Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
60 Fotogalerie

Škoda Citigo proti všem: Konkurence ve třídě mini

Na českém trhu prodej miniaut klesá, v Evropě to má být naopak. Segment nejmenších aut vítá nové modely a poroste. Jak si povede New Small Family?

Segment miniaut

Roky růstu lidových malých aut uvolnily na trhu prostor pro opravdu jednoduchá auta s minimálními vnějšími rozměry.

Přestože jen výjimečně jejich délka přesáhne 3,7 m, nabízejí standardní prostor pro dva dospělé vpředu a k tomu pojmou ještě dvě další osoby průměrného vzrůstu.

Karoserie bývají často pouze třídveřové, což souvisí s průměrným obsazením ve městech, které se blíží 1 osobě.

Na dlouhé cesty tato auta nejsou stavěná, ale většina z nich je bez velkých obtíží zvládne, aniž by se stala statickou překážkou v hustém dálničním provozu.

Doma jsou ale přeci jen ve městě a blízkém okolí. Zde vyniká výhoda malé karoserie, obvykle s dobrým výhledem a přehledností, potřebnou pro snadné parkování, otáčení nebo přejíždění z pruhu do pruhu.

Drtivá většina aut této velikosti se prodává s malými motory, jejichž zdvihový objem nepřekračuje 1,2 l a nejčastěji se blíží litrové hranice.

Turbodiesely se s ohledem na vyšší cenu a relativně malé kilometrické proběhy příliš často neuplatňují, přestože některé modely jimi mohou být vybaveny.

I benzinové motory ale dokáží lehká auta (pohotovostní hmotnost pod 900 kg je spíš pravidlem než výjimkou) pohánět se spotřebou pod 5 l/100 km.

Malí-velcí soupeři

Nejmenší segment, kdysi doména italských a francouzských automobilek, se už pár let chystá na renesanci. Rok 2011 by mohl být zlomový.

Lídr evropského trhu – italský Fiat – ukázal novou Pandu, které úspěšně sekunduje technicky příbuzná pětistovka, jejíž image okouzluje skoro stejně jako před několika desítkami let.

O slovo se už v minulých letech přihlásili Korejci. Kia i Hyundai úspěšně nabízejí svá miniauta a obě značky dnes mají modely, které dokáží soupeřit v designu, technice, praktičnosti i ceně s evropskými konkurenty. Nejnovějším přírůstkem je Kia Picanto, dobře zavedený je Hyundai i10.

Standardní strategii vstupu na nový trh zvolila skupina Volkswagen. Nejprve vyhodnotila příležitosti, prostudovala konkurenci a nyní se chystá zaútočit na trhu, který je na první pohled dokonale konkurenční a velmi dobře obsazený silnými hráči.

New Small Family – tedy Volkswagen Up!, Škoda Citigo, SEAT (prozatím beze jména) a jednou snad i luxusní mini od Audi – musí získat zcela nové zákazníky, protože přímého předchůdce podobných rozměrů v posledních letech ani jedna z těchto značek neprodávala.

Škoda Citigo a její konkurenti na Auto.cz
Citroën C1
Hyundai i10
Renault TWINGO
Suzuki Splash
Fiat PANDA
Chevrolet SPARK
Toyota AYGO
Škoda Citigo
Fiat 500
Kia PICANTO
Smart FORTWO
Volkswagen Up!
Ford KA
Peugeot 107
Suzuki ALTO-

Rozměry

      

Zůstat malým není pro moderní auto snadné. Tlak na alespoň mírný růst v každé generaci přichází ze strany bezpečnostních předpisů i zákazníků, kteří chtějí více místa uvnitř.

Protože délka je více-méně zafixovaná, roste vzdálenost mezi nápravami. Větší rozvor uvolňuje prostor pro posádku, ale současně pomáhá vylepšit jízdní vlastnosti. Základní půdorysné míry dnešních miniaut jsou podobné malým vozům ze začátku 90. let.

Karoserie jsou tužší, podvozky a jejich naladění propracovanější, ke standardu už patří velmi dobrá bezpečnostní výbava.

Komfort zpříjemňují standardní posilovače řízení, elektrická výbava, konektivita s telefony a hudebními přehrávači všeho druhu nebo dokonce integrované navigační systémy případně dostupnější příprava pro elegantní instalaci přenosných zařízení.

Následující tabulka dává představu, do jakého kolbiště se vydává Škoda Citigo. Z rychlé analýzy je zřejmé, že Citigo vyniká rozvorem a současně patří k nejširším v segmentu.

Vnější rozměry
ModelDélka x šířka x výška [mm]Rozvor [mm]
Škoda Citigo3563 x 1641 x 14782420
Citroën C13435 x 1630 x 14702340
Fiat 5003546 x 1627 x 14882300
Fiat Panda3650 x 1640 x 1550-
Ford Ka3620 x 1658 x 15052300
Hyundai i10 (5dv.)3585 x 1595 x 15402380
Chevrolet Spark (5dv.)3662 x 1597 x 15512375
Kia Picanto3595 x 1595 x 14802385
Peugeot 1073430 x 1630 x 14702340
Renault Twingo3600 x 1654 x 14702367
Toyota Aygo3415 x 1615 x 14652340
Smart ForTwo2695 x 1559 x 15421870
Suzuki Alto (5dv.)3500 x 1600 x 14702360
VW Fox3823 x 1640 x 15452465

Prodej miniaut v Evropě

Následující tabulka ukazuje, jak se v minulých dvou letech prodávala miniauta v Evropě.

Na první pohled je zřejmé, že téměř všichni klíčoví hráči v roce 2010 meziročně ztráceli. Hned je ale zapotřebí dodat, že rok 2009 byl ve znamení vládních podpor prodeje aut v mnoha zemích Evropy, které se zdaleka nejvíce odrazily na odbytu nejlevnějších aut a modelů s nejnižší kombinovanou spotřebou. Srovnávací základna roku 2009 tedy není standardní, ale spíše uměle navýšená.

V následujících letech analytici předpovídají další růst segmentu mini. Proč? Zákazníci budou při rozhodování brát v úvahu daňové zvýhodnění, které na mnoha vyspělých trzích zlevňuje auta s nízkou normovanou spotřebou.

Spotřeba a nižší náklady na údržbu jednoduchých aut budou hrát při stále rostoucích cenách pohonných hmot neméně důležitou roli. Přestože laboratorní údaj spotřeby udávaný automobilkami neodpovídá téměř nikdy realitě, je absolutní hodnota reálné spotřeby paliva přeci jen nižší než u větších aut.

Lídrem trhu byl loni Fiat se dvěma silnými modely. Za pozornost stojí prodejní výkony stárnoucích kolínských trojčat (Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo), ale i silná pozice Renaultu Twingo.

      

Miniauta - Prodej v Evropě
Model20102009
Citroën C1102 100118 702
Fiat 500165 454179 241
Fiat Panda236 323299 992
Ford Ka93 947108 342
Hyundai i1090 671113 895
Chevrolet Spark74 25979 242
Kia Picanto47 01356 308
Peugeot 107106 842118 298
Renault Twingo150 237174 409
Suzuki Alto45 22343 413
Smart ForTwo83 29295 392
Toyota Aygo83 113103 252
VW Fox31 25134 724

Český trh miniaut: Střídavě oblačno

V roce 2010 bylo v této třídě mini zaregistrováno 5.975 nových aut. Oproti roku 2009 je tento výsledek horší o 453 jednotek, v procentním vyjádření o rovných -7 %.

Segment minivozů patří k těm nejmenším na českém trhu, hodně jeho zákazníků přechází mezi malé vozy, protože jejich ceny jsou jen nepatrně vyšší, problémy s parkováním nejsou u nás ani v největších městech zásadní a zájem zákazníků o co největší hodnotu získanou za vydané peníze převažuje nad výhodami plynoucími z používání miniaut.

S tím, jak vzroste potřeba vlastnictví druhého nebo třetího auta v rodině, lze očekávat taky větší zájem o minivozy. Silnou zákaznickou skupinou by se mohli stát senioři, jejich přepravní potřeby jsou v závěru aktivní řidičské dráhy omezené a miniauta je s rezervou plní.

Třída mini, registrace na českém trhu v roce 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.Fiat PANDA153114081238,7%25,6%
2.Hyundai i10976907697,6%16,3%
3.Chevrolet SPARK8511271-420-33,0%14,2%
4.Kia PICANTO536644-108-16,8%9,0%
5.Suzuki Splash440655-215-32,8%7,4%
6.Citroën C14053584713,1%6,8%
7.Fiat 50039722617175,7%6,6%
8.Peugeot 107339388-49-12,6%5,7%
9.Renault TWINGO139162-23-14,2%2,3%
10.Toyota AYGO109112-3-2,7%1,8%
11.Mini827845,1%1,4%
12.Smart FORTWO636300,0%1,1%
13.Suzuki ALTO540540,9%
14.Ford KA1237-25-67,6%0,2%
15.Subaru JUSTY1242-30-71,4%0,2%
-Ostatní modely2977-48-62,3%0,5%
-CELKEM59756428-453-7,0%100,0%