Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda má elektromobil! Dokonce se solárními panely! Na výrobu to ale nevypadá...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Škoda v mladoboleslavském továrním komplexu používá elektrické tahače. Jeden z nich vybavila solárními panely.

Pro logistiku v areálu mladoboleslavského závodu využívá naše největší automobilka elektrické tahače Still R 07, má jich celkem sedmnáct. Jeden z nich nově vybavila solárními fotovoltaickými moduly, které dobíjejí standardní trakční lithium-iontové baterie během jízdy. Bez problémů stále utáhne dvojici přívěsů, panely namontovala totiž právě na jejich střechy a nikoli na vozidlo samotné. Tam by pro ně nebyl dostatek místa.

Není tak třeba častěji měnit akumulátory v nabíjecích stanicích, což je v současnosti běžná praxe. Solární „náklaďák“ ušetří ročně asi 10 % elektrické energie ze sítě a v provozu funguje déle než zbytek parku, denně ujede asi 70 kilometrů. Baterie se totiž samy naplní ze solárních modulů během víkendu. Celý proces se monitoruje a průběh zaznamenává, je tedy možné zjistit délku nabíjecího cyklu a kolik energie pocházelo z kterého zdroje. Vyhodnocování proběhne v rámci semestrálního předmětu „Green Logistics“ na firemní vysoké škole.

Škodovka zatím spustila tento projekt jako testovací, pokud se osvědčí, chce ve střednědobém horizontu využívat alternativní pohon u části vnitropodnikově používaných nákladních vozidel a solární energii nasadit výrazněji. Totéž očekává i od subdodavatelů, kteří sídlí v blízkosti továrny, takže i oni budou komponenty do hlavního výrobního závodu dopravovat „ekologickými“ auty. Interní elektro-ofenziva se tedy chystá dříve zde než v showroomech,

Firemní strategii ochrany životního prostředí pojmenoval okřídlený šíp „GreenFuture“, tedy „zelená budoucnost“ Oblast „GreenProduct“ se zaměřuje na k přírodě šetrné nízkoemisní automobily během celého jejich životního cyklu – od výzkumu a vývoje, jejich provoz, až po recyklaci. V nabídce značky je v současné době 107 variant modelů s hodnotami vypouštěných emisí pod 120 g CO2/km, z toho 37 pod 100 g CO2/km. Jde samozřejmě o oficiální normovaná čísla a tím pádem se od reálného provozu značně liší...

V oblasti „GreenFactory“ se Škoda snaží co nejvíce uspořit zdroje ve výrobě. Díky redukci spotřeby energie a vody, snížení produkce množství odpadů a emisí CO2 a tzv. těkavých organických sloučenin (VOC - Volatile Organic Compounds) snížila automobilka zatížení životního prostředí v období let 2010-2015 o 35,8 %. V blízké budoucnosti si ale klade ještě ambicióznější cíle. Do roku 2018 sníží dopady své výroby na přírodu oproti roku 2010 o 45 %, tj. zredukuje je téměř na polovinu.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)