Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Juko: Superškoda pro závody do vrchu!

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 7. 5. 2017 • 07:19
26
7
Zobrazit náhledy (26)
Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda
Škoda Rapid kupé s motorem uprostřed? Tak nějak by se dal stručně charakterizovat závodní speciál z roku 1990 pojmenovaný Juko. Vznikl pro závody do vrchu, ale vyhrál vůbec někdy nějaký?

Jak bývalo kdysi v české kotlině obvyklé, závodníci ve snaze vyhrávat často předváděli až neuvěřitelné kreace svých závodních aut. Mnohdy byla technika těchto vozů tak dobře zvládnutá, že by se za ni nemusela stydět ani mateřská továrna. Do této kategorie patří jednoznačně nedávno popisovaný vůz Tatra Eccora Sport V8. A také Škoda Juko.

Zezadu dopředu, ale jen trochu

U zrodu stroje Škoda Juko stál slovenský automobilový závodník Julo Konček. Ten, stejně jako mnozí jiní závodil v 80. letech v někdejším Československu na vozech Škoda. Zpočátku jen málo upravených, později ale již výrazně. Vrcholem jeho snažení se stala právě Škoda Juko. Ta byla revoluční v celé řadě ohledů. Největší změnou oproti výchozí škodovce, s níž Konček závodil v 80. letech, bylo přesunutí motoru z prostoru za zadní poháněnou nápravou před ní. Převodovka se naopak nacházela za ní, což bylo a je u koncepce s motorem uprostřed podélně obvyklé. Výrazný „bodykit“ karoserie zůstal, respektive byl ještě dále rozšířen.

Motor pohánějící Juko, byl zážehový dvoulitrový čtyřválec, a to z důvodu účasti vozu v závodech do vrchu ve skupině A5. Technicky údajně vycházel z agregátů pro tovární závodní škodovky 180 RS a 200 RS. V některých pramenech je také uváděno, že byl spřízněný s motorem Škody 720, což byl prototyp velmi moderního vozu s klasickým uspořádáním pohonu, který se však do výroby nikdy nedostal.

Bez medaile

Známé tvary vozů Škoda s motorem vzadu připomíná Juko pouze vzdáleně svojí přední částí. Od sloupků B však Konček se svým týmem mechaniků auto kompletně přepracoval. Přístup k hnacímu řetězci byl možný po vyklopení celé zadní části dopředu. Tím tvůrci zabezpečili velmi dobrý přístup k pohonu, což u závodního auta není rozhodně zbytečným luxusem.

Julo Konček byl v osmdesátých letech považován za vcelku úspěšného závodníka. Třeba v roce 1987 v závodech na Dobšinském kopci získal skvělé třetí místo v absolutním pořadí. Jinak se běžně umísťoval do „desítky“. S Jukem závodil do roku 1993, avšak na medailové umístění s ním bohužel nedosáhl.

Vrátí se jí lesk?

Po roce 1993 je osud Juka tak trochu obestřený tajemstvím. Auto měnilo své majitele a stárlo. Ti ve snaze jej udržet zasahovali stále více do jeho techniky a vzhledu, což mu ale spíše ublížilo, než že by jej povzneslo.

V současné době by se Škoda Juko měla nacházet u automobilové renovátorské firmy Renovace veteránů. Ovšem když jsme zavítali na její internetové stránky, o Škodě Juko tam není ani zmínka. A to jak v sekci pojednávající o rozpracovaných projektech, tak i v části, kde jsou ukázána již hotová auta. Mezi nimi najdete také další závodní perlu automobilky Škoda, a sice repliku kupé Rapid H. Ale o něm třeba zase někdy příště.

Související články

Témata
Avatar - MATTESS
28. 3. 2020 13:43
Rapid?
Až na to, že to není postavené z Rapidu, ale ze sedana
Avatar - Stejsn
9. 5. 2017 14:24
Oni ti Slováci
měli vždycky na krabice talent, viz Toporcer ET-01 :-!
[odkaz]
9. 5. 2017 10:46
renovace
Nikdo nemůže vědět všechno. Pokud by autor znal pozadí jmenované renovátorské firmy, věděl by, kdo za ni maká:

[odkaz]

Auto dle fotek bylo skutečně přivezeno, ale zda se na něm dělá, nebo kdy se na něj dostane nevím.
8. 5. 2017 09:21
Autore, motory 180 a 200RS vycházejí ze Škody typ 720
;-) ;-)
Avatar - Uživatel_5340709
8. 5. 2017 06:26
Re: Ten
To byla kosačka na trojkové baworáky. :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku