Škoda Auto očekává vyšší odbyt, většinu modelů začne vyrábět i v pátek

Volné pátky se od března zruší ve výrobě agregátů a modelů Škoda Fabia, Roomster a Superb a od dubna i u modelu Škoda Octavia. Stávající čtyřdenní pracovní týden zůstává ve vrchlabské továrně, kde se vyrábí model Octavia Tour. ČTK o tom dnes informoval mluvčí firmy Jaroslav Černý.
Zájem o auta největší české automobilky se prý zvedl především v Německu, Rakousku a Francii. Firma proto zatím předpokládá, že návrat k pětidenní výrobě je už trvalý. "Není tam žádné omezení, že by to bylo jen na určitou dobu. Vracíme se prostě momentálně ke standardnímu modelu výroby," podotkl mluvčí.
Škoda Auto původně kvůli recesi v automobilovém průmyslu plánovala vyrábět jen čtyři dny v týdnu až do konce června. Nedávno však už avizovala, že kvůli poptávce na německém trhu začne od tohoto týdne vyrábět model Škoda Fabia i v pátek. To mělo ale původně trvat jen do konce března.
Německá vláda dá 2500 eur (přes 70.000 korun) každému, kdo odveze na vrakoviště auto starší devíti let. Nový vůz si pak musí koupit nejpozději do konce roku. Cenu Fabie na německém trhu to stlačilo na zhruba 160.000 korun a zvýšil se i zájem o další modely.
V sedmadvacetičlenné EU k různým formám šrotovacích prémií přistoupila zatím zhruba desítka zemí. Evropská komise ale ve středu vymezila mantinely, v nichž by se měly tyto prémie pohybovat. Podle Bruselu takové pobídky nesmí být protekcionistické. Neměly by tedy třeba zvýhodňovat pouze domácí vozy. O šrotovací prémii se uvažovalo i v Česku, nakonec ale vláda podobné opatření nenavrhla.
Automobilky v EU čím dál víc řeší i problémy se skladováním neprodaných vozů. Výrobní kapacity jsou podle komise o pětinu vyšší než poptávka. Jde ale o celosvětový problém. Výrobní linky letos mohou vyprodukovat 94 milionů vozů, ale poptávka bude podle odhadu EK jen po 55 milionech vozů. Automobilový průmysl má přitom v EU roční tržby kolem 780 miliard eur a je na něj navázáno 12 milionů pracovních míst.