Škoda Fabia má problém, jaký tu ještě nebyl. Malé vozy si kupuje stále méně lidí i firem
Za čtvrt století, co je Škoda Fabia na trhu, se něco takového ještě nestalo. Není v pořadí modelů na českém trhu první nebo druhá. Je až sedmá. Nedá se z toho ale vyvozovat, že by model u zákazníků nefungoval. Celý trh se zkrátka změnil.
Ještě loni byla fabia druhým nejprodávanějším modelem v Česku. V roce 2021 byla i díky potížím s dodávkami dílů na octavie dokonce jedničkou. Letos je ale až na sedmé pozici a před ní jsou vedle octavie všechna škodovácká SUV se spalovacími motory. Tedy v pořadí podle prodejů modely Karoq, Kodiaq a Kamiq. Před fabii se dostala i scala a jediný zástupce jiné značky: Hyundai i30.
Nejprodávanější vozy na českém trhu (1-10/2024) | |||
Pořadí | Model | Prodeje (vozů) | Meziroční změna (v %) |
1. | Škoda Octavia | 17.096 | -7,2 % |
2. | Škoda Karoq | 9346 | 19,1 % |
3. | Škoda Kodiaq | 8758 | 15,1 % |
4. | Škoda Kamiq | 8164 | 3,2 % |
5. | Škoda Scala | 7973 | -3,3 % |
6. | Hyundai i30 | 7554 | 13,0 % |
7. | Škoda Fabia | 7389 | -14,3 % |
8. | Škoda Superb | 6321 | 18,9 % |
9. | Hyundai Tucson | 4759 | -12,0 % |
10. | Kia Ceed | 3919 | 4,0 % |
Důvodů poklesu lze najít celou řadu. Předně je třeba zmínit, a je to vidět i na přiloženém pořadí, že rozdíly mezi jednotlivými modely mezi druhým a sedmým místem nejsou zas tak velké a stačí i menší výkyv a pořadí se i výrazně změní.
Proč je fabia až sedmá, lze vyvozovat z modelů, které jsou letos před ní. Škoda Karoq, která je na trhu nyní dvojkou a jejíž prodeje meziročně vzrostly skoro o pětinu, už je na trhu sedm let. Jsou to dokonce tři roky po faceliftu. To je obvykle doba, kdy už automobilky obvykle nabízí zajímavější ceny či přesněji zajímavější slevy, protože už jde o okoukaný model a také náklady na vývoj už bývají zaplacené. Model Kodiaq je ve své nové generaci, což láká zájemce ze zcela jiného důvodu. Kamiq je pak modelem, který přetahuje, a koneckonců má přetahovat, část dřívějších zákazníků fabie, zejména těch, kteří volili verzi Combi.
Nejprodávanější malé vozy (1-10/2024) | |||
Pořadí | Model | Prodeje celkem (vozů) | Prodeje domácnostem (vozů) |
1. | Škoda Fabia | 7347 | 1108 |
2. | Dacia Sandero | 1730 | 1254 |
3. | Hyundai i20 | 1536 | 628 |
4. | Toyota Yaris | 1435 | 764 |
5. | Renault Clio | 1079 | 342 |
Na trhu lze poslední dvě dekády vidět dva jevy - lidé přesedají do SUV a také se přesouvají do vyšších tříd. Malé vozy dostačují stále menší části zákazníků, i když tato kategorie postupně roste. Současná fabia je o 15 centimetrů delší než první generace a dokonce o 13 centimetrů širší. I tak ale podíl malých vozů na trhu klesl z 51 procent v roce 2004 na letošních 8,5 procenta. Fabia tak hraje na stále menším hřišti.
Pokud by někoho zajímalo, proč v roce 2015 podíl malých vozů nečekaně vzrostl, tak tehdy se v Česku ohřívaly tisíce Fordů Fiesta před reexportem zpátky do západní Evropy. I když šlo papírově o jeden z nejprodávanějších vozů v Česku, reálně měl téměř nulové prodeje.
Podíl malých vozů na celkových prodejích | |
Rok | Podíl na trhu |
2004 | 50,7 % |
2005 | 48,5 % |
2006 | 48,4 % |
2007 | 43,6 % |
2008 | 42,0 % |
2009 | 32,1 % |
2010 | 26,3 % |
2011 | 25,9 % |
2012 | 24,3 % |
2013 | 18,9 % |
2014 | 17,9 % |
2015 | 20,3 % |
2016 | 19,6 % |
2017 | 17,6 % |
2018 | 16,5 % |
2019 | 15,6 % |
2020 | 16,2 % |
2021 | 14,6 % |
2022 | 13,4 % |
2023 | 10,3 % |
2024 (1-10) | 8,5 % |
Fabia také letos přišla o pozici nejprodávanějšího malého vozu u domácností. Překonala ji Dacia Sandero. Zde je ale třeba vysvětlit, že prodejem domácnostem se myslí prodej vozu na rodné číslo a nikoliv na IČO. Část domácností si pořizuje vůz na IČO, protože slouží i k podnikání. Údaje může zkreslovat i to, že u některých značek najdou zájemci dost předváděcích vozů za lepší ceny. Ty jsou pak ve statistikách prodaná na firmy, ale ve skutečnosti si je i po jednotkách najetých kilometrech pořídila běžná domácnost.
Zatímco loni byla fabia u domácností celkově pátá, letos je až desátá. Před ní je nejen zmíněné sandero, ale i Dacia Duster, Škody Karoq a Kamiq, Hyundaie i30 a Tucson, Toyota Yaris Cross a dostali se před ní dokonce i korejský Ssangyong Korando a čínské MG ZS. Je to tak zásadní změna proti minulosti, kdy byla fabia v prodejích domácnostem jasnou jedničkou a až po startu výroby Hyundai v Nošovicích v roce 2008 začal její pozici oslabovat model i30. Ten je nejprodávanějším vozem domácnostem i letos.