Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia 1,2 TSI – Malé velké benzinové srdce

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 19. 4. 2010 • 09:51
37
Zobrazit náhledy (37)
Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
Motor 1,2 TSI představuje malou revoluci v nabídce pohonných jednotek nejen u Škody, ale v podstatě v celé skupině VW. Přeplňovaný čtyřválec si začátkem letošního roku našel cestu i pod kapotu Octavie. Ta s ním exceluje.

Vlastně by nás to už vůbec nemělo překvapovat. Když může mít 4,8 m dlouhý Superb pod kapotou titěrný motor 1,4 TSI, proč by 4,5 m dlouhá Octavia nemohla vystačit s o něco menším 1,2 TSI? Těch překvapení ale s motorem 1,2 TSI zažijete zpočátku mnoho a hned na úvod dodáváme, že jsou téměř všechna pozitivní.

Čtyři válce a jedno turbo

Zdvihový objem 1,2 ještě před rokem u Škody znamenal, že budete mít co do činění se tříválcem 1,2 HTP. Nový motor nepatrně menšího objemu však s základní jednotkou Fabií nemá mnoho společného.

Za označením 1,2 TSI se ukrývá čtyřválcový agregát s objemem 1197 cm3, ze kterého dává největší výkon 77 kW (105 k) při 5000 min-1. Maximální točivý moment 175 Nm je dostupný od 1550 do 4100 min-1.

skoda octavia nizsistredni testy skoda octavia nizsistredni testy
 

Základním stavebním prvkem dvanáctistovky je motor 1,4 TSI, oproti kterému je nová pohonná jednotka o 24,5 kg lehčí, když váží jen 89,5 kg. Dvanáctistovka vedle nízké hmotnosti vyniká i kompaktními rozměry a v motorovém prostoru Octavie se doslova ztrácí.

Blok válců i hlava motoru 1,2 TSI jsou vyráběny tlakovým litím z hliníkové slitiny a stejně jako u motoru 1,4 TSI je jeho konstrukce provedena jako tzv. „open-deck“. To znamená, že mezi vnitřní stěnou bloku válců a tělesem válců nejsou přepážky v oblasti hlavové příruby bloku. Jen osm ventilů, dva na každý válec, ovládá jeden vačkový hřídel. Toto řešení pozitivně ovlivňuje třecí ztráty v motoru. Handicap menších průtočných průřezů pouze dvou ventilů (sací ventil má průměr 35,5 mm a výfukový 30 mm) dokáže vyvážit přímé vstřikování paliva a především přeplňování výfukovým turbodmychadlem.

V reálném světě

Po nastartování motoru 1,2 TSI v interiéru Octavie panuje ticho a pouze ručička otáčkoměru díky své poloze na hodnotě 800 min-1 informuje řidiče o tom, že pohonná jednotka skutečně běží. Za odhlučnění motoru mladoboleslavským tleská celá redakce Auto.cz. Kultivovaný projev ovšem provází posádku Octavie v celém spektru otáček.

skoda octavia nizsistredni testy skoda octavia nizsistredni testy
 

Díky tomu, že točivý moment 175 Nm je dostupný od 1550 do 4100 min-1 není potřeba malý motor hnát do vysokých otáček. V praxi to znamená, že 1,2 TSI v nízkých a středních rychlostech plynule a ochotně zrychluje. I při plném obsazení interiéru a totálním zaplnění zavazadlového prostoru kufry cestujících se dá s dvanáctistovkou cestovat poměrně svižným tempem.

Dech dochází Octavii na dálnici daleko za hranicí povolenou na českém území. Skutečný problém i v našich zeměpisných šířkách zaznamenáte pouze na táhlých dálničních stoupáních nebo ve velmi kopcovitém terénu, kdy je motoru výraznou oporou šestistupňová manuální převodovka, která pomůže zakrýt nedostatky malého objemu. V místech, kde stejný vůz s atmosférickým motorem o objemu 1,8 nebo 2,0 litru jede stále na nejvyšší rychlostní stupeň, musí řidič vozu s motorem 1,2 TSI podřazovat o jeden nebo dva stupně dolů.

Dynamika Octavie 1,2 TSI je na dobré úrovni, ale nebude tady něco za něco? Automobilka sice hrdě hlásá, že toto provedení představuje nejúspornější benzinovou motorizaci Octavie, ale jak to vypadá ve skutečném světě?

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h pracuje přeplňovaná dvanáctistovka se 2200 min-1 a palubní počítač udává průměrnou spotřebu velmi sympatických 5,1 litru na 100 km. V rychlosti 130 km/h je ručička otáčkoměru u hodnoty odpovídající 2800 min-1 a displej v přístrojovém štítu nám po několika desítkách kilometrů ukázal průměrnou spotřebu skvělých 6,4 l/100 km.

skoda octavia nizsistredni testy skoda octavia nizsistredni testy
 

Během testu jsme Octavii obsazenou většinou tříčlennou posádkou vyzkoušeli na českých dálnicích, silnicích i ve městech a průměrná spotřeba se podle palubního počítače ustálila na hodnotě 5,9 litru benzinu na 100 km.

Závěr

Škoda Octavia 1,2 TSI v testované výbavě Ambiente představuje dobře vybavený rodinný automobil nižší střední třídy. V cenovém souboji s konkurenčními atmosférickými šestnáctistovkami sice nemá příliš mnoho šancí na vítězství, ale to bude pravděpodobně její jediná a zřejmě jen dočasná prohra.

Za necelých 400 tisíc korun dostanete mladoboleslavskou klasiku s kvalitním dílenským zpracováním, dobrými jízdními vlastnostmi, prostorným interiérem a extrémně objemným zavazadlovým prostorem.

Přeplňovaná dvanáctistovka se šestistupňovou převodovkou v Octavii perfektně naplňuje představu o ideálním voze pro typické české rodiny. Spojuje kultivovaný projev, schopnost svižné akcelerace a dostatečný maximální výkon s provozní hospodárností.

skoda octavia nizsistredni testy skoda octavia nizsistredni testy
 
První cena vozu 352.900,- Kč (Octavia Classic, 1,4 MPI, 59 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 393.900,- Kč (Octavia Classic, 1,2 TSI, 77 kW)
Základní cena testovaného vozu 449.900,- Kč (Octavia Ambiente, 1,2 TSI, 77 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 564.600,- Kč (Octavia Ambiente, 1,2 TSI, 77 kW)

Plusy

  • Schopnost motoru svižně akcelerovat z nízkých otáček
  • Mimořádně kultivovaný projev motoru
  • Šestistupňová převodovka s přesnou kulisou
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • Poloha řidiče za volantem
  • Objemný zavazadlový prostor
  • ESP a 6 airbagů v základní výbavě
  • Pocit jízdy s vozem o půl třídy větším

Minusy

  • Spotřeba paliva závislá na stylu jízdy
  • Tužší odpružení, horší jízdní komfort s nezatíženým vozem
  • Vyšší práh zavazadlového prostoru
Témata
Škoda Octavia 1,2 TSI
Cena základní sestavy 449 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP včetně ABS + EBV + MSR + ASR + EDS + HBA + DSR + ESBS, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, deaktivace airbagu spolujezdce, tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy s přitahovači, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče, tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem Isofix na zadních sedadlech, přední opěrky hlavy WOKS, tři hlavové opěrky vzadu, výškově nastavitelné, projektorové halogenové světlomety, zvuková signalizace nevypnutých světel, přední mlhové světlomety, Day light, zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, bezpečnostní světla na výplních předních dveří, dvoutónová houkačka, přerušení přívodu paliva při nárazu, imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (dva sklopné klíčky), elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu, climatic – klimatizace s automatickou regulací a kombifiltrem, rádio Blues (1 DIN) s CD, MP3, MFA (přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem), elektromechanický posilovač řízení, čtyřramenný volant (nastavitelný ve dvou osách), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, přední stěrače Aero (s cyklovačem a volbou frekvence), stropní lampička vpředu, dvě čtecí lampičky vpředu (pro řidiče a spolujezdce) a čtecí světla vzadu, make-up zrcátka ve slunečních clonách, nekuřácký paket, držák na parkovací lístky, čtyři sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, odkládací schránka u řidiče (vlevo pod volantem), odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed – uzavřená, odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce (osvětlená, chlazená), odkládací schránky s držáky 1l lahví ve výplních předních dveří, výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, středová konzola se zásuvkou 12V, držáky nápojů a odkládací přihrádkou, zadní sedadlo, dělené sklopné (v poměru 60/40), osvětlení a upínací oka v zavazadlovém prostoru, obložení nákladové hrany, síťový program, zadní odkládací plato, tónovaná skla, vyhřívané zadní sklo, boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, nárazníky lakované v barvě vozu, vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu, ochranné boční lišty dveří lakované v barvě vozu, dekorační lišty Ambiente, sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku vozu a klíče na kola), kola ocelová 6J×15" s velkoplošnými kryty kol Gaspra Kč
Cena testované sestavy 564 600 Kč
Výbava testované sestavy Tempomat (+ 11.100,- Kč), signalizace vzdálenosti při parkování vzadu (+9.100,- Kč), zadní stěrač Aero s ostřikovačem (+2.700,- Kč), Elektrické ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou (+5.000,- Kč), SunSafeGlass pro limuzínu s elektrickým ovládáním oken vpředu a vzadu (23.200,- Kč), rádio Swing (2 DIN) s CD, MP3 (+3.200,- Kč), čtyřramenný kožený volant a malý kožený paket (+6.600,- Kč), Jumbo Box s nastavitelnou loketní opěrou (+5.000,- Kč), vyhřívání předních sedadel (+6.000,- Kč), vkládané tkané koberce (+1.300,- Kč), metalický lak (+11.600,- Kč), tažné zařízení s odnímatelnou hlavicí (+12.000,- Kč), rezervní kolo ocelové (plnohodnotné), zvedák vozu, klíč na kola, bez sady na opravu pneumatik (+1.200,- Kč), kola z lehké slitiny Crateris 6,5J×16"s pneumatikami 205/55 R16 (+16.700,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1550 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 4.9 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1350
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1270 / 600
Rozměr pneu: 205/55 R16
Škoda Octavia 1,2 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4569
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 920 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku