Škoda Octavia 1,8 TSI (118 kW): Proti 2,0 FSI příplatek jen 5.000,-Kč
V minulém roce představila Škoda Auto novou motorizaci v Číně, letos v Ženevě se dočkala také Evropa a jsme jen týdny od okamžiku, kdy se na českých silnicích objeví první vozy. Pod kapotou Octavií se usadí nový motor z konstrukční kanceláře Audi. Škoda v krátké tiskové zprávě uvedla, že nový přeplňovaný motor zaujme místo dosud používaného čtyřválce 2,0 FSI s výkonem 110 kW (150 k). Audi tento motor představilo loni v Paříži jako 1,8 TFSI, Škoda používá jednodušší zkratku TSI.
Další informace jsou prozatím neoficiální, resp. jejich zdrojem je specifikace a tiskové informace Audi. Motor má vyhovovat požadavkům na vysoký výkon a točivý moment již v nízkých otáčkách, hladký a tichý chod, minimální vibrace a nízkou spotřebu.
Výbavu nového motoru popisuje Audi následovně: šestiotvorové vstřikovače pracují s tlakem zvýšeným na 150 barů, které zaručují přípravu homogenní směsi ve válcích, vodou chlazené turbodmychadlo K03 od firmy Borg Warner zkracuje odezvu na sešlápnutí plynu, motor je vybaven vyvažovacími hřídeli a variabilním časováním sacích ventilů. O pohon rozvodů se v 1,8 TFSI stará speciální bezúdržbový ozubený řemen.
Motor 1,8 TFSI s kompresním poměrem 9,6:1 ve vozech Audi dosahuje nejvyššího výkonu 118 kW v rozsahu 5000 až 6200 otáček, již v 1000 otáčkách je k mání točivý moment 165 Nm, přičemž extrémně plochá křivka vrcholí hodnotou 250 Nm v pásmu 1500 až 4200 ot/min. Tyto parametry umožňují ekonomické zpřevodování, takže kombinovaná spotřeba v Audi A3 s manuální převodovkou činí jen 7,3 l/100 km. Vzhledem k nabízeným výkonům a zdvihovému objemu nabízí velmi nízkou spotřebu tohoto motoru také SEAT v modelu Altea XL, kde má 1,8 TFSI/118 kW shodnou kombinovanou spotřebu jako základní 1,6/75 kW.
V Číně byl loni motor v Octavii prezentován ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic, v Ženevě uvidíme nejspíše verzi s ručně řazenou převodovkou.
Výroba čtyřválce 1,8 TFSI, který je předurčen k plnění nejpřísnějších emisních norem po celém světě, probíhá v maďarském Györu a čínském Dalianu.
Ceny a srovnání technických parametrů jsou v následující tabulce.
Škoda Octavia 1,8 TSI nahrazuje 2,0 FSI | ||||
Motor | Octavia 1,8 TSI | Octavia 2,0 FSI | Octavia Combi 1,8 TSI | Octavia Combi 2,0 FSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 | 1984 | 1798 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 118/5000-6200 | 110/6000 | 118/5000-6200 | 110/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 250/1500-4200 | 200/3500 | 250/1500-4200 | 200/3500 |
Max. rychlost [km/h] | 223 | 213 | 222 | 212 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,1 | 9,3 | 8,2 | 9,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,4 | 7,6 | 7,4* | 7,6 |
Cena Ambiente [Kč] | 584.900,- | 579.900,- | 624.900,- | 619.900,- |
Cena Elegance [Kč] | 624.900,- | 619.900,- | 664.900,- | 659.900,- |
Cena L&K [Kč] | 759.900,- | 754.900,- | 799.900,- | 794.900,- |