam tri hrúbky ;-)
26. 3. 2009 06:10
Re: Fabia Facelit
Meisace, pol roka, alebo rok. Životnosť jednej generácie je trochu dlhšia, nie? Vypustiť kombi až v závere výroby je trochu zvláštny prístup. Trochu podobný plechy dvoch generácií Golfa vo mne tiež vzbudili údiv - potom skutočne nie je jasné, nakoľko je "nová generácia" nemeckého bestseleru skutočne nová...
Avatar - white label
26. 3. 2009 01:05
Re: Fabia Facelit
Hele, hoď se do klidu ty a přestaň si "grcat" na vlastní bradu...
Tvůj odkaz z 21:45 jsem četl už ve 21:50!
Bohužel, tam nic konkrétního z tvého textu, který jsem ti doslova "citoval" není!!!
Tak že jestli má někdo problémy se čtením, a zřejmě nejen s ním, tak já to rozhodně nejsem!
A pokud si myslíš, že tvé "plácání" vysvětluje obecná zmínka autora článku (Pavel Svačina )
o potenciálních zákaznících kritizujících vzhled F2, tak si zase pěkně vedle...
Autor je sice regionální žurnalista z Mladé Boleslavi, zabývající se i problematikou Škody-auto, ale nikoliv někdo
z vedení (Škody), ty ale v původní reakci tvrdíš: "...důvody, které přiznalo VEDENÍ"!
Jaké vedení, kdo, kdy a kde,... zase nic???
Navíc ani autor článku Pavel Svačina se v něm o problémech vzhledu F2 nijak konkrétně-jednotlivě nevyjadřuje. Rozhodně tam přímo nezmiňuje ani problém proporcí, a už vůbec ne to, že zrovna facelift má především tyto proporce změnit!
Když nejsi schopen splnit to o co jsem tě doslovně prosil, tak mi aspoň, místo svých vzteklých urážek, napiš jak si takový facelift představuješ... Stačí mi příklad některého současného vozu, kterému se při faceliftu podstatně změnila jeho výška a šířka...??? :-!

P.S.Nevím co tajemného ti kdo píše ve tvé tajné práci, ale jedno je jasné, žádný normální managment nikdy veřejně jakkoliv přímo nekritizuje svůj produkt, natož takto poměrně úspěšný...
Co si o něm skutečně a konkrétně kdo myslí,
je úplně jiná věc...
Články odjinud