Škoda Auto prodala v 1.čtvrtletí rekordních 242.700 aut
Úspěšný byl pro automobilku i březen, kdy dosáhla nejlepšího měsíčního prodejního výsledku všech dob. Počet vozů prodaných v březnu meziročně vzrostl o 12,1 procenta na 95.200. ČTK to dnes sdělil mluvčí firmy Jozef Baláž.
"V nadcházejících měsících budeme pokračovat v modelové ofenzívě a rozšíříme naši modelovou paletu o další nové, atraktivní modely," řekl člen představenstva pro prodej a marketing Jürgen Stackmann. Podle mluvčího podíl značky Škoda vzrostl na světovém trhu o 0,1 bodu na téměř 1,5 procenta. Automobilka chce do roku 2018 prodávat přes 1,5 milionu aut ročně. V roce 2011 prodala rekordních 879.200 aut.
Výrazný zájem o vozy firma zaznamenala ve východní Evropě, zejména v Rusku, kde prodeje ve čtvrtletí vzrostly o 38,7 procenta na zhruba 28.300 vozů. Na indickém trhu ve stejném období Škoda zaznamenala nárůst o 40 procent na více než 11.500 vozů a v Číně prodala 59.200 aut, o 8,9 procenta více než loni, upřesnil Baláž.
V západní Evropě v prvních třech měsících automobilka prodala necelých 98.500 vozů, což činí meziroční nárůst o 3,7 procenta. Nejvíce vzrostly prodeje v Rakousku, o 23,6 procenta, ve Velké Británii, o 22,8 procenta, a ve Francii, o 19,3 procenta. V březnu šly v západní Evropě nejlépe na odbyt modely Škoda Fabia a Octavia. Nárůst prodeje v této části Evropy byl i u modelových řad Yeti a Roomster a dobře si vedl i Superb, dodal mluvčí.
Na trzích střední Evropy společnost v prvních třech měsících dosáhla díky více než 32.600 prodaných vozů nárůstu o 5,5 procenta oproti loňsku. Na domácím trhu vzrostly březnové dodávky zákazníkům o 3,3 procenta na 5300 vozů. Nejoblíbenějším modelem zde dle mluvčího zůstává Octavia, významně přibývá také vozů Yeti a Superb.
Nejprodávanějším modelem značky v 1. čtvrtletí zůstala Octavia se 109.400 prodanými vozy, což činí nárůst o 15,5 procenta. Nejvyšší růst prodeje, 30,4 procenta, zaznamenal Yeti s 21.400 prodanými vozy, naopak pokles o 10,7 procenta nastal u modelu Superb, jichž se prodalo 27.600. Škoda Auto loni zvýšila konsolidovaný zisk o 82 procent na 16,1 miliardy korun a tržby stouply o 15 procent na 252,6 miliardy korun. Vloni firma zaměstnávala celkem 26.565 lidí po celém světě a vytvořila 1850 nových pracovních míst.
Na rekordní prodeje a zisky opakovaně upozorňují odbory automobilky při vyjednávání s vedením o nové kolektivní smlouvě zajišťující růst platů zaměstnanců. Vloni se tarifní mzdy zvýšily o čtyři procenta, letos odbory požadují šest procent. Platnost kolektivní smlouvy skončila 31. března, odbory následně vstoupily do stávkové pohotovosti a doporučily dělníkům nenastupovat na sobotní směnu. Další kolo vyjednávání se má podle šéfa odborářů Jaroslava Povšíka konat dnes.