Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia 2010: První ženevské dojmy

Ladislav Čermák Ladislav Čermák 2. 3. 2010 • 12:28
26
30
Zobrazit náhledy (26)
Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia
Dosud nejlevnější škodovka prodělala mírný facelift. Tak mírný, že si ho na první pohled ani nevšimnete...

Fabia i nadále zůstává startovním modelem značky, a proto si musí udržet přízeň za každou cenu. Ačkoliv se to nezdá, i na ni přišel poločas, a proto se přesně po třech letech (první provedení fabie II se představilo v Ženevě 2007) podrobila modernizaci. Obvyklý výraz facelift skoro není ani na místě, protože provedené úpravy vzhledu jsou skutečně minimalistické.

První dojmy z neoficiálních fotografií i několika náhodných setkání s nezamaskovaným prototypem v okolí Mladé Boleslavi se naplno potvrdily; změny jsou provedeny natolik citlivě, že je většina pozorovatelů zaznamená až v okamžiku, kdy spatří původní i novou fabii stát vedle sebe. Fanoušek si sice při pohledu zpředu všimne, že je něco jinak, avšak velmi pravděpodobně nedokáže úplně přesně popsat, co vlastně.

Tak tedy – zvenčí se měnilo skutečně jen vpředu, od A-sloupků vzad jsou obě malé škodovky prakticky totožné. Ne zcela, protože jednou z významných novinek je možnost objednat střešní ližiny i na krátký hatchback a nové jsou samozřejmě i vzory litých kol a dvě z nabízených barev; tak jak to při faceliftech bývá.

I nadále bez xenonů

Na přídi se toho však změnilo více. V první řadě nalezli designéři harmoničtější soulad mezi tvarem masky a světlometů. Gril je nyní zespodu plošší, což mu dodalo dospělejší výraz. Výsledek se naživo překvapivě přiblížil spíše Octavii, než Yetimu, jak jsme podle fotek očekávali. Tak jako tak, změna se jednoznačně povedla a i přes svůj nevelký rozsah, nebo možná právě díky němu, Fabii neuvěřitelně prospěla; opticky ji totiž rozšířila. Hodnotím ji, spolu s někdejšími retušemi Octavie I v roce 2000, jako zatím nejpodařenější facelift porevolučních škodovek.

Ohlasy zákazníků, kteří přišli s druhou generací Fabie o účinné dálkové světlomety s druhou samostatnou parabolou, vyústily v zásadní rekonstrukci světlometů. Zatímco v základních verzích Easy a Classic Fabia stále nabízí jednu velkou parabolu s dvouvláknovou žárovkou H4, od verze Ambiente výše se vracejí na scénu výkonné dvoumodulové (dálková parabola s volně tvarovaným zrcadlem a žárovkou H15) světlomety se samostatným projektorem, které efektivněji využívají poměrně rozsáhlou montážní plochu. Místo poněkud samoúčelného nápisu „Fabia“ je tedy nyní využito pro potkávací světlomet, jehož umístění blíže obrysu vozu lze pochválit i z bezpečnostního hlediska. U dvouparabolových světlometů jsou tlumená světla vždy projektorového typu, což přineslo zjednodušení jejich konstrukce; odpadá dříve používaná motorová clonka. Navíc lze získat nejen jejich adaptivní provedení, ale i kombinovaný modul s denním světlem a mlhovkami, volitelně též s „corner“ funkcí.

Velkou novinkou, určenou pro zvláštní modely se specifickým nárazníkem (Scout a RS), je možnost nahradit kulaté přední mlhovky prestižně působícími denními světly s světelnými diodami. V tom případě ale mlhovky zcela odpadají.

Pro někoho možná špatnou zprávou je, že do Fabie, narozdíl od Ibizy, si ani nadále neobjedná módní xenonové světlomety. Podle Škody Auto je to kvůli mizivému zájmu, který projevili zákazníci o tento relativně drahý doplněk u první generace Fabie.

Uvnitř jen decentní změny

V interiéru se modernizace omezila jen na snadno výměnné díly. Nejnápadnější změnou proto zůstává nový volant, znovu obdobný jako ve faceliftované Octavii.

K obecnému vkusu se přiblížil i přístrojový štít, který se naštěstí vrátil ke klasickým analogovým ukazatelům stavu paliva a teploty chladicí kapaliny, podobně jako přepracovaný panel ventilace, který ve svém základním provedení zaměnil trochu samoúčelné válečky za příjemnější „kličky“.

Nová je paleta potahových materiálů, z nichž některé dostaly atraktivní pastelové odstíny. Očekávatelnou změnou je vypuštění rezervního kola ze základní výbavy (podle trhu). A to je z provedených vzhledových změn vše.

Revoluce pod kapotou

Zcela nová je ale naprostá většina motorů. S výjimkou tříválce 1,2 HTP byly pro evropské trhy obměněny všechny (!) jednotky, tedy trochu překvapivě i osvědčený čtyřválec 1,4 16V. Místo něj i místo dříve vrcholné šestnáctistovky přicházejí dvě verze přeplňovaného přímovstřikového osmiventilového čtyřválce 1,2 TSI se shodnými výkony, který se stává raritou; ve Fabii se jedná o jeho jediné nasazení ve starší koncernové platformě PQ24.

Zklamáním zůstává, že ani ta silnější se znovu nedočkala šestistupňové převodovky, skvělou zprávou naopak je, že k silnější z nich lze koupit skvělé sedmistupňové DSG, nahrazující dosavadní tiptronic s šesti rychlostními stupni.

Mezi diesely pak došlo na totální generační obměnu – nastávající emisní norma Euro 5 si vynutila kompletní náhradu všech tří-i čtyřválců TDI PD novou litinovou šestnáctistovkou Common Rail, standardně vybavenou částicovým filtrem, již známou z Octavie. Premiérově se však dostává i na její slabší verze 66 a 55 kW, přičemž všem musí bohužel znovu stačit pětistupňová skříň. U prostřední zřejmě později dojde i na provedení Green Line, a dost možná také na samočinné řazení. Očekávaného nového tříválce 1,2 TDI CR jsme se zatím nedočkali i když přislíben již je.

Na úpravy podvozku a dalších částí pojezdu prý nedošlo.

Doporučujeme
Škoda Fabia 2010: Facelift podrobně, technická data nových motorů
Témata
3. 3. 2010 12:40
Re: Jo
Mne sa paci spredu a aj zozadu, velmi pekna...ale mohla si obliect nieco vyzivavejsie ta blondava slecna pri kombiku. ;-)
3. 3. 2010 10:41
Jo
Já myslím, že se úprava vzhledu zdařila. Teď se může Fabia klidně postavit vedle Fiatu Punto, Peugeotu 206 nebo Renaultu Clio Storia.
3. 3. 2010 10:23
Re: nová Fábia
Jednoduše. Mlhovky protáhli až ke kolům, a tak se přední převis nezdá tak mohutný. Podobně působí i nárazník nové RS, kde místo mlhovek je mřížka. Spíše se divím, že to neviděli tvůrci u FII hned. To se tak dělá běžně, viz. třeba Audi.
3. 3. 2010 09:58
Re: Fabia.
Souhlasím! Modelka by konečně dostala nějaká prsa a Fabia se dočká mlhovek větších, než hlavní světla ... >:-[]
Avatar - iudex
3. 3. 2010 09:24
Re: Nelíbí se mi
>:D :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku